Ska byta ut min gamla toalett i min bostadsrätt, här är en bild på en äldre avstängningsventil.
Vad jag förstår så om jag hade monterat en ny toalett och bara bytt rördelen ovanför den gamla avstängningsventilen på bilen så hade allt fungerat fint.

Men nu är den nya toaletten lite lägre vilket gör att det svängda röret på bilden måste kortas ner för att den nya rörkopplingen ska få plats, men börjar jag såga så kommer ju vattnet att spruta,
har ni någon ide om var man kan stänga av vattnet innan badrummet.

Lägenheten är från 93.

Gammal avstängningsventil under en toalett med svängt rör och kakelvägg i bakgrunden, behöver justeras för ny toalettinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde finnas en till avstängning om du följer rören baklänges. Kan även finnas en lucka just utanför badrummet med avstängning.

Förhoppningsvis har du avstängningsventiler (kulventiler) på inkommande vattenrör till din lägenhet.
Följ rören åt bägge håll för att se vart dom tar vägen.

I annat fall får du kontakta BRF-vaktmästaren så stänger han av vattnet upp till dig (och andra, kanske hela trapphuset).

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar, finns bara dom här med det här är väl inga avstängsningsventiler Rörinstallation med en blå handtag kran monterad på vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo det där är avstängsningsventiler

ok, varför kommer det forfarande vatten från kranen i handfatet när jag skruvat in dom helt då, hmm ??

S
Challe777 skrev:
ok, varför kommer det forfarande vatten från kranen i handfatet när jag skruvat in dom helt då, hmm ??
finns två med avstängning. den tredje går till handfatet?
kan även vara så att kranarna har tappat sin funktion

den 3.e övre till vänster går till handdukstorken, dom till höger till handfatet och den nedre vänster kallvattnet går till toalett o dusch, man kanske måste in med skruvmejsel för att stänga dom nedre då kanske

Den övre är antagligen vvc (varmvattencirkulation), då går det "varmvatten" bakvägen genom handdukstorken till varmvattenledningen, eventuellt så läcker även någon termostatblandare genom från varmvattensidan till kallvattensidan.

Prova att strypa värmen till handdukstorken.

förlåt om jag är lite okunnig, men sitter avstängningsventilen vid handdukstorken eller sitter den också där nere vid dom andra blå ventilerna, har läst att man ska vara lite försiktig med handukstorken, legionella bakterier o så.

S
Challe777 skrev:
förlåt om jag är lite okunnig, men sitter avstängningsventilen vid handdukstorken eller sitter den också där nere vid dom andra blå ventilerna, har läst att man ska vara lite försiktig med handukstorken, legionella bakterier o så.
oftast går det elementvatten till vattenhanddukstorkar

• Gilla
LordTTK och 1 till
  • Laddar…
Numera ska (vatten)handdukstorkar vara kopplade på radiatorkretsen (elementkretsen) men under en/flera perioder var det vanligt att handdukstorkarna kopplades på VVCn.
Men som sagt då finns det stor risk att det blir legionella i varmvattnet, därför är det inte godkänt att koppla så längre, men det som är kopplat så får vara så.

Eftersom den övre genomföringen är kopplad till handdukstorken och dom andra två är kopplade till KV/VV så går det att anta att den övre är VVC.
För att kontrollera om det är så eller inte så är det bara att följa rören från den övre genomföringen till handdukstorken och vidare bakåt till ... till slut hittar man var det ansluter mot.

Utan bilder går det inte säga var olika avstängningsventiler sitter och vad dom har för funktion.
På handdukstorken kan/bör det sitta någon typ av termostat som reglerar värmen från handdukstorken, med den kan det gå att stänga av flödet men det är inte säkert att allt flöde stryps.

Hmm, nu funkade det plötsligt att stänga av kallvattnet genom den blåa ventilen, så problemet verkar vara löst :)

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar att du skaffar en hatt med rätt gänga, så att du inte blir beroende av att kranen fungerar medan du monterar den nya stolen.

Inte ovanligt att ventiler som inte använts på ett tag uppför sig på det viset ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.