I morse funkade vattnet en stund och sedan tog det slut. Det skumma verkar vara att även varmvattnet i varmvattenberedaren på 35 liter tycks ha tagit slut utan att jag använt varmvatten på flera dagar, åtminstone kommer inget vatten ur den till kran. Tidigare i somras gick en pump sönder efter vad jag då misstänkte var kortslutning, så vi drog om strömmen och bytte pump. Vi har även haft mycket materia i brunnen och på senare har det kommit bitar av döda möss ut ur kranen.. kan inte se hur möss skulle ta sig ned i brunnen så jag har funderat på om de kan ha tagit sig in i rören någonstans.
Jag har cirka 100 meter mellan brunn och hus, och jag vet inte på vilket djup vattenledningen är grävd. Att döma av utgången ur brunnen så chansar jag på cirka två meter, vilket är minimum här för att det inte ska frysa.
Bör tilläggas att jag bor i Västernorrland och vi har haft -20°C till -26°C den senaste veckan.

Vad kan ha orsakat detta? Är det materian i brunnen som kan ha pajat pumpen? Eller kan det ha frusit någonstans? Varför kommer inget vatten ur varmvattenberedaren som bör vara full? Kan det vara så att det inte finns något tryck?
Hur felsöker jag och hur åtgärdar jag vad som nu kan vara fel?

Tacksam för alla ideer! Lagom träligt att hämta diskvattnet i isvak.
 
Varmvatten kommer ju från samma tryckkälla om det kalla så är det stopp på kallvatten så lir det ej varmvatten heller. Ruggigt kallt ni har då har det då inte frusit nånstans. Finns pumphus eller nått?
 
H håbbe1961 skrev:
Varmvatten kommer ju från samma tryckkälla om det kalla så är det stopp på kallvatten så lir det ej varmvatten heller. Ruggigt kallt ni har då har det då inte frusit nånstans. Finns pumphus eller nått?
Okej så om pumpen är trasig så kommer inget vatten ur varmvattenberedaren även om den är full?

Nej, inget pumphus. Hydrofor och sånt finns nere i brunnen så man får klättra ned en steglängd.
 
Trycket ligger ju i hydrofor. Borde finnas tryckmätare i brunn som visar aktuellt tryck. Är det inte noll så finns tryck, borde då vara stopp efterpump till hus
 
Om det nu är slut vatten i varmvattenberedaren så skulle jag dra ut kontakten tills problemet är löst!
 
H håbbe1961 skrev:
Trycket ligger ju i hydrofor. Borde finnas tryckmätare i brunn som visar aktuellt tryck. Är det inte noll så finns tryck, borde då vara stopp efterpump till hus
Okej, får kika det i helgen.

Vad tror ni, är det mer sannolikt att möss tagit sig ned i en väl försluten brunn eller att de på något sätt tagit sig in i rören?
 
B
Om pumpen är i brunnen så är ju rören efter pumpen trycksatt. En mus som gnager sig in skulle ju orsaka hål i slangen med stor läcka av vatten som följd.

Tror snarare att musen ramlat ner i brunnen och blivit uppsugen i pumpen. Den borde ha ruttnat en del innan den tog sig in i pumpen. Det hela känns relativt osannolikt om pumpen är placerat på bra höjd från botten av brunnen. Hos mig sitter pumpen ca 5m från botten.

Jag hade börjat med att kontrollera att tryckströmbrytaren till pumpen fungerar, att matningen av el till pump är ok. Är den ok, så hade jag nog försökt att ta isär pump vid brunn och se om du har tryck där.

Teknisk illustration av en ventilmekanism, delvis isärmonterad, med märkningar A, B och C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du en sådan här kanske det är lätt att testa om du har tryck där.

Finns det tryck där men inte i huset så skulle jag misstänkte att de där -26c utr gjort att rören mellan hus o brunn frusit. Då får man väl fundera på stt trycka dit nån frostskyddskabel i rördelen som riskerar att frysa.
 
H Herr Okunnig skrev:
Okej, får kika det i helgen.

Vad tror ni, är det mer sannolikt att möss tagit sig ned i en väl försluten brunn eller att de på något sätt tagit sig in i rören?
Ta lite bilder i brunnen om det strular vidare så blir det lättare o se för oss här. Pumpen styrs av tryckströmbrytaren som sitter i närheten av hydropress/hydrofor där vattnet fylls på. När pumpen stannar så har du ett tryck på mer än 2 bar där tills du öppnar tappkranen. Då trycks vattnet från hydropress/hydrofor till tappkranen tills tryckströmbrytaren startar pump igen. Osv... Så fel kan sitta i trasig pump, igensatt tryckströmbrytare, isbildning, elfel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.