Fairlane
Skumpe Skumpe skrev:
Men det får hantverkaren. För bor du längre bort tar de mer betalt.
Det här stämmer ju inte. Om jag beställer en tjänst från hantverkarfirman i närheten så tar de inte mer betalt om deras anställde bor i 50 mil bort än om han bor i samma hus som firman.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det verkligen sant?

[bild]
Splitter nytt 175.000 kronor enligt google

[länk]
Ni som är VVS:are i tråden, vad tycker ni är skäligt att betala, och vad skulle ni bestrida?

Hela fakturan dryper generellt av salt, men den stora principfrågan tycker jag är om det är skäligt att ta både hög timlön, och sedan extra betalt för själva jobbet, när en rörjour jobbar just med spolning och rensning. Är det väldigt höga omkostnader för maskinerna?
 
Redigerat:
S Sir Duke skrev:
[bild][bild]
Här är fakturorna igen, bara klicka på länkarna ovan
 
Skumpe
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl snarare en förhandlingsfråga för sjuksyrrorna?
Det gick ändå fort från hantverkare får inte alls betalt på väg till jobbet till sjuksköterskor borde förhandla om att också få betalt för det. Du rör dig i rätt riktning.
 
Skumpe
Fairlane Fairlane skrev:
Det här stämmer ju inte. Om jag beställer en tjänst från hantverkarfirman i närheten så tar de inte mer betalt om deras anställde bor i 50 mil bort än om han bor i samma hus som firman.
Jo det skulle absolut kunna hända och har hänt men vanligare är istället att man skippar kontoret på morgonen och åker direkt till kund på arbetstid. Eller så åker man till grossen och debiterar kunden för resan dit med. Och taxametern tickar givetvis när man intar grossens bjudfika också.

Ge upp grabben jag vet hur det går till.
 
D
Skumpe Skumpe skrev:
Jo det skulle absolut kunna hända och har hänt men vanligare är istället att man skippar kontoret på morgonen och åker direkt till kund på arbetstid. Eller så åker man till grossen och debiterar kunden för resan dit med. Och taxametern tickar givetvis när man intar grossens bjudfika också.

Ge upp grabben jag vet hur det går till.
F*n Fairlane, vår landsomspännande komplott är avslöjad. Tillbaka till hemliga hantverkar grottan! Kom ihåg den hemliga handskakningen den här gången bara, blev ju så dumt sist.
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Skumpe Skumpe skrev:
Det gick ändå fort från hantverkare får inte alls betalt på väg till jobbet till sjuksköterskor borde förhandla om att också få betalt för det. Du rör dig i rätt riktning.
Jag har inte skrivit det du påstår att jag skrivit.
Jag har inte skrivit något om ifall hantverkare får betalt för att resa till jobbet eller inte. Jag skrev att det är en sak mellan arbetsgivare och arbetstagare och rör inte mig som kund.

Det finns folk i andra branscher som får det också. Återigen en förhandling mellan arbetsgivare och arbetstagare. Blanda inte in kund/leverantör i det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Skumpe Skumpe skrev:
Jo det skulle absolut kunna hända och har hänt men vanligare är istället att man skippar kontoret på morgonen och åker direkt till kund på arbetstid. Eller så åker man till grossen och debiterar kunden för resan dit med. Och taxametern tickar givetvis när man intar grossens bjudfika också.

Ge upp grabben jag vet hur det går till.
Nu blandar du och ger vilt, lite från botten på leken.
Jag tycker det är rimligt att jag som kund betalar resa till grossist gör att köpa varor.som behövs i mitt projekt.
Jag tycker däremot inte det är ok att bli fakturerad för tid då någon sitter och fikar.
Jag tycker inte heller det är ok att man åker till grossist flera gånger. Antingen ser man till att få med sig allt i första vändan elker så får självklart företaget ta på sig att de planerat dåligt och stå för resten av resorna själv.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Poliser gör mycket annat än att åka på larm kanske är viktigt att du får veta.
Jo jag vet. Men ditt resonemang är så dumt så klockorna stannar. Om jag utgår från firman på morgonen är det väl självklart att jag ska ha betalt när jag kör ut till kunden.
I någon annan tråd var det gnäll på att hantverkare fick köra hem med firmabilen utan att skatta för det. I de fall jag känner till är det så att om du har bilen hemma så börjar du på arbetsplatsen och annars hämtar du bilen och utgår från firman när arbetsdagen börjar. Samma sak på kvällen.
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja självklart

Ja självklart

Nja, timpris är såklart en modell, men det finns fler. Sen kan man också minska sina utgifter.
Det är ju intressant till exempel att flera i tråden betalat 3000-4000 kronor för liknande arbete som här där TS rörmokare tycker att 15000 kronor är lämpligt.


Ja, på fakturan ja, när det är för sent. Innan är man överlag urusla på att vara tydliga.

Nej, men det är också fullständigt ointressant. Jag ser att mjölken kostar 15 kronor eller byxorna 500 kr.
Det är inte så att man får en räkning för mjölk när man väl kommer hem och då ser att den är på 75 kr.

Hade den här rörmokaren innan sagt att det nog skulle sluta på 15000 kronor så hade TS haft tre val.

1) Leta rätt på ett billigare rörmokare
2) Försökt åtgärda själv
3) Accepterat

Om TS valt alternativ 3 och sen kommit och klagat, ja då är jag rätt övertygad om att han fått den stora massan emot sig.
eller att TS redan innan frågat efter uppskattat pris samt ett budgetpris för jobbet så hade han aldrig stått här med skägget i brevlådan
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
Hebbelilleifråkungälv Hebbelilleifråkungälv skrev:
eller att TS redan innan frågat efter uppskattat pris samt ett budgetpris för jobbet så hade han aldrig stått här med skägget i brevlådan
Kanske, kanske inte. Inte helt ovanligt att timpris är det man får höra när man frågar om pris, inte bilen, inte hyra det av utrustning som ägs, inte om övertid (som för övrigt verkar helt galen).
Den här rörmokaren har ju flera negativa omdömen för liknande saker visar det sig. För mig tyder det på en person som sätter det i system. En hederligare typ ser en sådan här händelse som ett affärsmässigt misslyckande som man försöker undvika. Inte nödvändigtvis genom att sluta göra jobb åt folk utan genom att vara tydlig från start då man lär sig att en stressad kund inte inte alltid ställer frågorna som borde ställas.
Jag har själv haft med en rörmokare att göra som tog rejält betalt för ett snabbt jobb. Skillnaden var att han var ärlig och tydlig redan när jag ringde. Han förklarade servicebilen, minimitimmar, att det skulle gå fort, jourtaxan etc. All heder åt en sådan hantverkare och den här sorten får acceptera att folk föraktar honom.

Jag tycker inte man ska stötta lurendrejare genom att skuldbelägga den drabbade.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, kanske inte. Inte helt ovanligt att timpris är det man får höra när man frågar om pris, inte bilen, inte hyra det av utrustning som ägs, inte om övertid (som för övrigt verkar helt galen).
Den här rörmokaren har ju flera negativa omdömen för liknande saker visar det sig. För mig tyder det på en person som sätter det i system. En hederligare typ ser en sådan här händelse som ett affärsmässigt misslyckande som man försöker undvika. Inte nödvändigtvis genom att sluta göra jobb åt folk utan genom att vara tydlig från start då man lär sig att en stressad kund inte inte alltid ställer frågorna som borde ställas.
Jag har själv haft med en rörmokare att göra som tog rejält betalt för ett snabbt jobb. Skillnaden var att han var ärlig och tydlig redan när jag ringde. Han förklarade servicebilen, minimitimmar, att det skulle gå fort, jourtaxan etc. All heder åt en sådan hantverkare och den här sorten får acceptera att folk föraktar honom.

Jag tycker inte man ska stötta lurendrejare genom att skuldbelägga den drabbade.
Det var ju ett akut jobb, man diskuterar inte pris då utan tar hem första bästa.
Har haft rörisar hemma förut, någon överdyr men flera med vettiga debiteringar.
Det är inte timpriset jag invänder mot även om det är salt (980 PLUS moms), utan modellen att debitera alla arbetsmoment extra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
samovar
T tompaa1980 skrev:
Det skulle aldrig gå som IT-konsult att debitera som en hantverkare. En konsult tar betalt för restiden om de ska åka till kunden samt en timkostnad men då ingår allt. Läser man den här tråden så verkar TS få betala en avgift för arbetet och en avgift för att hantverkaren ska befinna sig på plats
När jag jobbade som konsult fick man dator av företaget man var på, dvs företaget stod för all utrustning man behövde, det kostar också en slant.
 
samovar
Nu tycker jag själv det är jobbigt varje gång man ska anställa hantverkare för jag är rädd att bli lurad, få ockerpriser osv. Men egentligen om det gällde mitt eget jobb - hade jag kunnat sätta vilka timpriser som helst så hade jag inte begränsat mig för att det är orimligt att jag ska tjäna så mycket. Efterfrågan på hantverkare är extremt hög, vi kan knappt få hit välrenommerade hantverkare för flera offerter, de har så mycket att göra, så vad är det orimliga i att de tar 2000kr/h om de kan och får jobb. Det enda jag önskar är mer transparens innan man anställer dem så det inte blir en otrevlig överraskning sen när fakturan slinker in.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.