tommib tommib skrev:
Tja, hur var det kopplat innan?

Jag gissar att där är två trappkopplingar eller en, plus en vanlig och en oanvänd blå.

Att bara visa en bild på sex ledare som sticker ut ur en vägg (och en sjunde som gömmer sig bakom) ger liksom inget. Det kan vara exakt vad som helst.
Hajar!

Det var en ”Dosdimmer PLEJD bluetooth DIM-01” inkopplad som monterades loss utan att notera hur det var kopplat.

Den nedmonterade trejde strömbrytaren (senaste bilden) gjorde att strömbrytare två heller inte fungerar, så misstänker att strömbrytare två var beroende av ström från denna PLEJD dosdimmer..
 
tommib
Då är det något som inte stämmer. Bilderna på strömbrytare två, är de tagna innan du rört något eller har du kopplat isär några ledare redan? Jag ser t.ex. en orange ledare där i dosan. En trappkoppling här skulle också förklara varför det sitter en dubbeltrapp och inte en kron.

Vad satt i den tredje dosan, förutom plejden? Satt det möjligen en dubbeltrapp där också? Bild på det du tagit bort.

Ta alltid bilder på strömbrytarna innan du tar loss dem. Utan den informationen blir det enormt mycket jobbigare att förstå kopplingen och man måste börja följa ledare hela vägen från ända till ända. Det är betydligt jobbigare än att ha koll på kopplingarna från början. Ibland måste man följa ledarna ändå så att man helt säkert förstår hur det är kopplat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bild nummer två på strömbrytare 2 är innan den är isärplockad. Vet inte riktigt hur jag kan gå vidare med att koppla in den tredje och sista strömbrytaren med 6 olika kablar.
 
tommib
Ja, det vet ingen annan heller eftersom vi inte vet hur det är kopplat. Du måste reda ut hur kretsen ser ut. Det gör du genom att systematiskt följa alla ledare och rita upp det.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.