Den gamla värmepumpen hade tjänat ut, köpte huset för 16 år sedan och då var den inte ny. Köpte därför en ny. Man får ju inte installera den själv, så jag beställde tjänsten där man sålde pumpen. Tyckte det var lite dyrt, 6.900kr efter ROT. men skrev på avtalet.
Riva den gamla och sätta in den nya tog drygt två timmar, det gamla hålet i väggen gick perfekt att återanvända. Jag tog hand om den gamla eftersom jag kunde lämna den gratis på återvinningen.

Så kom fakturan. OK den var på 6.900 kr precis som beställningen. Men den var specificerad som 7 timmars arbete. Slutade med moms på 9.000, minus 2.100 i ROT.

Jag tycker att det är ganska magstarkt att ta upp 7 timmar när det tog 2 timmar. OK, lägg på 2 för körtid m.m. Visst, jag är torsk som har skrivit på beställningen, men är det inte frågan om skattebedrägeri? Jag får alltså ROT-avdrag för arbetstimmar som inte utförts. Ska jag meddela firman att jag bar vill ha ROT-avdrag för 2 timmar och betala fullt för de övriga 5? (Jag är som ni förstår inte helt seriös här.) Att ROT-avdrag har fördyrat alla arbeten vet vi ju, men att man dessutom anger fler timmar än verkligt är ju värre.
 
K
Du har ju fått ett fast pris sen vad det står på fakturan spelar ingen roll.
De måste bara skriva nåt så det rimmar med priset som du ska betala.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Blir så här idag, i alla branscher som bilverkstäder till hantverkare. Fasta priset dom tjänar pengar på. Går man på timme så dras de på materialet ännu mera 🤣
 
Har du fått ett fast pris så spelar det för din roll inte timmarna någon roll, dom kan nog uppge transport och administrativa timmar för att komma upp i 7 timmar.
Men riva ner en gammal och montera en ny på 2 timmar så måste det ha varit en enkel installation då det brukar ta längre tid vid ett
byte jämfört med att installera nytt från början.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Har du fått ett fast pris så spelar det för din roll inte timmarna någon roll
Men det naggar ju på TS ROT-avdragspengar så om TS vill använda mer ROT kan det ju ta slut?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Om ROT var 2100 så var arbetskostnaden 7000. Resterande 2000 är då resa och förbrikningsmaterial.

Företagen kan inte dra till med hur många timmar eller hur högt pris som helst på arbetet och rabattera pumpen för att du ska kunna göra ROT avdrag. Skattemyndigheten har tidsåtgång för en massa standard fastprisuppdrag och det är då troligen 7 timmar/7000 kr eftersom de flesta tar ut ungefär det priset.

Sju timmar låter ju iofs mycket för att byta ut befintligt. Hos mig tog det under 7 timmar att nyinstallera inklusive längre dragning av slang och kanske 15 m eldragning. Men fast pris är ju fast pris. Jag antar att de räknar med att installera en pump om dagen med den prissättningen.
 
D Dilato skrev:
Men det naggar ju på TS ROT-avdragspengar så om TS vill använda mer ROT kan det ju ta slut?
Har man accepterat pris så har man troligen fått besked om hur mycket som är avdraget för ROT
Köper man en luftvärmepump inkl installation så brukar man göra ett schablonavdrag på totalpriset.
Tex om en luftvärmepump kostar 20000:- inkl installation efter rotavdrag så är priset ca 22000:- utan rotavdrag.
Det blir ”ärligast” om man jämför olika offerter med schablonavdrag, men ibland ser man helt andra rotavdrag och pris efter rotavdrag blir då svårt att konkurrera mot då slutkund sällan kollar hur mycket som är avdraget för rotavdrag i offerter .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.