M Myckling skrev:
Varför räknar de bort lönetillägget? Du uppger väl årsinkomsten som ett totalbeloppet?
Det banken vill se är en fast lön. Lönetillägg som ex. bonus är oftast kopplade till ett visst resultat, man får ex. X kronor om man själv eller avdelningen når upp till budgeterad försäljning, 1,5 X om man når mer än 120% av budget, 0 om man inte når budget osv.

Då räknar banken med risken att bonusen blir 0. Den fasta lönen kan visserligen sjunka också, man kanske blir uppsagd och får nöja sig med lägre på nytt jobb osv. Men det är betydligt mindre sannolikt än att en bonus inte faller ut.
 
D rob_t_j72 skrev:
Med undantag för SBB så undrar jag vilken ”risk” bankerna tar/har? De stora snittar ju på runt 10 miljarder i vinst per kvartal… Och sen får de statlig hjälp när det gick lite fel. 🤑 Huset kan/får inte förlora.
SBB har väl mest lånat upp genom obligationer.
Men utlåningen till företag är den stora risken för banker. Och där blir det högre ränta också. Det är pga den höga räntan företagen får betala, som dom lånar upp via obligationer. Spararna har lägre krav på ränta.

10 mdr är inte så mycket på varje utlånad krona. Bankerna balanseras så att säga på en knivsegg. Det kan lätt bli 10 mdr i förlust om det går illa. Skälet till att det blir 10 mdr plus är för att dom är skickliga på att balansera.
Bankaktierna har inte haft någon vidare utveckling de senaste 8 åren. Nordea är upp ca 5% sedan 2015.


Vad är det för statlig hjälp du hittat?
Jag ser bara motsatsen. Dvs staten tar av bankerna.

När har staten skänkt något till någon banks aktieägare?

(Carnegie är ett inget fall för dig att plocka fram).
 
P perlundstrom skrev:
Hej!

Finns det någon bank som har bara lite generösare lånevillkor än t.ex. Danske Bank och storbankerna, utan att ha allt för mycket högre räntor? Det som ställer till är att min fru studerar nu framåt ca 1 år utan inkomst, utan möjlighet till CSN bidrag. Hon har alltså noll kronor in per månad så i kalkylen är vi två vuxna samt hus då som vi kollar på. Gamla boendet säljs.

Månadslön för mig: 36 000 kr + lönetillägg sedan ett par år tillbaka som de räknar som 0 + att vi tänkt hyra ut lägenheten som redan finns i huset vi vill köpa (som de räknar som 0 där med). Jag har lång erfarenhet av uthyrning.
Kontantinsats: 1 000 000 kr bör jag kunna lägga själv. Jag har även sparat i fonder ca 250 000 kr, men det behåller jag i så fall som buffert då det ibland kan komma oväntade utgifter när man har hus.
Max lån på Danske Bank: 650 000 kr...

Att få köpa något i samma prisklass som det jag säljer var inte aktuellt. Jag säljer en lägenhet för ca 2,5 Mkr och hus vi kollar på ligger lite lägre i pris än så. Jag vill alltså flytta och då ta ett betydligt lägre lån än lånet jag har idag.
Jag har studielån (700 kr/mån) och inga övriga lån, fastigheter eller liknande.
Pappa som medlåntagare godtar de ej, även om det bara skulle vara temporärt ett år eller så innan min fru har studerat klart och hittat jobb.
Om du hittar en bank med generösa lånevillkor och bra ränta, skriv en rad!😀
 
P perlundstrom skrev:
Hej!

Finns det någon bank som har bara lite generösare lånevillkor än t.ex. Danske Bank och storbankerna, utan att ha allt för mycket högre räntor? Det som ställer till är att min fru studerar nu framåt ca 1 år utan inkomst, utan möjlighet till CSN bidrag. Hon har alltså noll kronor in per månad så i kalkylen är vi två vuxna samt hus då som vi kollar på. Gamla boendet säljs.

Månadslön för mig: 36 000 kr + lönetillägg sedan ett par år tillbaka som de räknar som 0 + att vi tänkt hyra ut lägenheten som redan finns i huset vi vill köpa (som de räknar som 0 där med). Jag har lång erfarenhet av uthyrning.
Kontantinsats: 1 000 000 kr bör jag kunna lägga själv. Jag har även sparat i fonder ca 250 000 kr, men det behåller jag i så fall som buffert då det ibland kan komma oväntade utgifter när man har hus.
Max lån på Danske Bank: 650 000 kr...

Att få köpa något i samma prisklass som det jag säljer var inte aktuellt. Jag säljer en lägenhet för ca 2,5 Mkr och hus vi kollar på ligger lite lägre i pris än så. Jag vill alltså flytta och då ta ett betydligt lägre lån än lånet jag har idag.
Jag har studielån (700 kr/mån) och inga övriga lån, fastigheter eller liknande.
Pappa som medlåntagare godtar de ej, även om det bara skulle vara temporärt ett år eller så innan min fru har studerat klart och hittat jobb.
Om du hittar en bank med generösa lånevillkor och bra ränta, skriv en rad!😀
H hempularen skrev:
Jag förstår iofs. (lite) banken. De får inte räkna på extrainkomster som bonus, eller hyresintäkter. Det är inte i första hand banken som tar risken. De lånar i sin tur upp pengarna på obligationsmarknaden, och garanterar då en viss kvalitet på säkerheten gentemot obligationsköparna. Som jag förstått det så är det "medelkvaliteten" på säkerheter som behöver ligga över något värde. Det betyder att de kan lägga in enstaka "dåliga lån" i paketet.

Men OM sitautionen skulle utvecklas så dåligt att du inte klarar dagens lån, då kan de som "köpt" din skuld inte klaga, du uppfyllde regerna när lånet gavs. Om du idag skulle få ett lägre lån, men för högt för reglerna, och det senare går åt skogen, då kan obligationsköparen som köpt din skuld kräva banken på ersättning. Nu är det som jag fattat det inte de enstaka lånen som kan trigga ersättningskrav, utan om det går åt skogen för ex. 25% av de lån som ingår i obligationspaketet, och det visar sig att typ hälften av dem inte borde fått låna.

Men, givetvis beror det på det där med om bonus räknas in. Antag att du är VD i ett företag med en årslön på ex. 2 milj, men så har du de senaste 5 åren dessutom kammat hem bonus på i snitt 5 milj. om året. Jag har väldigt svårt att tro att inte banken skulle acceptera åtminstonde en del av bonussumman som "stadig".

Sedan håller jag inte med om att ex. Danske bank generellt är fyrkantiga. När min son köpte lägenhet, och hade sitt första jobb efter högskolan, var provanställd med 3 månader kvar till fast anställning. Så frågade bara bankmannen "men du vill jobba kvar efter provanställningen?". Att firman ev. skulle avsluta anställningen efter provtiden var liksom inte ett alternativ.

Dottern hade samma sak, hon hade fast anställning (fast i ett bolag där rekonstruktion pågick), men hennes sambo hade just påbörjat en provanställning, som överhuvudtaget inte ifrågasattes. Båda var nya på arbetsmarknaden.

Och där kan jag förstå om banker är lite fyrkantiga om provanställningar, när en person just börjar sin karriär, så går det snett för enstaka. De "hittar" aldrig sin plats. Har sett ett några personer som klarat högskolan jättebra. Men sedan går det åt skogen, uppsagd från de första 5 provanställningarna, inget är bra. Men en person som fungerat på arbetsmarknaden i 5 - 10 år, och byter jobb med obligatorisk provanställning är ju ett relativt säkert kort.
Bankerna lånar upp pengar via obligationer i eget namn. Oavsett vad som händer med de lån banken har gett så är de betalningsansvariga för de obligationer de gett ut. Det är inga öronmärkta lån som ligger till grund för enskilda obligationer.
 
O Orvar777 skrev:
Det här känns ju otroligt lågt snarare än högt?
även om det är för 1 person…
Nu har jag familj men skulle inte få någon vidare livskvalité om jag levde ensam på dom pengarna.
Jag tycker tvärtom.
Vad är det som kostar 660 spänn i månaden för hygien?
Eller 980 spänn för husgeråd/möbler varje månad livet ut?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag tycker tvärtom.
Vad är det som kostar 660 spänn i månaden för hygien?
Eller 980 spänn för husgeråd/möbler varje månad livet ut?
Absolut finns det poster som i sig själv är orimliga, typ husgeråd.

Däremot hemförsäkring 140kr, livsmedel 2100 (jag tror få ensamhushåll äter för så lite), fordon 2000 (inkl. Däckbyte, service, bränsle), Fritid 600?! Osv.
 
O Orvar777 skrev:
Absolut finns det poster som i sig själv är orimliga, typ husgeråd.

Däremot hemförsäkring 140kr, livsmedel 2100 (jag tror få ensamhushåll äter för så lite), fordon 2000 (inkl. Däckbyte, service, bränsle), Fritid 600?! Osv.
Samt kläder 500 spänn?! Det är typ en jacka och ett par skor på helåret…
 
O Orvar777 skrev:
Samt kläder 500 spänn?! Det är typ en jacka och ett par skor på helåret…
Vem handlar så mycket kläder? :thinking:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vem handlar så mycket kläder? :thinking:
Haha!
Majoriteten av alla människor som vill se relativt fräscha ut. Jag handlar inte mycket kläder men använder man privata kläder på jobbet, i mitt fall skjortor, chinos och kostym kostar det klart mer än 500sek i månaden.
 
D daVinci skrev:
SBB har väl mest lånat upp genom obligationer.
Men utlåningen till företag är den stora risken för banker. Och där blir det högre ränta också. Det är pga den höga räntan företagen får betala, som dom lånar upp via obligationer. Spararna har lägre krav på ränta.

10 mdr är inte så mycket på varje utlånad krona. Bankerna balanseras så att säga på en knivsegg. Det kan lätt bli 10 mdr i förlust om det går illa. Skälet till att det blir 10 mdr plus är för att dom är skickliga på att balansera.
Bankaktierna har inte haft någon vidare utveckling de senaste 8 åren. Nordea är upp ca 5% sedan 2015.


Vad är det för statlig hjälp du hittat?
Jag ser bara motsatsen. Dvs staten tar av bankerna.

När har staten skänkt något till någon banks aktieägare?

(Carnegie är ett inget fall för dig att plocka fram).
Letade runt lite och hittade Finansinspektionens Bankbarometer, lite skrämmande siffror. Total utlåning i Sverige har gått upp rejält från 2015…

Och inser också att vinstnivån kanske inte är så överdriven nu längre, däremot 2015-2019 låg svenska banker i snitt på 11-13% avkastning.

Men om något större finansinstitut skulle bete sig vårdslöst i framtiden så måste staten gå in och stabilisera situationen. Vi ser ju vad som hände i Schweiz i våras… Men det stämmer, ingen större svensk bank har behövt räddas.

Staten tar av bankerna? Förklara gärna, är ingen nationalekonom… 🙃

Mvh
 
D rob_t_j72 skrev:
Letade runt lite och hittade Finansinspektionens Bankbarometer, lite skrämmande siffror. Total utlåning i Sverige har gått upp rejält från 2015…
Var det verkligen total utlåning?
Var t ex offentlig sektors upplåning med? Den skall vara med i total upplåning.
Kanske bara var någon del av hushållens upplåning du såg?

D rob_t_j72 skrev:
Och inser också att vinstnivån kanske inte är så överdriven nu längre, däremot 2015-2019 låg svenska banker i snitt på 11-13% avkastning.

Men om något större finansinstitut skulle bete sig vårdslöst i framtiden så måste staten gå in och stabilisera situationen. Vi ser ju vad som hände i Schweiz i våras… Men det stämmer, ingen större svensk bank har behövt räddas.
Jag vet inte av något fall där någon banks aktieägare fått pengar av staten. Kanske finns. Men inget jag känner till.

När en bank ställer till det för sig själv, så är det aktieägarna som åker dit.

Och när staten ställer till det för banker så är det också bankernas aktieägare som får ta smällen. Inget unikt för banker för den delen. Det gäller alla företag.
Noterade igår ett estimat på 1400 byggföretag som beräknas konka under närmaste 12 månaderna, till följd av statens agerande med finans och penningpolitiken. Många ägare som förlorar.

D rob_t_j72 skrev:
Staten tar av bankerna? Förklara gärna, är ingen nationalekonom… 🙃
Dels genom ordinarie beskattning. Dels genom div speciella bankskatter (runt om i världen). Dels indirekt i Sverige genom t ex att agera försäkringsbolag för insättargarantin. Men där man fortsätter ta ut en hög premie trots att det betalats in ett enormt kapital jämfört med vad som betalas ut. Det är bara en dold bankskatt.

Och alla skatter, såväl dolda som öppna, åker vi i hushållen på att betala i slutändan.
 
D daVinci skrev:
Jag vet inte av något fall där någon banks aktieägare fått pengar av staten. Kanske finns. Men inget jag känner till.
D daVinci skrev:
När en bank ställer till det för sig själv, så är det aktieägarna som åker dit.

Och när staten ställer till det för banker så är det också bankernas aktieägare som får ta smällen. Inget unikt för banker för den delen. Det gäller alla
D daVinci skrev:
Var det verkligen total utlåning?
Var t ex offentlig sektors upplåning med? Den skall vara med i total upplåning.
Kanske bara var någon del av hushållens upplåning du såg?


Jag vet inte av något fall där någon banks aktieägare fått pengar av staten. Kanske finns. Men inget jag känner till.

När en bank ställer till det för sig själv, så är det aktieägarna som åker dit.
När Nordbanken ”ställde till det” så va det vi skattebetalare som gick in med 63miljarder och räddade banken.
D daVinci skrev:
Och när staten ställer till det för banker så är det också bankernas aktieägare som får ta smällen. Inget unikt för banker för den delen. Det gäller alla företag.
Noterade igår ett estimat på 1400 byggföretag som beräknas konka under närmaste 12 månaderna, till följd av statens agerande med finans och penningpolitiken. Många ägare som förlorar.
På vilket sätt ställer statens beskattning till det för banker? Aktieägarna för ju t om rabatterad skatt av staten vid aktieutdelning
Våra 4 största bankers enorma vinster år efter år visar väl snarare att staten inte ställer till det för dom genom sina skatter
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Aktieägarna för ju t om rabatterad skatt av staten vid aktieutdelning
Rabatterad hur då? Min son (7 år) skulle betala 0% i skatt om den beskattade som inkomst men nu måste han ju betala 30% på den där utdelningen på 20000...
 
S sjoelund skrev:
Rabatterad hur då?
En Aktieutdelning beskattas 20%.
Annan Inkomst beskattas runt drygt 30%.
 
H Huaooja skrev:
En Aktieutdelning beskattas 20%.
I "speciella" fall ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.