1 026 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Ugn (Husqvarna QSI7132W) löser ut jordfelsbrytaren
Hej!
Köpte en begagnad, 7-8 år gammal, ugn/spis (Husqvarna QSI7132W) som löser ut jordfelsbrytaren när jag vrider på temperatur-vredet till ugnen - oavsett om jag kör varmluft, vanlig ugn eller grillfunktion. Spisen fungerar utan problem. Har sökt bland trådar här på forumet men hittar ingen tråd om någon som har riktigt samma problematik som jag, då de flesta verkar röra sig om fel på själva värmeelementen. Jag tycker inte att det verkar vara problemet i mitt fall?
Ugnen har stått i ett garage hos den jag köpte av. Vet ej hur länge, och det kan säkert ha varit ganska kallt i garaget (-7 utomhus vid köptillfället). Både den gamla och den nya spisen är kopplade på 400V, 3 faser. Dock ser kontakterna lite olika ut. Den gamla har tre piggar L1, L2 och L3 + jord. Den nya har även en extra pigg (N). Kan detta ha något med saken att göra?
Någon som har en idé om vad som skulle kunna vara fel och om jag kan lösa det själv? Kompletterar gärna med mer information eller bilder om det behövs!
Köpte en begagnad, 7-8 år gammal, ugn/spis (Husqvarna QSI7132W) som löser ut jordfelsbrytaren när jag vrider på temperatur-vredet till ugnen - oavsett om jag kör varmluft, vanlig ugn eller grillfunktion. Spisen fungerar utan problem. Har sökt bland trådar här på forumet men hittar ingen tråd om någon som har riktigt samma problematik som jag, då de flesta verkar röra sig om fel på själva värmeelementen. Jag tycker inte att det verkar vara problemet i mitt fall?
Ugnen har stått i ett garage hos den jag köpte av. Vet ej hur länge, och det kan säkert ha varit ganska kallt i garaget (-7 utomhus vid köptillfället). Både den gamla och den nya spisen är kopplade på 400V, 3 faser. Dock ser kontakterna lite olika ut. Den gamla har tre piggar L1, L2 och L3 + jord. Den nya har även en extra pigg (N). Kan detta ha något med saken att göra?
Någon som har en idé om vad som skulle kunna vara fel och om jag kan lösa det själv? Kompletterar gärna med mer information eller bilder om det behövs!
Testade att starta ugnen igen nu efter trådstart. Ugnen kan nu ibland gå i någon minut och hinner få upp lite värme innan JFB löser ut. Detta gäller vanlig ugn, grill och varmluft. När jag provar efter att ugnen har blivit varm så löser JFB inte ut förrän temperatur-vredet dras upp så pass högt att ugnen börjar värma igen.
Visst låter det inte som att det är något fel på värmeelementen eftersom felet är konsekvent oavsett vilket läge ugnen är i? Jag tycker det verkar vara någon termostat eller något som orsakar felet.
Visst låter det inte som att det är något fel på värmeelementen eftersom felet är konsekvent oavsett vilket läge ugnen är i? Jag tycker det verkar vara någon termostat eller något som orsakar felet.
Typiskt elementfelG Gustav- skrev:Testade att starta ugnen igen nu efter trådstart. Ugnen kan nu ibland gå i någon minut och hinner få upp lite värme innan JFB löser ut. Detta gäller vanlig ugn, grill och varmluft. När jag provar efter att ugnen har blivit varm så löser JFB inte ut förrän temperatur-vredet dras upp så pass högt att ugnen börjar värma igen.
Visst låter det inte som att det är något fel på värmeelementen eftersom felet är konsekvent oavsett vilket läge ugnen är i? Jag tycker det verkar vara någon termostat eller något som orsakar felet.
Det är väl samma sorts värmeelement så dom blir trasiga på samma sätt kanhända?G Gustav- skrev:
Jag har ingen aning men om det är fukt som är orsaken så borde det kunna torka ur om du bara får kört på lite mer värme.
Problemet här är att jordfelsbrytaren hindrar dig att forcera upp värmen.
Termostaten är knappast problemet, den har nog ingen kontakt med jord, det är en temperaturstyrd strömbrytare.
sen kan det iofs ha och göra med nolledaren som du beskriver som stift 5 i din anslutning
om du inte har nolledare framdragen eller det är fulkopplat så löser jfb
du har ju i den nya 230V elementspänning och behöver då nolledaren som en aktiv återledare vilket du inte behövde med den gamla som hade 400V elementspänning. risken är ju att dina båda induktionsmoduler rykt om du inte har korrekt ansluten nolledare. á 2000.-
om du inte har nolledare framdragen eller det är fulkopplat så löser jfb
du har ju i den nya 230V elementspänning och behöver då nolledaren som en aktiv återledare vilket du inte behövde med den gamla som hade 400V elementspänning. risken är ju att dina båda induktionsmoduler rykt om du inte har korrekt ansluten nolledare. á 2000.-
Pratade med en elektriker-kompis som sa precis detta med noll-ledaren också. Dock så funkar induktionshällen bra (som kanske t.o.m. använder 400V?). Men om ugnen ska ha 230V kan jag ju ha bränt elementen kanske... Eller så är det bara fukt i dem, som du säger.electroluxaren skrev:sen kan det iofs ha och göra med nolledaren som du beskriver som stift 5 i din anslutning
om du inte har nolledare framdragen eller det är fulkopplat så löser jfb
du har ju i den nya 230V elementspänning och behöver då nolledaren som en aktiv återledare vilket du inte behövde med den gamla som hade 400V elementspänning. risken är ju att dina båda induktionsmoduler rykt om du inte har korrekt ansluten nolledare. á 2000.-
Jag ska undersöka om det är någon nolledare i uttaget. Annars vet jag inte hur jag ska fortsätta att felsöka.
Moderator
· Stockholm
· 51 957 inlägg
Lite osäker, men jag tror att vid varmluftsdrift, så används både varmluftelementet och de övriga elementen.G Gustav- skrev:
Förslag på felsökning:
Börja som sagt att kolla det där med nolla. Men det borde blivit värre problem om den saknas.
Sedan kan du prova att koppla bort ett element i taget, och köra ugnen.Då borde du kunna identifiera vilket element som är trasigt.
Alternativt så köper/lånar du en isolationstestare (kallas även megger, finns för ca 1000 kr på Kjell o company). Med den kan du kontrollmäta mellan element och jord (plåten i chassit). Men elementet måste vara urkopplat, samtliga anslutningar till elementet.
Isolationstestaren skiljer sig från en vanlig multimeter genom att lägga ut en provspänning på 250 - 1000V. Då kan strömmen hoppa över om det är fel, men inte galvanisk kontakt vid felstället. Ett sådant fel visar sig aldrig med en multimeter som mäter med en provspänning på ca 5V. Instrumentet kan lägga ut hög spänning, men kan bara driva extremt låg ström, så det är ofarligft trots den höga spänningen. Dock otrevligt, lite som att slicka på ett elstängsel.
Jag hade liknande fel på en Huskvarna spis för en del år sedan. Även med isloationstestaren visade sig felet bara när elementet var varmt. Så man fick köra igång en stund, snabbt som tusan koppla bort elementet och mäta. Fick det svalna i 40 - 50 sekunder så försvann felet.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
nä elementen hållerG Gustav- skrev:Pratade med en elektriker-kompis som sa precis detta med noll-ledaren också. Dock så funkar induktionshällen bra (som kanske t.o.m. använder 400V?). Men om ugnen ska ha 230V kan jag ju ha bränt elementen kanske... Eller så är det bara fukt i dem, som du säger.
Jag ska undersöka om det är någon nolledare i uttaget. Annars vet jag inte hur jag ska fortsätta att felsöka.
induktionshällen bränns på 400V alltid
koppla bort jordledaren på plinten bak på spisen och se om jfb löser
Det skulle ju förklara en hel del!H hempularen skrev:
Det låter lite för farligt för min smak, att mäta 400V under tidspress. Plötsligt glömmer man att dra kontakten i väggen innan man börjar pilla på kontakterna i ugnen. Om det är stor sannolikhet att det är något fel på värmeelementen så kanske det bästa är att bara köpa alla tre elementen nya för totalt 1500 kr.H hempularen skrev:Förslag på felsökning:
Börja som sagt att kolla det där med nolla. Men det borde blivit värre problem om den saknas.
Sedan kan du prova att koppla bort ett element i taget, och köra ugnen.Då borde du kunna identifiera vilket element som är trasigt.
Alternativt så köper/lånar du en isolationstestare (kallas även megger, finns för ca 1000 kr på Kjell o company). Med den kan du kontrollmäta mellan element och jord (plåten i chassit). Men elementet måste vara urkopplat, samtliga anslutningar till elementet.
Isolationstestaren skiljer sig från en vanlig multimeter genom att lägga ut en provspänning på 250 - 1000V. Då kan strömmen hoppa över om det är fel, men inte galvanisk kontakt vid felstället. Ett sådant fel visar sig aldrig med en multimeter som mäter med en provspänning på ca 5V. Instrumentet kan lägga ut hög spänning, men kan bara driva extremt låg ström, så det är ofarligft trots den höga spänningen. Dock otrevligt, lite som att slicka på ett elstängsel.
Jag hade liknande fel på en Huskvarna spis för en del år sedan. Även med isloationstestaren visade sig felet bara när elementet var varmt. Så man fick köra igång en stund, snabbt som tusan koppla bort elementet och mäta. Fick det svalna i 40 - 50 sekunder så försvann felet.
Produkter som diskuteras i tråden