Hej!

Har precis rivet ner köket i vår stuga och funderar lite hur jag ska reparera och jämna till väggen som ni ser på bilden. Kommer bygga upp en skiljevägg mellan väggpanelen och murstenen som ni ser i vänster på bilden - men frågan är hur jag får samma nivå på skortsten och underväggen längre in i rumme? Jag vill alltså att de är i samma nivå för att sedan gipsa och sätta väggskåp och kakla.

Alternativt hackar jag ner putsen till en nivå som möjliggör någon form av renoveringsgips som limmas fast mot skorstenen. Detta kan jag sedan sätta vanlig gips på över hela vägen så det blir jämt.

Alternativ nr 2, vet jag faktiskt inte. Har inte riktigt hittat några lösningar på detta när jag sökt.

Tack på förhand för stöd, förslag och hjälp!

Väldigt novis i renoveringssammanhang, so go easy on me :) men vill gärna att det ska bli ordentligt och korrekt gjort.

// Johan
 
  • Renoveringsarbete pågår, oslätfasad vägg, träpanel, elinstallationer synliga, byggmaterial, fönster, oavslutad inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att det ska bli ett kök där eftersom du ska ha väggskåp och kakel?
I sådant fall hade jag reglat ut väggen 45mm och sedan gipsat så att man kan få in lite elinstallationer där.
Använd bitar av t.ex. masonit mellan regel och murstock för att få det rakt och jämnt.

Men det ser ut att vara ett spjäll eller sotlucka i murstocken där bakom gipshögen, det kanske ställer till det?
 
  • Gilla
Stendin
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag gissar att det ska bli ett kök där eftersom du ska ha väggskåp och kakel?
I sådant fall hade jag reglat ut väggen 45mm och sedan gipsat så att man kan få in lite elinstallationer där.
Använd bitar av t.ex. masonit mellan regel och murstock för att få det rakt och jämnt.

Men det ser ut att vara ett spjäll eller sotlucka i murstocken där bakom gipshögen, det kanske ställer till det?
låter som en bra lösning, även om det tar lite rymd av rummet. Som redan är litet, men det får nog bli så!

Följdfrågan är då, får man sätta plywood på reglarna som då sedan sitter på skorsten? Rent byggnadstekniskt? Tänker brandfara t.ex

behöver nämligen någon att fästa överskåpen i som ska ovan ovanför spisen som placeras vid skorstensdelen av väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.