Vad kostar byggmaterial i de olika byggvaruhusens nätbutiker? Vi bestämde oss för att jämföra priserna på en varukorg hos de fyra byggvaruhusen som har näthandel idag, men också ta reda på hur du kan se vilken kvalitet en byggvara har ? något som ofta går hand i hand med priset.

Du kan läsa artikeln här: Jämförelse byggvaruhus på nätet - pris och kvalitet
 
E
Skrivet av: Tor

Har handlat väldigt mycket GDS material efter en massiv ofrivillig renovering av huset. Måste säga att jag hellre handlar hos en bygghandel som vet vad de säljer, och kan rekommendera rätt saker till bygget men är lite dyrare. Än att jag åker till en marknad där man får plocka allt själv, får inte det man egentligen var ute efter, det är slaget och snett eller fuktigt, men det var billigast. Jag vill ha kvalitén och kunskap framför pris när jag handlar.
 
E
Skrivet av: andersmc

Hur tänkte ni runt prisjämförelsen? Nu har ni lagt ihop EN stycken av allting - EN meter regel, EN gipsskiva, EN ytterdörr etc. I en sådan jämförelse blir de dyraste objekten helt dominerande. Som det är nu utgör ytterdörr + fönster 70-80% av hela beloppet.

Det hade blivit mer rättvisande om ni räknat materialet i proportionerliga mängder. Till exempel materialet man behöver för att bygga en friggebod.
 
E
Skrivet av: Lantbrukarparet

Vad spelar det för roll om de hade lagt till en gipsskiva mot för 10? Priset hade ändå blivit högre hos den dyrare parten...
 
E
Skrivet av: Klas

andersmc skrev "Hur tänkte ni runt prisjämförelsen? Nu har ni lagt ihop EN stycken av allting..."?

Ja, helt galet.
 
E
Skrivet av: Cust

andersmc:
Nja, det ger ju fakstiskt en hint om vad man ska köpa var...
Man behöver ju inte köpa allt på samma bygghandel.
Skulle man precisera kostnad friggebod på varje bygghandel blir ju upplösningen dålig.
Men du kanske menade att bryta ner till detaljnivå för en friggebod på de olika bygghandlarna?
 
andersmc, på vilket sätt skulle mängderna påverka jämförelsen?
 
E
Skrivet av: bonnier

Jag antar att andersmc menar att t.ex. ytterdörren är 500kr dyrare på ByggMax än på Bauhaus, samtidigt som 45x95 regel är dryga 5kr billigare. Man köper antagligen bara EN ytterdörr...men bara en 45x95 regel? Knappast...snarare kanske 20-30 st, vilket skulle innebära 100-150 kr förtjänst att handla på BM istf Bauhaus, vad avser reglar. Summeringen av kostnaderna avseende just detta är kanske inte därför helt korrekt.
 
Det här är ju bara exempel och naturligtvis slår det väldigt olika beroende på hur man komponerar sin varukorg. Om man sedan renoverar ett rum, bara byter dörrar i huset, bygger en kompost, en hundkoja, friggebod eller ett helt hus så slår prisskillnaderna väldigt olika.
 
E
Skrivet av: bonnier

Jag förstår vad avsikten är, prisjämförelserna är bra men jag tycker att själva summeringsraden inte är relevant, för det är ju inte en "normal" varukorg som visas ovan. En varukorg är oftast inte en regel, en bräda och ett fönster. Men jag ska inte kverulera :)
 
Det har du rätt i. Jag får fundera på hur vi kan göra det bättre till nästa år. Eller, om någon av er kunde säga vilka mängder jag ska räkna med, så kan jag ju räkna upp siffrorna och uppdatera den artikeln.
 
E
Skrivet av: Gäst

Dock så har byggmax sin prisgaranti.
 
E
Skrivet av: Miniräknarn

Det här kanske blir krångligt förklarat, men hade ni gjort jämförelsen i procent hela vägen istället för att räkna ihop en summa i en varukorg så hade det blivit mer rättvisande.
Typ så här:
Träregel. Snittpriset är 12,76. På Cheapy och Byggmax kostar träregeln 86% av snittpriset medan den kostar 100% på Bygghemma och 129% på Bauhaus.
Ytterdörr. Snittpris 2521:-. 103% på Cheapy, 99% Byggmax, 119% Bygghemma och 79% Bauhaus.
Om man sen tar genomsnittet av alla % för varje företag så får man hur de ligger till kontra den "normala" varukorgen.
Cheapy 94.5%, Byggmax 92.5%, Bygghemma 109%, Bauhaus 104%
Alltså, om ovanstående två varor varit representativa för butikerna så hade Byggmax varit billigast och Bygghemma varit dyrast med ca 18% högre priser.

Jag drog allt på miniräknare så lite avrundningsfel mm är det, men om man stoppar in det i Excel så borde man snabbt få ut en bra jämförelsesiffra
 
E
Skrivet av: Cust

Om jag ska vara helt ärlig tycker jag vissa skribenter krånglar till det, och med råge!
Tabellen är ju kanonbra!
Jag vet i alla fall vad jag ska handla var för att få den billigaste byggvarukorgen och det med hjälp av tabellen...
Krångligare än så är det inte, men det ska alltid finnas de som ska invända mot alla och precis allt.
 
E
Skrivet av: bonnier

@Cust, jag vill bara invända mot att du tycker att en del invänder mot alla och precis allt. Så illa är det väl inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.