Jag har en strömbrytare kopplad till poolbelysningen där jag inte riktigt förstår hur denna skall kopplas in om jag nu önskar byta strömbrytare till en Plejd CTR-01.
Vit är ledaren så L1 och L2 känns självklara. Däremot de två svarta, skall jag köra en anslutningsklämma för dessa två och därmed ta en tredje kortare kabel till N på Plejden?
Vidare finns det jord framdraget. Kan jag även klippa den och koppla in till Plejden? På DIM-01 finns det ett uttag för jorden men jag kan inte se att det finns på CTR-01? Går den köra utan jord?
Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vit är ledaren så L1 och L2 känns självklara. Däremot de två svarta, skall jag köra en anslutningsklämma för dessa två och därmed ta en tredje kortare kabel till N på Plejden?
Vidare finns det jord framdraget. Kan jag även klippa den och koppla in till Plejden? På DIM-01 finns det ett uttag för jorden men jag kan inte se att det finns på CTR-01? Går den köra utan jord?
Tack på förhand!
L1 L2? Är det två faser så är det kört då plejd behöver kolla.
Är det inte en enfas matning?
Isf
Det är en 2-polig brytare och är planen att brytaren ska sitta kvar så bryter du upp fasen och kopplar via Lpilin och Lpilut
Är det inte en enfas matning?
Isf
Det är en 2-polig brytare och är planen att brytaren ska sitta kvar så bryter du upp fasen och kopplar via Lpilin och Lpilut
Det där fungerar inte.
Har du en eller två brytare om du vänder på kontakten?
Det kan vara en tvåpolig brytare, då passerar både Fas och Nolla då kan man sätta en Plejd controller.
Röd skyddsjord skall inte användas till PLEJD.
Men det är enklare att sätta PLEJD i elcentralen. Se i nedanstående länk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/skymningsrelae-manga-led-lampor.371932/page-2#post-3653516
Det kan vara en tvåpolig brytare, då passerar både Fas och Nolla då kan man sätta en Plejd controller.
https://www.byggahus.se/forum/threads/skymningsrelae-manga-led-lampor.371932/page-2#post-3653516
Det är en tvåpolig brytare med en knapp. Hur skall den då kopplas in? Kan jag koppla in båda vita (Fas) i N och sen en svart i L in och den andra i L ut? Sen strunta i jorden?L Leif i Skåne skrev:Det där fungerar inte.
[länk]
Först har du något att mäta med?dusty skrev:
Var kommer kommer gruppledning in? Uppifrån troligen. Är du säker på vilken färg som är Fas respektive Nolla?
I PLEJDs förpackning finns ett kopplingsschema kolla på det.
Använd en WAGO 221-3 för att koppla ihop dom 3 ledarn som är Nolla i dosan ( in,ut,bygling till Plejd N)
Behöver du en brytare att släcka/tända med för du köpa en som kan utrustads med fjäder, men det funkar bra utan som jag har det.

Logga in
Skapa konto
Det går inte, eftersom brytningen kommer ske i pucken, i så fall får man sätta en tvåpolig brytare efter pucken.Demmpa skrev:
Poolbelysning matas via 12V skyddstransformator SELV, så ett jordfel i lampkretsen kommer ändå inte påverka jfb
Demmpa skrev:
Befintlig brytare kan användas som en arbetsbrytare efter PLEJD. skulle man få jordfel (vatten på trafon) så är det bra att kunna bryta 2-poligt under felsökning.E Emil_K skrev:
Klicka här för att svara