Hej!
Vi ska renovera vårat badrum och har en liten fundering. Vårt badrum är på källarplanet med väldigt lågt i tak, i dagsläget 188cm högt ca. Vi har i dagsläget elburen golvvärme i badrummet vilket vi även vill ha i framtiden.
Problemet är dock att golvet är helt oisolerat. Rakt under golvvärmen är betong, sedan sand.

Frågan är om någon sorts frigolitisolering med folie (osäker på vad den typen av isolering heter) bygger för mycket på höjden och isåfall om man ska fortsätta oisolerat med golvvärme även i framtiden. Badrummet som ska rivas ut är mer än 20år gammalt och har fungerat fint.

Vad anser ni?
Stort tack för hjälp!!

/Niklas
 

Bästa svaret

Med så liten takhöjd ser inte jag att det finns mkt vettigt att göra.
Om det har fungerat fint med den lösningen som finns så finns det väl ingen anledning att ändra på ngt?

Om man antar att det är ett normalstort (litet) badrum så drar det inte så mkt energi att det är lönt att ändra, särskilt inte när varje ändring kommer att ha en stor/dyr nackdel i form av antingen ännu mindre takhöjd, eller ett omfattande merarbete i form av uppbilning och utgrävning/sänkning av befintligt golv, vilket också kan ge problem med markfukt och/eller behov av extra dräneringslösning på lägre nivå än befintlig.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Med så liten takhöjd ser inte jag att det finns mkt vettigt att göra.
Om det har fungerat fint med den lösningen som finns så finns det väl ingen anledning att ändra på ngt?

Om man antar att det är ett normalstort (litet) badrum så drar det inte så mkt energi att det är lönt att ändra, särskilt inte när varje ändring kommer att ha en stor/dyr nackdel i form av antingen ännu mindre takhöjd, eller ett omfattande merarbete i form av uppbilning och utgrävning/sänkning av befintligt golv, vilket också kan ge problem med markfukt och/eller behov av extra dräneringslösning på lägre nivå än befintlig.
Stort tack för svaret, det var detta jag misstänkte, misstänker att golvvärmeslingor inte har blivit mindre effektiva med åren så att det bör att ha likvärdig värme som den 20 år gamla slingan ger.
Ber nog hantverkarna att hoppa över isolering då. Den lilla takhöjden som är vårdas ömt.

Tack återigen för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.