Hemmakatten
I vårt bygge kommer sjöboden kommer att byggas om till rejäl vedbastu med dusch, toa och gästrum/relaxrum.

Men vi vill även ha en liten elbastu uppe i boningshuset, tänkt att användas som "snabb"-bastu när man inte har tid med en ordentlig bastu. Bara sitta en stund för att mjuka upp nacken, låta hårinpackningen verka osv. Räcker med plats för 1 (max 2) personer. Liggutrymme behövs inte. Badrummet är inte så jättestort.

Nu undrar jag hur liten kan en bastu vara och ändå fungera? Vad är mest optimalt utrymmesmässigt, hörnbastu eller längs väggen?
 
Om du vill bygga en liten bastu kan du utesluta hörnbastun. Om du nu menade utformning av lavarna. Raka lavar så att två kan sitta jämte varandra, 150 cm borde räcka i bredden. Djupet 50 + 40 + utrymme för aggregatet.
Viktigt med bra ventilation. Och gärna glasdörr eller andra glaspartier så att bastun upplevs rymligare!
 
Tylö har en klaustrofobiskt liten hörnbastu. Jag har provsuttit den på en utställning, man kan klämma in två personer i den, men då bör man känna varandra väl innan man bastar!

Jag menar inte att ni skall köpa Tylös bastu, men jag skulle vilja säga att den är absolut minimum. Kolla måtten på http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/bastu_avd/bastu_tylo/basturum/smal_wonder.html

Annars är rekommenderat sittbreddsmått per person 600 mm, lavdjup mellan 400mm och 600 mm. Minns inte rekommenderat minsta avstånd mellan översta laven och taket, jag tror det är 1100 mm. Du kan också få ned måtten på bastun genom att köpa ett elaggregat med mindre säkerhetsavstånd än vad de billigaste brukar ha (det blir dyrare, men de är mer isolerade på utsidan och tar lite mindre plats).

/ama
 
På Coop Forum i Rotebro har de en sagolikt liten bastu av finskt fabrikat. Gissar att sizen är 1.20 gånger 1.20. Till bastun hör ett mikroagg. med minimalt säkerhetsavstånd. Prisnivån är är inte lika innovativ som Tylös, om jag fattade saken rätt.

Annars kan du titta på en duschkabin med ånggenerator. Kanske smartare? ::) ::)
 
Hemmakatten
Ångkabin är inte aktuellt. Hatar duschkabiner, hemska att göra rent.
Hittade nu en finsk sida från compactsauna.com. Det borde alltså gå att bygga en liten bastu för 1 person - utan att man får klaustrofobi. :)
 
Hemmakatten
Precis nåt sånt jag var ute efter. Tack.:) Och om man då bara har en lave på ena sidan så borde man klara sig på ganska litet utrymme. På compactsauna.com såg jag att de hade hel glasvägg med skjutdörr (för att undvika klaustrofobi?) och just bara en lave med en pall inunder som man steg på för att komma upp.
 
F
Vi har en bastu som blir 180cm "lång" och 120cm i sittbredd. Översta laven blir 50 djup och understa 40. Läste nånstans att 60cm i sittbredd är en tumregel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.