Hej,

Har lite svårt att föreställa mig 600 kg. Vi funderar över att beställa en rektangulär entréplatta i granit som ska bli trappsteget upp till groventrén. Grejen är att de levererar till tomtgränsen och därifrån är det en uppfart med ganska djupt grus på sina ställen, ca. 10 m till dörren. Det går också liiite uppförsbacke. Hur gör man?!
 
C
En liten lastmaskin med gafflar fixar det enkelt. Är det bara 10 meter så går det att lösa med skivor som läggs ut, en palldragare och ev. vinsch/spel, spett, lite klossar och sånt och en dos uppfinningsrikedom.
 
wildeside
Dra på stål rör/balk eller ta dit kranbil, hjullastare eller grävmaskin
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Lägg ut fyra långa 45x145 plankor på marken i färdriktningen som en räls. Lägg stålrör 1 1/2” tvärs dessa plankor. Fyra stycken är lämpligt. Lägg sedan stenen på två 45x145 något längre än stenen ovanpå stålrören. Baxa och skifta rör allt eftersom.
Ett spett är bra att ha som stopp så att det inte rullar bakåt.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Kan jag välja mellan att lägga 500 -1000 kr på material och sedan behöva släpa 10 m eller hyra in någon för 1500 - 2000 kr som dessutom kan lägga plattan på plats är valet lätt.
Hittar man någon som redan är i närheten så är dessutom 2000 kr högt räknat.
 
Fast de som levererar brukar vara inte vara omöjliga att få grejerna på rätt ställe direkt, om du är hemma när leveransen kommer frågar du om de inte kan backa upp till rätt ställe direkt om det nu är tekniskt möjligt?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Kan jag välja mellan att lägga 500 -1000 kr på material och sedan behöva släpa 10 m eller hyra in någon för 1500 - 2000 kr som dessutom kan lägga plattan på plats är valet lätt.
Hittar man någon som redan är i närheten så är dessutom 2000 kr högt räknat.
Vadå ”lägga 500-1000 kr på material”? Man hämtar ju det på sitt upplag! 😄😉
 
Jag använde en palllyft då jag flytta mina lastpallar med marksten. Lade plankor och OSB framför och drog.
 
C
M MrTobbe skrev:
Fast de som levererar brukar vara inte vara omöjliga att få grejerna på rätt ställe direkt, om du är hemma när leveransen kommer frågar du om de inte kan backa upp till rätt ställe direkt om det nu är tekniskt möjligt?
Nu antar jag förvisso att i just det här projektet är även utmaningen att få stenen från pallen till sin plats vid entrén, men annars lönar det sig ibland att välja leverantör utifrån vad de erbjuder för transport. Även om prylarna är lite dyrare kan det vara guld värt att få leverans med kranbil till en rimlig peng som tar sig tid att krana av grejorna precis där man vill ha dem.
 
Fick leverans av en granittrappa i tre nivåer som väger 2000 kg, men en kranbilsleverans med överenskommelse att lägga på plats direkt löste all huvudvärk, väldigt bra kranbilsförare som gjort detta förut.
 
Toppen tack så mycket för alla förslag! Särskilt spännande med "räls" och järnrör och spett tyvärr vågar vi oss nog inte på det själva. Men vi ska ringa och höra om man inte kan betala extra för leverans med kranbil som sätter den direkt på plats! 👍🌞
 
S Semperpax85 skrev:
Toppen tack så mycket för alla förslag! Särskilt spännande med "räls" och järnrör och spett tyvärr vågar vi oss nog inte på det själva. Men vi ska ringa och höra om man inte kan betala extra för leverans med kranbil som sätter den direkt på plats! 👍🌞
Då det är leverans fram till tomtgräns så tyder det på att leveransen görs av Schenker/DHL/Bring/posten/...

Tveksamt att leverantören kan ha en kranbil till att göra leveransen istället, är det från ett lokalt företag så går det säkert att ordna men gissar att det inte är det?

Men fixa egen kranbil/annan maskin gör ni för ett par tusenlappar om ni inte hittar någon som gör det för pengar i handen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Då det är leverans fram till tomtgräns så tyder det på att leveransen görs av Schenker/DHL/Bring/posten/...

Tveksamt att leverantören kan ha en kranbil till att göra leveransen istället, är det från ett lokalt företag så går det säkert att ordna men gissar att det inte är det?

Men fixa egen kranbil/annan maskin gör ni för ett par tusenlappar om ni inte hittar någon som gör det för pengar i handen.
Stenbolaget läste jag precis erbjuder kranbilsleverans för ett tillägg på 2400 kr, de lyfter in cirka 10 m på tomten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.