61 578 läst · 277 svar
62k läst
277 svar
Huvudsäkring hus går när jag laddar elbil
På Volvos hemsida nämns att bilen har ett batteri på 19 kWh, och att det ska ta 3 timmar att ladda med 11 kW. Den borde därmed stödja 3-fas 16A som max.A Arnodt skrev:
Edit: Men manualen nämner bara 2-fas 16A....är det kanske bara T8-versionen som stödjer 3-fas, eller har de skrivit fel?
Redigerat:
Vi elrenoverade villan för ett par år sedan (runt 10 år) (utan app 😂) och elektriker lastbalanserade allt då. Vi har sedan dess inte haft några problem. Innan gick säkringen om vi körde ugn, spis, tvätt samtidigt. Efter installation av laddbox var det första gången sedan dess säkringen gått. Och det är inte jättenalle. Däremot körde vi tvättmaskin och torktumlare (inget annat).Bo.Siltberg skrev:Det här missade jag. Vi kanske fortfarande kan tro på att de "glömde" konsekvenserna.
Jag läser också att ni har 25 A mätarsäkringar och det är inte smällkallt längre(?).
Det krävs över 40 A för att lösa en sådan, närmare 50 A om det inte är långvariga laster. Elbilen bör dra max 16 A per fas, om inte era körvanor kräver en högre ström. Det låter som om ni har en snedbelastning i huset. Eller vet ni ganska bra vilka apparater ni hade igång när säkringen löste, och med vilken ström som elbilen laddades? Nåja, detta är överkurs. Ni ska kunna få en installation som fungerar med era förutsättningar utan att ni behöver tänka på det.
Vad är det för årsmodell?
Tydligen kan dom nyare ladda 2-fas.
Tydligen kan dom nyare ladda 2-fas.
Om jag läser mig till det. Hur gör jag för att ställa om boxen? Jag hittar inte någon ”inställning”, varken i appen eller fysiskt på boxen?A Arnodt skrev:
Vi har en väggladdbox 11 kW 400 Volt, 16A, 3-fas med fast laddkabel 7,5 m. Huvudsäkringar 20A. Inga appar, inget internet, bara att koppla i laddhandsken i elbilens laddintag och det startar automatiskt. Inget snicksnack med knappar att trycka på eller inställningar att göra. Vi har inne i väggladdboxen ställt ner maximala laddströmmen till 10A, den kan annars upp till 16A. Just för att huvudsäkringarna ska hålla.
Den som har en väggladdbox med internetanslutning, lastbalansering och specialmobilabonnemang för att fungera, kan förvänta sig att det kommer att krångla, och bli dyrt när elektriker ideligen måste åka ut och justera och göra inställningar, och debitera ett par tusenlappar varje gång.
Den som har en väggladdbox med internetanslutning, lastbalansering och specialmobilabonnemang för att fungera, kan förvänta sig att det kommer att krångla, och bli dyrt när elektriker ideligen måste åka ut och justera och göra inställningar, och debitera ett par tusenlappar varje gång.
Nej, innan jag startade frågan här visste jag inte ens att det fanns olika alternativ. Och jag trodde att funktionen att stationen kände av tillgång o justerade satt i boxen…så jag beställde bara ”lastbalansering” . Muntligt så uppfattade jag det som en funktion för att se till att säkringarna inte går.FredrikR skrev:
Jag fick inte heller någon info om att det fanns alternativ
Ja, jag önskar att jag fattade detta innan jag beställde.A Arnodt skrev:Vi har en väggladdbox 11 kW 400 Volt, 16A, 3-fas med fast laddkabel 7,5 m. Huvudsäkringar 20A. Inga appar, inget internet, bara att koppla i laddhandsken i elbilens laddintag och det startar automatiskt. Inget snicksnack med knappar att trycka på eller inställningar att göra. Vi har inne i väggladdboxen ställt ner maximala laddströmmen till 10A, den kan annars upp till 16A. Just för att huvudsäkringarna ska hålla.
Den som har en väggladdbox med internetanslutning och specialmobilabonnemang för att fungera, kan förvänta sig att det kommer att krångla, och bli dyrt när elektriker ideligen måste åka ut och justera och göra inställningar, och debitera ett par tusenlappar varje gång.
Vad har du för box? Kanske ska byta….
Vi har en Heidelberg Home Eco Wallbox 400 Volt 16A, 11 kW, med Typ2 laddhandske på 7,5 m lång laddkabel. Ofta brukar den fasta laddkabeln på väggladdboxar vara på tok för kort, så man måste köra in med nosen intill väggladdboxen. Behöver inte vi. Vi ville inte ha en massa krussiduller som riskerar att krångla, så det inte går att använda väggladdboxen när vi vill.
Det AlexanderHB visar ovan ska du göra, nämligen ställa in max laddström inne i laddboxen till lägre än max 16A. Det är det vi gjort på vår, det är precis en sådan vridställare också i vår väggladdbox. Din räddning är nära, du slipper använda App och internet. Av med kåpan på din väggladdbox!
Det AlexanderHB visar ovan ska du göra, nämligen ställa in max laddström inne i laddboxen till lägre än max 16A. Det är det vi gjort på vår, det är precis en sådan vridställare också i vår väggladdbox. Din räddning är nära, du slipper använda App och internet. Av med kåpan på din väggladdbox!
Redigerat: