Hej, Jag har täckt ett betonggolv med oanvänd golvbrunn med laminat golv ( skum matta under ) och så klart blir ju inte golvet jämnt. Jag har provat med massa olika material som underlag för att jämna ut golvet med det är riktigt svårt att få det helt jämnt.

Hur löser man detta problem?
Nu när jag ska sätta golv sockel märker jag ojämnheterna + när man går över golvbrunner viker sig golvet fortfarande.

Hur fixar man detta ordentligt? Utan cement eller andra flytande åtgärder. Brunnen ska vara orörd.
Lutningen mot brunnen är kanske 70cm diameter åt alla riktningar vilket gör det riktigt svårt.

Har någon en lösning?

Det som jag har redan provat:

Pap
Masonit
Klick Golvunderlag
OSB

I olika mönster och olika tjocklekar.

Enkel illustration av ett betonggolv och en golvränna eller brunn med texten "BETONG GOLV" och "GOLVBRUNN" ovanför.
 
JanneJanne123
Tejpa för brunnen ordentligt och lägg på fin sand, så gjorde man ju ofta förr för att jämna ut hela betonggolv.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tejpa för brunnen ordentligt och lägg på fin sand, så gjorde man ju ofta förr för att jämna ut hela betonggolv.
Sand låter ju smart. Typ sandlåde sand?
 
JanneJanne123
Ja, det funkar utmärkt.
 
Så tejpa över ordentligt brunnen sen bara hälla på sand och platta till tills det blir kompremerat och ovanpå det golvmattan sen laminatgolvet?
Kommer inte sanden pressas undan och ojämnhet uppstå ändå?
 
Hur stort är det? Kan du inte lägga ner lite lättare armering sen bara fylla upp med betong?
 
JanneJanne123
H Hamstraren skrev:
Så tejpa över ordentligt brunnen sen bara hälla på sand och platta till tills det blir kompremerat och ovanpå det golvmattan sen laminatgolvet?
Kommer inte sanden pressas undan och ojämnhet uppstå ändå?
Så länge sanden inte har någonstans att ta vägen kommer den stanna kvar. Hela mitt förra golv låg utjämnat på sand, det var väldigt stumt och fint att gå på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Armering är helt onödigt, men bara sand som föreslogs är avgjort enklast - särskilt som TS inte vill ta bort brunnen. Sanden flyttar inte på sig.

Jag skulle dock vara lite orolig för lukt, när tejpen får några år på nacken och kan börja släppa.
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Tack, ska prova med sand.
 
Köp en riktig grön tejp som är åldersbeständig. Å 2 lager av den så är de bara å fylla med helt torr sand å inte direkt från lekparken 😜
 
  • Gilla
Hamstraren och 1 till
  • Laddar…
Jag fyllde med sand och la golvet.
Det blev inte 100% bra men det blev mycket bättre än innan. Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.