En fråga från en med ganska begränsad kunskap om el och elektronik.
Vi har bott i en villa i tre år där två stycken vägghängda infravärmare är fast installerade utomhus under tak och går på samma strömbrytare/timer. Nu när vi testade dom igår för första gången för säsongen så löstes jordfelsbrytaren ut efter någon sekund. För att se om båda infravärmarna var dåliga eller bara den ena så drog jag ut kontakten på den ena och körde den andra och då fungerade det fint. Men sedan så bytte jag och bara körde den andra och då fungerade det också. Så enskilt går de att köra en och en men inte båda samtidigt som fungerat fint tidigare år. Vad skulle kunna vara felet?
 
Du har troligen lite jordfel i båda. När du bara använder en (vilken som helst) så är summan mindre än vad som löser ut jordfelsbrytaren. Men med båda så blir summan för hög och båda löser. Eller om det är något annat nytt på anläggningen?

Har du testat stänga av allt förutom infravärmarna? Löser det även då?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det kan vara flera olika orsaker.

1. Det är vanligt på lite äldre ir värmare att det går in fukt i isoleringen till värmetråden. Då blir det en relativt svag krypström i fukten. Summan av krypströmmar i de två aggregaten kanske överstiger 30mA som är gränsen för jordfelsbrytaren. Då kan det fungera med att köra dem en och en. Ofta så "kokar" fukten bort om du lyckas köra dem några minuter utan att jfb löser ut. Och då kan de fungera till efter nästa vinter.

2. Det kan vara ett isolationsfel mellan neutralledare och jord, någonstans i anläggningen, behöver inte vara just i eller till IR värmarna. De två värmarna drar mycket ström, det ger i sin tur en stor returström i neutaledaren (nollan). Om man tänker sig att de tillsammans drar 10A (2300W). Och att du har ett fel där 0,5% av strömmen i nollan läcker över till jord någonstans i bostaden (alla neutralledare är ihopkopplade i elcentralen), så betyder det att 0,05A (50mA) väljer att gå "fel väg" ut, och jordfelsbrytaren löser.

Detta är två exempel på vad som kan vara fel, och försklara beteendet, men det finns betydligt fler tänkbara förklaringsmodeller.

Fallet 2 kan kontrolleras om du kopplar in något annat som drar mycklet ström i uttaget där IR värmaren sitter. Ex. en vattenkokare. Löser då jfb ut även då, så är IR värmarma "frikända".

I fallet 1, om felet försvinner, så tycker jag personligen att man bör skrota värmarna. Om det finns ett fel som ger krypström mot jord, så är det ett fel som egentligen är farligt. men inget farligt händer så länge säkerhetssystemen (skyddsjord och jordfelsbrytare) fungerar. Men principen är att kända fel skall åtgärdas, man vet inte hur länge jordfelsbrytaren fungerar, lägger den av så är det bara skyddsjorden kvar som säkerhet, och den kan börja glappa...
 
ceb84 ceb84 skrev:
En fråga från en med ganska begränsad kunskap om el och elektronik.
Vi har bott i en villa i tre år där två stycken vägghängda infravärmare är fast installerade utomhus under tak och går på samma strömbrytare/timer. Nu när vi testade dom igår för första gången för säsongen så löstes jordfelsbrytaren ut efter någon sekund. För att se om båda infravärmarna var dåliga eller bara den ena så drog jag ut kontakten på den ena och körde den andra och då fungerade det fint. Men sedan så bytte jag och bara körde den andra och då fungerade det också. Så enskilt går de att köra en och en men inte båda samtidigt som fungerat fint tidigare år. Vad skulle kunna vara felet?
Be en elektriker komma och mäta summaströmmen på jordfelsbrytaren. Låter som det behöver sektioneras upp med en till jordfelsbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.