Hej
Jag har nyligen fått en Wiessman Vitolig 150 installerad.
Vedpannan arbetar mot en acktank på 750 liter.

Nu till problemet: Styrningen till fläkten, (förmodligen en version av den gamla Ekoster2 från Orlan) lever sitt egna lilla liv. Den stannar i tid och otid, den "tror"att brännslet är slut. Brännkammaren oftast helt full med glödande ved.

Har suttit och vaktat den under ngra kvällar och hittar ingen förklaring. Det är verkligen till och från, ibland slår den av efter 10 min, ibland efter 2:a påfyllningen. Pratade med Wiessman och de hade aldrig hört ngt liknande. Garantin gäller dock fortfarande.

Ngn som har en ide?
 
Blir pannan för het?

Vad är det som känner av om det finns ved kvar?

Protte
 
Hej.

Nej, pannan blir inte för het. Och tyvärr har jag dålig koll på programvaran. Tror att den "stänger av" om tempen ligger kvar/sjunker under en viss tid. Alltså inte pendlar med termostaten i min Laddomat 21.
Svårt att förklara.

Den har ingen "flamlins" som oljepannor t.ex.
 
har du bara en liten tank på 750l så kanske blir den kanske fylld alldeles för snabbt? Jag tror att din panna stannar för att inte koka ....
Pannan vill inte producera mer värme om tanken är laddat och huset inte förbrukar lika mycket och lika snabbt som pannan producerar så måste den ju stanna till och vänta för att inte koka ....gissar jag
Kolla temperatur i tanktoppen när pannan stannar .....
gaia
 
Tempen i toppen ligger vid första tjuvstoppet på ca 40 grader.. I eftermiddags 45 grader.
Börjar tro att den går för kallt? Mjukvaran kanske tror att veden börjar ta slut?
Kör med 72C termostat i Laddomaten.
 
Måste inte pannan nå en viss temp vid uppstart för att "automatiken" skall ta över styrningen av pannan?
 
Tempen måste över 65C för att cirpumpen ska gå igång. fläkten har bara två saker att rätta sig efter: Max temp (80C) och om bränslet är slut.
Pratade med viessman idag och de säger att panna troligen går för kallt. Under 68C i 30 min. Då tror styrningen att veden är slut. Så jag byter termostat i Laddomaten. Från 72C till 78C.
Återkommer med resultat.
Fick det även bevisat att Vitolig 150 är en panna som är "köpt utifrån" (Orlan!)
Jag är väldigt nöjd med min Viessman/Orlan panna, men det tar tid att få allt att funka med varandra.
Förbränningen är fantastisk. Det blir knappt ngn aska alls när den går för fullt.
Och det tar knappt 2 timmar att värma 750l till87-90 grader. Om acktankarna ligger runt 40grader. Så det blir en tank till i vår.

MVH Jansson
 
Ja, det blev som det skulle. Pannan funkar som den ska, än så länge.
Inget tjuvstopp under första timmen, vilket det brukar vara.
Så nu under timme två väntar jag med spänning!

Tack för alla tankar och tips. MVH S Jansson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.