Trådskaparen får väl titta i instruktionsboken eller tekniska specifikationerna för hans Volvo elbil XC 60 recharge, för att se vad den har för ombordladdare och max laddström.

Inte hålla på att gissa.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Byggis1976,
Hur laddas en Volvo xc60 recharge, är det 1-fasladdning eller 3-fas? Vilken är maxströmmen för bilens ombordladdare, dvs vad bilen är kapabel att ladda växelström med?
På Volvos hemsida nämns att bilen har ett batteri på 19 kWh, och att det ska ta 3 timmar att ladda med 11 kW. Den borde därmed stödja 3-fas 16A som max.

Edit: Men manualen nämner bara 2-fas 16A....är det kanske bara T8-versionen som stödjer 3-fas, eller har de skrivit fel?

Skärmdump från webbsida visar information om en bils batteri på 19 kWh och en laddtid på 3 timmar med 11 kW.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det här missade jag. Vi kanske fortfarande kan tro på att de "glömde" konsekvenserna.
Jag läser också att ni har 25 A mätarsäkringar och det är inte smällkallt längre(?).
Det krävs över 40 A för att lösa en sådan, närmare 50 A om det inte är långvariga laster. Elbilen bör dra max 16 A per fas, om inte era körvanor kräver en högre ström. Det låter som om ni har en snedbelastning i huset. Eller vet ni ganska bra vilka apparater ni hade igång när säkringen löste, och med vilken ström som elbilen laddades? Nåja, detta är överkurs. Ni ska kunna få en installation som fungerar med era förutsättningar utan att ni behöver tänka på det.
Vi elrenoverade villan för ett par år sedan (runt 10 år) (utan app 😂) och elektriker lastbalanserade allt då. Vi har sedan dess inte haft några problem. Innan gick säkringen om vi körde ugn, spis, tvätt samtidigt. Efter installation av laddbox var det första gången sedan dess säkringen gått. Och det är inte jättenalle. Däremot körde vi tvättmaskin och torktumlare (inget annat).
 
  • Gilla
StVik
  • Laddar…
Vad är det för årsmodell?
Tydligen kan dom nyare ladda 2-fas.
 
F fsn skrev:
Effektbalans och lastbalans är väl förvisso samma sak..
Ja, fel av mig. Jag förstår inte vad som "balanseras" bara. Adaptiv effekt/last-begränsning vore väl mer korrekt uttryckt? Jaja, termerna är vad de är :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Trådskaparen får väl titta i instruktionsboken eller tekniska specifikationerna för hans Volvo elbil XC 60 recharge, för att se vad den har för ombordladdare och max laddström.
Om jag läser mig till det. Hur gör jag för att ställa om boxen? Jag hittar inte någon ”inställning”, varken i appen eller fysiskt på boxen?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vad är det för årsmodell?
Tydligen kan dom nyare ladda 2-fas.
2024
 
E Elajomannen skrev:
Vet inte om det är relevant i detta fall...

Spabad brukar kunna ställa till en hel del förtret, värmaren är oftast på 3 kW enfas...

Vart med om några som fått stänga av sina bas för att få bilen att ladda.
Vi har inget spa bad. Varken inne eller utomhus
 
Blir lite orolig när jag funderar nu. Måste jag tecknade ett abonnemang någonstans, eller ha en speciell leverantör av el? Vi har inte tibber, men bra elavtal som är bundet. Det vill vi inte säga upp.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Blir lite orolig när jag funderar nu. Måste jag tecknade ett abonnemang någonstans, eller ha en speciell leverantör av el? Vi har inte tibber, men bra elavtal som är bundet. Det vill vi inte säga upp.
Hittar du inget om vilken lastbalansering som du köpt?
 
Vi har en väggladdbox 11 kW 400 Volt, 16A, 3-fas med fast laddkabel 7,5 m. Huvudsäkringar 20A. Inga appar, inget internet, bara att koppla i laddhandsken i elbilens laddintag och det startar automatiskt. Inget snicksnack med knappar att trycka på eller inställningar att göra. Vi har inne i väggladdboxen ställt ner maximala laddströmmen till 10A, den kan annars upp till 16A. Just för att huvudsäkringarna ska hålla.

Den som har en väggladdbox med internetanslutning, lastbalansering och specialmobilabonnemang för att fungera, kan förvänta sig att det kommer att krångla, och bli dyrt när elektriker ideligen måste åka ut och justera och göra inställningar, och debitera ett par tusenlappar varje gång.
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hittar du inget om vilken lastbalansering som du köpt?
Nej, innan jag startade frågan här visste jag inte ens att det fanns olika alternativ. Och jag trodde att funktionen att stationen kände av tillgång o justerade satt i boxen…så jag beställde bara ”lastbalansering” . Muntligt så uppfattade jag det som en funktion för att se till att säkringarna inte går.

Jag fick inte heller någon info om att det fanns alternativ
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Vi har en väggladdbox 11 kW 400 Volt, 16A, 3-fas med fast laddkabel 7,5 m. Huvudsäkringar 20A. Inga appar, inget internet, bara att koppla i laddhandsken i elbilens laddintag och det startar automatiskt. Inget snicksnack med knappar att trycka på eller inställningar att göra. Vi har inne i väggladdboxen ställt ner maximala laddströmmen till 10A, den kan annars upp till 16A. Just för att huvudsäkringarna ska hålla.

Den som har en väggladdbox med internetanslutning och specialmobilabonnemang för att fungera, kan förvänta sig att det kommer att krångla, och bli dyrt när elektriker ideligen måste åka ut och justera och göra inställningar, och debitera ett par tusenlappar varje gång.
Ja, jag önskar att jag fattade detta innan jag beställde.

Vad har du för box? Kanske ska byta….
 
  • Gilla
Esda
  • Laddar…
Instruktionsbild på en laddbox för elbil med markerat vred och ströminställningar för manuell inställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kanske bör öppna din laddbox och se vad vredet står på. Det går tydligen (som jag förstår det) att inaktivera stödet för appen, och istället manuellt ställa in största laddströmmen.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vi har en Heidelberg Home Eco Wallbox 400 Volt 16A, 11 kW, med Typ2 laddhandske på 7,5 m lång laddkabel. Ofta brukar den fasta laddkabeln på väggladdboxar vara på tok för kort, så man måste köra in med nosen intill väggladdboxen. Behöver inte vi. Vi ville inte ha en massa krussiduller som riskerar att krångla, så det inte går att använda väggladdboxen när vi vill.

Det AlexanderHB visar ovan ska du göra, nämligen ställa in max laddström inne i laddboxen till lägre än max 16A. Det är det vi gjort på vår, det är precis en sådan vridställare också i vår väggladdbox. Din räddning är nära, du slipper använda App och internet. Av med kåpan på din väggladdbox!
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.