Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kan nog hitta sätt att börja använda boxen redan nu, om du inte vill vänta på installatören.

Om vi antar att du har 16 A huvudsäkringar (det lägsta man kan ha) och varken bil eller box är nedreglerade, så kommer någon huvudsäkring gå när bilen drar 16 A och annan belastning sker samtidigt.

Om du kan reglera ner laddströmmen som laddboxen släpper igenom till 8 A kommer du säkert bli av med att säkringarna går. En spdan inställning finns också på vissa bilar, alltså att man kan reglera ner laddströmmen som bilen försöker dra.

Att ladda med 8 A istället för 16 tar förvisso dubbelt så lång tid, men då en bil mestadels står still hemma är det sällan ett problem i praktiken.
Vi har 25A - tror det är Max. Eluppvärmd villa
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har 25A
Vilken bil har du? Eller snarare, kan den ladda med mer än 11 kW?
 
Zaptec... Då är det troligen en Enegic lastvakt som installerats och den styr laddaren via molnet.

Andra alternativet till Enegic är en Tibber Pulse. Men även den behöver uppkoppling för att fungera.

Misstänker att de kör boxen på 4G. Även den är att rekommendera, att koppla den via Wifi så den inte plötsligt kopplar ner för att datan för SIM kortet är slut.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har 25A - tror det är Max. Eluppvärmd villa
Ja, då är effektvakt en bra grej! Men i och med den nära(?) förestående sommaren, så går det nog tillfälligtvis att hantera problemet manuellt genom att ställa ner laddströmmen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Som redan sagts är det nog effektbalansering (vad det nu har med balans att göra... adaptiv effektbegränsning vore en mer passande term) och inte lastbalansering du bett om/önskar.

Kan du inte ställa in i bilen att den inte ska ladda med mer än X ampere per fas, där X är mindre än storleken på dina huvudsäkringar? Det är i slutänden bilen som bestämmer hur mycket ström den ska ladda med, efter att ha lyssnat av vad laddboxen rekommenderar/kräver.
Aj då. Varför kan inte entreprenör informera om alternativ?

Så….baserat på det jag beställt kan jag inte ladda utan att alltid bränna säkringen om något i huset används?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad händer om molnet går i konkurs?
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 9 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Vilken bil har du? Eller snarare, kan den ladda med mer än 11 kW?
Det är en Volvo xc60 recharge. Enligt dem funkar Zaptec go
 
Om jag drar ner matningen, vinner jag då något på att installera en box? Anledningen till att jag tänkte installera box var att det tar 7 timmar via eluttag och 3 timmar med box.

Jag verkar gått på en riktig nit.

Ni som vet, om jag nu måste beställa om. Vad ungefär skulle det kosta att låta någon göra en adaptiv lastbalansering?
 
De kan väl få komma och fixa den lastbalansering du beställt innan du bestämmer dig om det räcker?
 
  • Gilla
karlmb och 11 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det är en Volvo xc60 recharge. Enligt dem funkar Zaptec go
Lastbalanseringen behöver internet för att fungera, när det är konfigurerat kan du använda Zaptecen utan risk att skjuta huvudsäkringarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
A Alexander HB skrev:
Som redan sagts är det nog effektbalansering (vad det nu har med balans att göra... adaptiv effektbegränsning vore en mer passande term) och inte lastbalansering du bett om/önskar.

Kan du inte ställa in i bilen att den inte ska ladda med mer än X ampere per fas, där X är mindre än storleken på dina huvudsäkringar? Det är i slutänden bilen som bestämmer hur mycket ström den ska ladda med, efter att ha lyssnat av vad laddboxen rekommenderar/kräver.
Effektbalans och lastbalans är väl förvisso samma sak..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Lastbalanseringen behöver internet för att fungera, när det är konfigurerat kan du använda Zaptecen utan risk att skjuta huvudsäkringarna.
Tror du? Det skulle kännas bra

Men appen Zaptec Go är installerad och klar. Det gjorde jag efter samtal med firman som sa att det bara var att köra. Trots att de inte lastbalanserat. Men det gick ju inte….
 
F
Globetrot Byggis1976 skrev:
Om jag drar ner matningen, vinner jag då något på att installera en box? Anledningen till att jag tänkte installera box var att det tar 7 timmar via eluttag och 3 timmar med box.

Jag verkar gått på en riktig nit.

Ni som vet, om jag nu måste beställa om. Vad ungefär skulle det kosta att låta någon göra en adaptiv lastbalansering?
Men var det inte så att din installatör skulle komma tillbaka och installera en lastbalans-pryl så fort du fått fram ”internet”?
 
M -MH- skrev:
De kan väl få komma och fixa den lastbalansering du beställt innan du bestämmer dig om det räcker?
Såklart!

Men nu kände jag att jag måste läsa på ner o försöka förstå.
 
F
Globetrot Byggis1976 skrev:
Tror du? Det skulle kännas bra

Men appen Zaptec Go är installerad och klar. Det gjorde jag efter samtal med firman som sa att det bara var att köra. Trots att de inte lastbalanserat. Men det gick ju inte….
Då kan du i appen rimligtvis ställa ner max effekt. Vad är det för bil du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.