En husägare i mellansverige har under 2 år och 6 månader haft ett hus med ett stort antal besiktningsanmärkningar som inte hanterats inom föreskriven tid. Nu landar ärendet hos Allmänna Reklamationsnämnden.
- Rörvikshus borde ta ansvar när de rekommenderar en entreprenör som uppenbarligen inte gör ett seriöst jobb. Nu framstår Rörvikshus som lika oseriösa, säger den drabbade husägaren.

Du kan läsa artikeln här: Husägare: “Rörvikshus anlitar oseriös byggare”
 
  • Gilla
JPQ
  • Laddar…
Jag bygger också just nu med Rörvikshus och skulle vilja komma i kontakt med husägaren. Hoppas du kan skicka ett PM eller att Byggahus kan förmedla kontakt.
 
  • Gilla
Friend01
  • Laddar…
T
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag bygger också just nu med Rörvikshus och skulle vilja komma i kontakt med husägaren. Hoppas du kan skicka ett PM eller att Byggahus kan förmedla kontakt.
Vilket geografiska område bygger du med rörvik?
 
T t.umo skrev:
Vilket geografiska område bygger du med rörvik?
Stockholm
 
Typiskt att "kunden" väljer att göra en delad entreprenad för att det ska bli billigare än en totalis, sedan är kunden missnöjd att bygget inte har gått som dom vill och skyller på husleverantören.
Väljer man delad entreprenad så väljer man även att ta samordningen och ansvaret för hela bygget.
Troligen finns det någon orsak till att en delad entreprenad är billigare än en totalentreprenad, Att det inte fungerar som önskat är till stor del den samordningsanvariges oförmåga som lyser igenom.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fast, detta förefaller vara en byggfirma som misskött flera andra byggen, ändå fortsätter tydligen Rörvikshus att rekommendera sina kunder att anlita den firman. Därmed förtjänar Rörvikshus all kritik.

Det låter ju som de är överens om att huset fortfarande inte är färdigbyggt, efter två år. Då finns knappast något utrymme att skylla på någon annan än byggfirman, och husföretaget som ändå fortsätter att utsätta nya kunder för samma firma.
 
  • Gilla
M3rLiN_74 och 1 till
  • Laddar…
Så den som ska leda bygget har inget ansvar om det går snett???
 
  • Gilla
Voco och 1 till
  • Laddar…
I det här fallet har ju "den ansvarige" tagit in rådgivning från en konsult (Rörvikshus), som trots att de vet att firman gör ett dåligt arbete ändå råder "den ansvarige" att anlita den dåliga byggfirman. Exakt varför de gör så kan man bara spekulera om, men det är ju allmänt känt att hussäljare får in provisioner från de byggföretag de rekommenderar, något som troligen är kriminellt (otrohet mot huvudman).

Om man jämför mot elbranschen.

Antag att din elgrossist berättar att de har ett nytt fint märke på LED drivers. Det är en (enligt dem) välkänd tillverkare från USA som kommit in. Drivern är mycket bättre än andra, går att dimma med vad som helst, driver alla LED varianter och lite billigare. De första 3 husen där du installerar utrustningen brinner ned inom en månad. Och du upptäcker att innan dess så har 20 andra villor brunnit pga den här LED drivern, och att din elgrossist var väl medveten om det. Men han har en enorm marginal på de här prylarna, som han vet är skräp. Så visst skall man väl i första han bli sur på den oduglige tillverkaren, men nog skulle du ha lite synpunkter på hur din grossist rekommenderar skräpet?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Vad jag tycker att man ska lägga focus på är det faktum att många husbyggare tror sig kunna driva ett husbygge själv, för hur svårt kan det vara, och inte behöva betala någon annan för det "enkla" arbetet. Jag har under åren varit på en mängd "byggen" där en oerfaren husköpare tagit på sig rollen att driva bygget. Det har oftast gått rätt bra men inte pga den som skulle skött "samordningen" utan tack vara att dom UE som varit på bygget i ren självbevarelse tagit hand om bygget och styrt upp det. Jag har även varit på "byggen" där UE inte gjort mer än dom har lämnat pris på och sett vilka stora problem det kan leda till.
Jag tycker det är magstarkt att ta på sig en uppgift man inte är mogen för att sedan skylla på andra, OCH om drivern inte håller måttet så är det jag (och mitt försäkringsbolag) som får ta smällen i första hand för att senare försöka få en ersättning för dom defekta varorna och dom skador dom vållat.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu handlar väl detta om fel som inte rättats, inte samordningen?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
F
Intressant artikel! Vi sitter i en liknande situation med Rörvikshus i Stockholm där Hamberg Entreprenad varit ansvariga för färdigställande. Känner igen oss på många punkter. Slarv, oseriösa byggare och nu långa ledtider att ordna till anmärkningar. Så snart nyckeln blev överlämnad såg man bara ryggtavlor.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Jag har under 8 månader kontaktat ett antal olika leverantörer av prefab hus samt kontaktat ett flertal husköpare för att just få info ang entreprenören hos de olika leverantörerna då detta är en mycket viktig del i hela husprocessen. Rörvikshus Stockholm är en av aktörerna jag kontaktat samt Västanfors är en byggare jag sökt referenser om (3st för att vara exakt), samtliga var mycket nöjda med genomförandet och likaså med huset i stort. Jag har idag inte bestämt mig vilken leverantör och byggare vi kommer att signa. Efter att jag läst denna tråd så måste jag säga att det knöt sig i magen och jag insåg att min back check kanske inte var tillräcklig. Jag kontaktade ARN ang anmälan som finns nämnd här ovan och kan bara konstatera att RRN tillbakavisat samtliga påståenden och att ärendet inte är föremål för ytterligare undersökningar (ärendet avslutat). Jag ska strax göra min största investering i livet och ångrar bittert att jag sökt info om så här viktiga saker via sociala medier... gör en ordentlig back check och lita på magkänslan innan ni väljer ert dröm hus :). Lycka till.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
F Friend01 skrev:
Intressant artikel! Vi sitter i en liknande situation med Rörvikshus i Stockholm där Hamberg Entreprenad varit ansvariga för färdigställande. Känner igen oss på många punkter. Slarv, oseriösa byggare och nu långa ledtider att ordna till anmärkningar. Så snart nyckeln blev överlämnad såg man bara ryggtavlor.
Tacksam för lite mer detaljer där Hamberg brast i bygget? Var det generellt många brister inom de olika underentreprenader som vs, el, snickeri etc? Löste det sig till sist med företaget? Åtgärdade de bristerna på ett tillfredsställande sätt? Vilken typ av hus byggde ni?
Är på gång att eventuellt anlita samma byggare, därav mina frågor.
 
F
Nej, det är tyvärr inte löst än. Hamberg brast i att inte ha tillräckligt kompetent personal (vid det givna tillfället) där snickeridetaljerna blev under all kritik. Rörvikshus brister i eftermarknadshantering, d.v.s. åtgärder av fel. De andra underentreprenaderna finns inget allvarligt att anmärka på. Vill du få skäll och höra gnäll om mer pengar så är det bara att gå vidare med Hamberg.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Tack för att du svarade. Mycket värt för oss.
 
  • Gilla
Friend01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.