Några frågor om kamin och skorsten. Bor i ett litet enplans trähus från 58 och funderar på och sätta in en kamin i vardagsrummet. Har bergvärme idag så det är absolut inte av ekonomiska skäl utan mest för själva mysfaktorn och ändå bra att ha vid strömavbrott eller liknande. Har fastnat för nån av Contura's mindre modeller.

Då jag inte har någon skorsten i huset så måste självklart en sådan monteras. Är det något man kan/får göra själv? Huset är som sagt ett trähus och taket både upp till vinden från vardagsrummet,och till yttertaket är ju bara typ spontade brädor så håltagning och sånt borde inte vara några problem? Någon som gjort arbetet själv och kan bidra med råd eller om det är något man ska hålla sig borta från? Det kanske går åt ca 5-6 m skorsten.

Annars får man kanske köpa hela paketet med kamin, skorsten och installation. Räknat med att det kanske hamnar nånstans runt 45-50 000kr. Vet inte heller om prisberäkningen stämmer men någon kanske kan rätta till den om ni har bättre koll. Jag har räknat priset på att kaminen kostar ca 22 000kr.
 
Våran vattenmantlade täljstenskamin inkl skorsten kostade 47500kr. Nu har jag 8 meter skortsen med 3st genomföringar. Du behöver inte riktigt så lång på ett enplanshus. Jag tror att du får göra det sj, snickarna sätter in den till oss. Den blir nog billigare om du inte ska ha vattenmantlad utan mest för mysfaktorn. :)
 
S
lier skrev:
Våran vattenmantlade täljstenskamin inkl skorsten kostade 47500kr. Nu har jag 8 meter skortsen med 3st genomföringar. Du behöver inte riktigt så lång på ett enplanshus. Jag tror att du får göra det sj, snickarna sätter in den till oss. Den blir nog billigare om du inte ska ha vattenmantlad utan mest för mysfaktorn. :)
Ja är lite nyfiken ;) vad har ni för vattenmantlad kamin? Är ute efter en själv nämligen.
/Steelis
 
Kolla www.kaminkungen.se. De har inga vattenmantlade men däremot schyssta täljstenskaminer till mycket bra priser.
 
Beställde min eco idro logica tror jag den heter av Swebo flis Har den kopplad till en acc tank på 740l som även ska värma hela huset och golvvärmen. Hur det funkar kan jag inte svara på än, har inte flyttat in ännu. :) www.swebo.com
 
S
lier skrev:
Beställde min eco idro logica tror jag den heter av Swebo flis Har den kopplad till en acc tank på 740l som även ska värma hela huset och golvvärmen. Hur det funkar kan jag inte svara på än, har inte flyttat in ännu. :) www.swebo.com

ok en pelletskamin alltså? vi är ute efter en vedkamin
 
Tror inte att det ska vara några större problem med installationen. Har tänkt att göra det samma nu under hösten då kommunen inte var den snabbaste med att behandla bygganmälan >:(. Har ockås fastnat för Contura 520T eller Handöl 23T. Har också ett 1pl hus men från 71. Räknar med c:a 6m skorsten. Kan också tipsa om att för tillfället så har dom kampanj på skorstenen om man köper en kamin.... Lycka till
 
Var på eldabutiken och snackade lite igår och vi pratade om skorstenen. Har fått för mig av allt jag läst och hört från andra att skorsten måste sticka upp en meter över nocken.

Det var inte helt sant då det var lite andra bestämmelser idag sade han. Lite beroende på takets vinkel så räckte det med att skorstenen sticker upp lite grann över nocken hur man nu ska tolka lite grann?

Vad gäller egentligen?

 
skorsten kan du göra själv kolla www.schiedel.se
när jag byggde så var kravet min 110 över nock dock ej över 120 för då måste man bygga något så att sotarn har att stå på .

om man inte ska bygga ut över nock så skall man mäta ut 70cm över nock o likadant längst ner på taket dra sedan ett snöre imellan, skorsten skall då gå över denna, man bör tänka på att draget kan kraftigt försämras,kolla först med sotarmästarn
 
Jag monterade en Premodul-skorsten, och det var hur enkelt som helst. Själva skorstenen är inga som helst problem med. Det enda som orsakade lite huvudbry var att det var lite för mycket delar med, så det tog lite tid att klura ut hur allt skulle sitta.
Det som det kan vara lite mek med är att bygga avväxlingarna som skorstenen vilar på. Och naturligtvis att få taket tätt.
När du är klar ska skorstenen inspekteras av sotaren. Det var heller inget märkvärdigt. Gick på 10 minuter.
Tänk också på att du måste ha en takstege.
 
suck. av alla tacksamma svar man fått så börjar optimismen stiga och man ser fram emot en skön vinter framför brasan. men glädjen försvann fort när man nu börjat mäta lite för skorstenen.
Från vardagsrummet där jag ska ha kaminen så kommer skorstenen nästan på milimetern gå rakt upp i en takstol. Då jag tänkt ha skorstenen monterad efter innetaket på vinden ett par meter så den kommer ut närmare nocken så ska den ligga precis där takstolen är. Vad är oddsen egentligen då det är ca 1m mellan takstolarna och jag hamnar precis mitt i en sådan.
Någon som har någon smidig lösning på hur man löser det hela? Det enklaste är ju så klart och ställa kaminen nån annanstans men det går bort direkt.
 
2 alternativ finns:

1. Växla av takstolen och dela upp påfrestningen på de 2 närmaste. (Bör utföras av kompetent snickare)
2. använda sig av 45graders vinklar för att komma undan takstolarna.
 
Ja det där med vinklar har jag funderat på. Lite tveksam bara hur det kommer se ut. Men det är nog den lösningen som är närmast. Någon som har vinkat av skorstenen på detta sätt och kan bidra med åsikter hur det blir och se ut?
Det där med växla av takstolen. Är det ett mastigt arbete? alltså för en snickare. Skulle aldrig ge mig på något sånt själv. Låter som slantarna kan springa iväg ganska fort med en sådan operation.
 
jobbar delvis med att instalera braskaminer och kan säga i  ärlighetens namn att det inte är supervackert direkt men de blir ju en billigare lösning. ta god tid på dig med böjarna de är krångliga att montera. se till att de sitter ihop ordentligt.nja jobbigt o jobbigt han måste ju ta ner innertaket och kapa tacktolarna. dessutom kan de mycket väl vara så att takstolarna i fråga är såpass belastade att han säger att du inte kan kapa dem. samtidigt är krökarna inte billiga dem heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.