Hej!

För ca 4 veckor sedan planterade vi ett silverpäron och den där gulliga hängade saken. De började gulna efter någon vecka och det har fortsatt sen dess. Vi har vattnat nästan varje dag det inte regnat. Groparna vi grävde var ca 60cm djupa och 80-100 cm i diameter. Vi använde kompostjord blandat med lite sand och planteringsjord. Vi såg till att vattna rejält i gropen och att rotsystemet var blötlagt i ca 5-10 minuter.

Nu fasar vi för att vi eventuellt ändå misslyckats med dessa träd.

Hur mår de egentligen?
 
  • Ett ungt träd stöttas av pålar i en trädgård. Husrad, gräs och en hund synliga. Mulen dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gren med höstfärgade löv, oskarp bakgrund med vit byggnad, fokus på nära natur, övergång mellan årstider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängande grön växt bunden till trästolpe, gräsmatta, flis, hus och altan i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grenar av barrträd, med gröna barr och bruna kvistar, naturlig bakgrund, suddig grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Deek skrev:
Hej!

För ca 4 veckor sedan planterade vi ett silverpäron och den där gulliga hängade saken. De började gulna efter någon vecka och det har fortsatt sen dess. Vi har vattnat nästan varje dag det inte regnat. Groparna vi grävde var ca 60cm djupa och 80-100 cm i diameter. Vi använde kompostjord blandat med lite sand och planteringsjord. Vi såg till att vattna rejält i gropen och att rotsystemet var blötlagt i ca 5-10 minuter.

Nu fasar vi för att vi eventuellt ändå misslyckats med dessa träd.

Hur mår de egentligen?
Det räcker absolut att vattna en gång/vecka. Kan vara det det beror på att du vattnat för mycket eller att hösten är på ingång. Groparna tror jag räcker i volym även om vissa förespråkar något djupare.
 
  • Gilla
Deek
  • Laddar…
T
Hur kraftig var komposten? Vill minnas att "någon" sade "någongång" att man inte skall gödsla trädgårdsträd - men vad vet jag...
 
  • Gilla
Deek
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Hur kraftig var komposten? Vill minnas att "någon" sade "någongång" att man inte skall gödsla trädgårdsträd - men vad vet jag...
Vet ej, det var "kompostjord" på storsäck. Vi har använt den framgångsrikt både till rabatter och att dressa gräsmattan.
 
T
D Deek skrev:
Vet ej, det var "kompostjord" på storsäck. Vi har använt den framgångsrikt både till rabatter och att dressa gräsmattan.
Ah, jag trodde du menade kompost från en egen kompost. Isåfall är det väl nog något annat.
 
  • Gilla
Deek
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tror ni vattnar ihjäl träden, det skall kännas fuktigt i planteringsgropen när du känner med fingrarna, absolut inte blött.

Nu när hösten kommit, dagarna är kortare och luften fuktig med inslag av regn behöver växterna inte massor av vatten. Deras signalsystem säger att nu är det dags att gå i vila och de slutar växa. Kompost är generellt inte för starkt näringsmässigt, skall inte förväxlas med gödsel.

Silverpäron är liksom alla andra växter med liknande grön färg på bladen växter som generellt önskar en torrare växtplats. Det som händer när växter får för mycket vatten är att det uppstår en syrebrist och det kan vara förödande.

Sluta vattna, luckra upp jorden kring växtplatsen om möjligt och hoppas på det bästa.
 
  • Gilla
Deek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.