Vi har köpt ett hus byggt 1939 med källare. Golvet verkar, enligt sambon, vara gjutet "rum för rum" och i tvättstugan som är mitt längs ena långsidan så är det en skaplig nivåskillnad. Dels mellan de omtilliggande rummen men också golvet i själva rummet. Man har väl haft tvättkar och rejäl lutning för avrinning. Men jag känner inte att vi har behov idag av en så kraftig lutning i en modern tvättstuga (som jag gärna vill ha). Så jag vill jämna ut golvet så lutningen blir minimal samt få bort klackarna ner till de andra rummen.
Hur gör man detta bäst? Måste man bila eller finns det andra sätt? Takhöjden är inte jättehög så jag vill helst inte köra på sambons förslag, som är att lägga reglar och bygga ett golv i tvättstugan som är jämt. Då får man väldigt lågt i tak just där samtidigt som nivåskillnaden till de andra rummen blir onödigt stor.
Bifogar foto tagit från ena rummet in mot tvättstugan. I tvättstugan går golvet som en "skål", om man ska ge sig på att förklara
-
Medlem · 15 inlägg 27 dec 2022 15:43
-
27 dec 2022 17:20 #2
Det borde gå att spackla "skålen". Dock ska det vara diffusionsöppet eftersom det antagligen är tillskjutande markfukt. Därför ska man inte ha organiska material som träreglar mot golv och väggar i en oisolerad källare, vilket källare från t.ex. 30-talet är.
Se https://www.byggahus.se/forum/threads/spackla-betonggolv-diffusionsoeppet.250940/
Som ytskikt rekommenderas målning eller små klinkerplattor med breda fogar så att fukten kan komma igenom och avdunsta. -
Medlem · 15 inlägg 28 dec 2022 08:0328 dec 2022 08:03 #3
-
Stefan N
Verktygstokig- Stockholm Täby
- Medlem jan 2009
- 11 715 inlägg
- 8 907 gillningar
- 981 bilder och filmer
28 dec 2022 08:08 #4Det är ett stort och dyrt projekt om du inte vill spackla ut för takhöjden. Då är det att ta fram bilmaskinen.
-
Medlem · 15 inlägg 28 dec 2022 08:1628 dec 2022 08:16 #5
-
28 dec 2022 08:23 #6
Det beror på hur du vill göra. Många väljer att bila bort plattan och gräver ner kanske 50cm för att få plats med 10cm makadam, 30cm isolering och en ny platta med golvvärme.
Alternativet är att bara vila bort plattan och gräva ur för att gjuta en ny oisolerad platta för att få golven i nivå. Enklare, men det är ett jobb man bara gör en gång så då kanske det är värt att göra ordentligt. Och nu gäller det ju bara 9m2 så är hanterbart. -
Medlem · 636 inlägg 28 dec 2022 08:2728 dec 2022 08:27 #7
En helg att bila ut det och städa med en stor maskin. Gissar hyra bilmaskin max 2500kr + bli av med massorna. Skall det sedan vara oisolerat som övriga ytor troligen är så är det bara jämna till och gjuta. En helg till för det jobbet om man hand blandar. Skulle hyra en tvångsblandare och göra en ränna genom ett fönster om möjligt. Sen kommer nästan den större frågan, är det massor med avlopp mm i gjutjärn osv så måste man nog ta sig funderare på om man skall passa på att byta dessa medans man har öppet. Skulle annars säga grovt uppskattat 20000kr borde man med lite svett och tålamod kunna göra ett nytt golv lägre än befintligt.