Som titeln antyder avser jag att tilläggsisolera kallvinden på ett hus byggt -80. Eftersom det är lite tidigt i gamet så samlar jag bara information och jag är INTE snickare, men någon gång i april/maj tänker jag börja.

Mellan reglarna på golvet i vinden finns vad jag antar är mineralull i.e. glasull och jag ska titta efter noggrannare på vad för material det är och hur de har gjort avseende ångspärr. Men, min generella tanke är att:

1. Ta väck dålig isolering, ersätta med samma material och sedan tilläggsisolera med cellulosaisolering ovanpå. Så, ca 20 cm gammal isolering ska ge ytterligare 10-20 cm cellulosaisolering ovanpå. Ovanpå reglerna har vi råspont som golv för vi har använt vinden som placering av gamla saker.

* Skälet att jag nämner cellulosaisolering är att flera snickare och hemsidor har nämnt cellulosaisolering som ett bra tillval för tilläggsisolering över gammal tidigare mineralull.

2. Jag tar väck gammal ångspärr i den mån jag kan, sätter dit ny byggfolie, t.ex. Mataki byggfolie D200 12,5 x 2,7 m 0,2 mm
och klämmer fast ångspärren nederst/närmast mot innertaket med klämlist och häftklammer vid sidan på regelbalken. Alla klamrar täcks över med åldersbeständig tätningstejp typ ETAB. Vidare täcker jag över alla skarvar på byggfolien med 10 cm marginal med tätningstejp. Sedan sätter jag tillbaka den gamla isoleringen om den är i bra skick och lägger tilläggsisolering ovanpå samt sätter tillbaka råsponten ovanpå regelbalkarna.

och ja, vi bytte ventilation till modell ny Östberg Heru S 100 EC för 2 år sedan så tätare hus och tilläggsisolering hoppas jag att ventilationen klarar av att hantera fukten från utventilationen.

Jag försöker leta efter material på byggvaruhusens hemsida och funderar på följande
t.ex.
Mataki byggfolie D200 12,5 x 2,7 m 0,2 mm
Etab åldersbeständig tätningstejp 50 mm x 25 mm 199 kr eller krävs det bättre? typ Tätningstejp T-Flex 398 k eller Tejp Vario xtra grön 798 kr? D.v.s. priserna på tätningstejp varierar och därför undrar jag om kvaliteten är stor och håller för årtionden?

Klämlist av pvc! Var hittar jag dem? Alla isoleringstillverkare nämner dem, men när jag söker på byggvaruhusen verkar ingen ha klämlister av pvc typ DAFA 3 mm x 30 mm x 1220 mm pvc list. Använder snickare andra material eller tillverkare?

Bör jag använda cellulosaisolering eller ska jag ta annat isoleringsmaterial? Vilken tillverkare av cellulosaisolering är vanligast och enklast att hitta? Det som återfinns på nätet nämner Icell av olika mått.

Så, några frågor har jag!
1. Är cellulosaisolering ett lämpligt tilläggsval av isolering ovanpå glasull som en del har förespråkat? Vilken tillverkare och byggsida kan jag finna lämpliga material?
2. Vilka klämlister använder ni för att fästa ångspärren mot regelbalken, hittar inga tillverkare eller material på byggsidorna! Finns det något "namn" på klämlisterna som används av byggsidorna?
3. Vilken tätningstejp är bäst, den dyraste, den mittemellan eller den billiga, följer kvalitet med priset och bör jag ta T-Flex eller ännu dyrare?

 
R
J JohJoh80 skrev:
Som titeln antyder avser jag att tilläggsisolera kallvinden på ett hus byggt -80. Eftersom det är lite tidigt i gamet så samlar jag bara information och jag är INTE snickare, men någon gång i april/maj tänker jag börja.

Mellan reglarna på golvet i vinden finns vad jag antar är mineralull i.e. glasull och jag ska titta efter noggrannare på vad för material det är och hur de har gjort avseende ångspärr. Men, min generella tanke är att:

1. Ta väck dålig isolering, ersätta med samma material och sedan tilläggsisolera med cellulosaisolering ovanpå. Så, ca 20 cm gammal isolering ska ge ytterligare 10-20 cm cellulosaisolering ovanpå. Ovanpå reglerna har vi råspont som golv för vi har använt vinden som placering av gamla saker.

* Skälet att jag nämner cellulosaisolering är att flera snickare och hemsidor har nämnt cellulosaisolering som ett bra tillval för tilläggsisolering över gammal tidigare mineralull.

2. Jag tar väck gammal ångspärr i den mån jag kan, sätter dit ny byggfolie, t.ex. Mataki byggfolie D200 12,5 x 2,7 m 0,2 mm
och klämmer fast ångspärren nederst/närmast mot innertaket med klämlist och häftklammer vid sidan på regelbalken. Alla klamrar täcks över med åldersbeständig tätningstejp typ ETAB. Vidare täcker jag över alla skarvar på byggfolien med 10 cm marginal med tätningstejp. Sedan sätter jag tillbaka den gamla isoleringen om den är i bra skick och lägger tilläggsisolering ovanpå samt sätter tillbaka råsponten ovanpå regelbalkarna.

och ja, vi bytte ventilation till modell ny Östberg Heru S 100 EC för 2 år sedan så tätare hus och tilläggsisolering hoppas jag att ventilationen klarar av att hantera fukten från utventilationen.

Jag försöker leta efter material på byggvaruhusens hemsida och funderar på följande
t.ex.
Mataki byggfolie D200 12,5 x 2,7 m 0,2 mm
Etab åldersbeständig tätningstejp 50 mm x 25 mm 199 kr eller krävs det bättre? typ Tätningstejp T-Flex 398 k eller Tejp Vario xtra grön 798 kr? D.v.s. priserna på tätningstejp varierar och därför undrar jag om kvaliteten är stor och håller för årtionden?

Klämlist av pvc! Var hittar jag dem? Alla isoleringstillverkare nämner dem, men när jag söker på byggvaruhusen verkar ingen ha klämlister av pvc typ DAFA 3 mm x 30 mm x 1220 mm pvc list. Använder snickare andra material eller tillverkare?

Bör jag använda cellulosaisolering eller ska jag ta annat isoleringsmaterial? Vilken tillverkare av cellulosaisolering är vanligast och enklast att hitta? Det som återfinns på nätet nämner Icell av olika mått.

Så, några frågor har jag!
1. Är cellulosaisolering ett lämpligt tilläggsval av isolering ovanpå glasull som en del har förespråkat? Vilken tillverkare och byggsida kan jag finna lämpliga material?
2. Vilka klämlister använder ni för att fästa ångspärren mot regelbalken, hittar inga tillverkare eller material på byggsidorna! Finns det något "namn" på klämlisterna som används av byggsidorna?
3. Vilken tätningstejp är bäst, den dyraste, den mittemellan eller den billiga, följer kvalitet med priset och bör jag ta T-Flex eller ännu dyrare?

1: varför ska du blanda in cellulosa i glasullen håll dig till glasull..

2: klämlister har jag aldrig sett brukar använda tunna läkter av trä o spika dit så att plasten sluter tätt..

3: T-Flex tejp är väldigt bra den kostar 219kr rullen på Bauhaus om jag minns rätt..
Åldersbeständig plast 0.2mm behöver inte vara av något speciellt märke utan du kan köpa den prisvärdaste ..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ett tips på vägen är också att det är betydligt trevligare att göra sådana jobb på tidig vår eller sen höst när det inte är varmt på vinden.

Hantera gammal isolering är aldrig kul, och att göra det när man svettas är sju resor värre.

Skaffa en bra andningsmask, Sundbergs är bra.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ja, har läst på lite mer, bl.a. https://www.byggahus.se/isolera-med-ratt-tjocklek-och-metod där användning av samma material rekommenderas och att 500 mm takisolering bör vara max, men att fokus läggs på att göra det nogrannt och lufttätt. Sedan får jag väl skaffa ett andningsskydd till!
 
R
J JohJoh80 skrev:
Ja, har läst på lite mer, bl.a. [länk] där användning av samma material rekommenderas och att 500 mm takisolering bör vara max, men att fokus läggs på att göra det nogrannt och lufttätt. Sedan får jag väl skaffa ett andningsskydd till!
Hurnser vinden ut ar den ventilerad? Hur ser dina väggar ut, hur är dom byggda samt golvet?
Vad har du för fönster?
500 mm är en nybyggnadsnorm kan man säga.
 
Huset har 3 glasfönster. Funderar på att skaffa en rökpenna bara för att se om de gamla tätningslisterna runt fönster, dörrar och vindslucka är bra eller behöver ersättas.

Har inte gått och inspekterat i detalj, men tror att vinden har tre st. ventilluckor på på kortsidorna sammanlagt, taket är täckt med takpannor och mellan takpannor och takstol ligger träskivor. Väggarna, utsidan är tegel, golven ner- och upptill har vad jag antar är vinylgolv eller liknande plastmaterial.

Mitt fokus är att tilläggsisolera vinden för att minska värmeförlusten, sedan får jag se hur mycket material och tjocklek jag kan lägga till, men ändå bibehålla ett golv över regelbalkarna av råspont. Det är väl här som "problemet" blir, då jag inte kan pressa hur mycket som helst mellan regelbalkarna, alternativt att jag bygger en vindsgång istället för att ha ett helt golv. Får återkomma med detaljer!

Ventilationen av huset är ny med värmeväxlare, med ftx. Kan lägga till att vi för 5-6 år sedan ersatte en del spånskivor under takpannorna då det var lätt mögel på några av dem. Då misstänkte jag att taknockens pannor behövde en täckning därunder, men nu undrar jag inte om det i kombination med läckande värme och fukt över tid med gammal och dålig ventilationsenhet var bidragande?
 
Pressa? Isoleringen ska inte pressas ihop - ju fluffigare ju bättre isoleringsvärde.

Man ska också vara försiktig med att förändra klimatet på vinden. Misslyckas man och får mikrobiell påväxt så är all besparing som bortblåst.

A och O är att ha god kontroll på klimatet (temperatur, fukt och regelbunden visuell inspektion) efter en förändring
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
R
Det viktiga är att ångspärren blir så tät som du kan göra den..
400mm lösull räcker eller 300mm skivisolering..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J JohJoh80 skrev:
Huset har 3 glasfönster. Funderar på att skaffa en rökpenna bara för att se om de gamla tätningslisterna runt fönster, dörrar och vindslucka är bra eller behöver ersättas.

Har inte gått och inspekterat i detalj, men tror att vinden har tre st. ventilluckor på på kortsidorna sammanlagt, taket är täckt med takpannor och mellan takpannor och takstol ligger träskivor. Väggarna, utsidan är tegel, golven ner- och upptill har vad jag antar är vinylgolv eller liknande plastmaterial.

Mitt fokus är att tilläggsisolera vinden för att minska värmeförlusten, sedan får jag se hur mycket material och tjocklek jag kan lägga till, men ändå bibehålla ett golv över regelbalkarna av råspont. Det är väl här som "problemet" blir, då jag inte kan pressa hur mycket som helst mellan regelbalkarna, alternativt att jag bygger en vindsgång istället för att ha ett helt golv. Får återkomma med detaljer!

Ventilationen av huset är ny med värmeväxlare, med ftx. Kan lägga till att vi för 5-6 år sedan ersatte en del spånskivor under takpannorna då det var lätt mögel på några av dem. Då misstänkte jag att taknockens pannor behövde en täckning därunder, men nu undrar jag inte om det i kombination med läckande värme och fukt över tid med gammal och dålig ventilationsenhet var bidragande?
Jag hade kört med värme kamera för att leta efter läckor! Jätte smidigt 🙂
 
Tvivlar inte på att värmekamera vore det bästa, men det blir lite väl dyrt att skaffa en dylik apparat bara för detta.
R Rejäl skrev:
Det viktiga är att ångspärren blir så tät som du kan göra den..
400mm lösull räcker eller 300mm skivisolering..
Sedan är frågan då ångspärren för att vara tät, måste läggas ÖVER regelbalkarna, vilket gör att en del fukt kan krypa längs med balken under ångspärren, även om man har satt läkt längs med regelbalken och då är frågan om den fukten har någon inverkan på balken?
 
På hygglo.se verkar det kosta en hundralapp att hyra en värmekamera. Kolla om det finns någon i närheten av dig.
 
R
J JohJoh80 skrev:
Sedan är frågan då ångspärren för att vara tät, måste läggas ÖVER regelbalkarna, vilket gör att en del fukt kan krypa längs med balken under ångspärren, även om man har satt läkt längs med regelbalken och då är frågan om den fukten har någon inverkan på balken?
Det är så med renoveringar man kan inte få det 100 100 överallt utan att bygga om allt..
Jag hade inte kapslat in takstolen i ditt fall utan bara i facken emellan och uppvikt mot takstolen där den kläms med en läkt..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är så med renoveringar man kan inte få det 100 100 överallt utan att bygga om allt..
Jag hade inte kapslat in takstolen i ditt fall utan bara i facken emellan och uppvikt mot takstolen där den kläms med en läkt..
Så, en dubbelsidig butyltejp på resp. regelbalk, byggfolien vikt 10 cm över balksidan och sedan en läkt ovanpå med galvaniserad spik eller skruv borde räcka.
 
Jag har gjort detta i somras. Fanns massor med råttgift och det var en riktigt äcklig isolering som smulade sig bara man tittade.
Det började med att elektrikern ville slippa ligga i allt skitet. (All el är omgjord i huset)

Hade ca 15cm i hela taket på en yta av ca 95kvm. Har gammal pappfolie i väggar och tak som tätats under renoveringen och inte lagt på något annat.

Hade inte försökt att röra mer då jag personligen tror att du inte kan få det tätt ändå om man inte gör det underifrån. Risken då tänker jag är att man punktar ut fukten på vissa ställen och det borde göra det värre.

Satt en upp en fuktmätare på vinden ung när jag plockat bort all isolering. Har noga monitoreat sen dess.

Nu har jag lagt tillbaka isolering och har 70 + 95 på ca 40kvm och 70 + 95 + 95 på resterande 55 kvm. Jag la ut all isolering jag köpt innan kylan kom.

Tanken är att fortsätta så att hela taket får jämnt lager och kanske komplettera med 50 eller 95 till men absolut inte mer.

Varför blanda in två olika material i isoleringen?
 
R
J JohJoh80 skrev:
Så, en dubbelsidig butyltejp på resp. regelbalk, byggfolien vikt 10 cm över balksidan och sedan en läkt ovanpå med galvaniserad spik eller skruv borde räcka.
Butyltejp känns overkill, bara kläm plasten med läkter som du skruvar/spikar…
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.