Tjena Byggare,

Jag har kommit över ett hus med vedpanna och känner mig både väldigt glad över detta då jag brinner (höhö) för vedeldning men även rejält förvirrad överlag kring det vattenburna systemet. Jag ber om ursäkt på förhand för novellen jag kommer skriva så varnar redan här för lång tråd. Vill också varna för nybörjarfrågor som kan elda upp (höhö) läsaren.

Det går rör kors och tvärs genom det stora huset och att bara begripa var de kommer ifrån och var de är på väg är en upptäcktsfärd i sig. Huset är hundra år och har i princip stått still sedan 60-talet vad gäller underhåll och renoveringar. Däremot så har en vedpanna satts in för 15 år sedan och då har en del rör nydragits och det har kompletteras lite här och var. Vi snackar verkligen gott och blandat. Allt från 10 mm kopparrör till grova 40 mm stålrör och vissa löper helt öppet längs golven och andra är inbyggda på de mest märkliga vis.

Jag skulle väl behöva bringa lite klarhet i alltsammans med hjälp av er, om någon vill bidra med lite ovärderlig kunskap. Det verkar ju som hösten har gjort intåg redan, tyvärr.
Alla goda råd om hur jag ska ställa ventiler eller hur jag ska elda rent allmänt är mycket uppskattade.

Till att börja med är själva eldstaden en Viadrus och det verkar råda delade meningar om den när jag sökte här på forumet, men eftersom mina funderingar handlar om att elda i panna rent allmänt och om rören som skjutsar runt värmen så kanske vi kan låta bli att diskutera dess för/nackdelar. Men jag kan konstatera att jag är väldigt glad att ha en pjäs utan massa styrdon, kretskort, fläktar och automatiska spjäll. Det är redan lurigt som det är att begripa hur allt funkar tycker jag.

Och eftersom jag eldat mig varm många vintrar med kaminer och vedspisar med hundra år på nacken så är jag glad som fasen att veta att jag har ett stabilt system med lång livslängd och att det inte kommer strula med värmen om någon krets pajar eller strömmen går. Jag vet att verkningsgraden är låg osv men allt det där kan vi diskutera i en annan tråd.

Jag skickar med en översiktsbild så kanske någon kan säga något konkret om vad jag bör veta om detta systemet. Hur van jag än är att elda i kamin, vedspis och kakelugn är detta helt ny mark för mig.

Två stora, gula varmvattenberedare och en svart pannan i ett mörkt källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två gula ackumulatortankar för värme, rörledningar, manometer och kontrollutrustning i mörkt utrymme.
Skapa konto

Jag har proveldat två gånger nu och eldade lugnt med gran och inte länge då det var duktigt med sot och aska i pannan som jag tänkte ta itu med längre fram. De övre termometrarna på tankarna kom upp i 60 grader, men de i botten hände det inte något med. Det är kallt där nere om man känner på rören som kommer ut där. Tappvarmvattnet flödar fint i huset.

Så till mina nybörjarfrågor då:
När ska laddomaten sättas på, så fort pannan kommer upp i värme? Hur märker jag om den är defekt?

Föråldrad, smutsig apparat med mätare och rör mot rå betongvägg. Texten "LADDOMAT" syns tydligt.
Skapa konto

Om temperaturen kryper över 100 grader på pannan betyder det att man håller på att koka sönder systemet eller är det mer lokalt på pannan den mäter?

Jag har en märklig ratt med någon slags röd volymskala bredvid sig. Denna ventil sitter vid rören som går ut rakt framför tankarna där övre termometern sitter. Den går bara att vrida ett kvarts varv och är den ställd på “där det är mycket rött” (se bild) så kommer inget varmt vatten fram till cirkulationspumpen, så innan jag hittade den ratten gick inget vatten fram till radiatorerna. Och är den ställd på “mindre röd volym” så flödar det fram till cirkulationspumpen och vidare till radiatorerna. Är tanken att jag ska justera hur mycket varmt vatten som matas fram med den eller är det mer som en ballofix som ska vara helt öppen eller stängd?

Värmepanna med mätare, rör och reglerventil i ett mörkt utrymme.
Skapa konto

Varför blir tankarna varma där uppe men inte där nere?

Analog tryckmätare, industriell inställning, skala 0-120 psi, åldrad utrustning, rostig bult, kablar, varningsetikett.
Skapa konto
Termometer på rörsystem visar temperatur, omgiven av isolerade rör och kopplingsdelar, ser gammalt ut.
Skapa konto

Vad händer om jag inte kör cirkulationspumpen, blir radiatorerna varma ändå? Förutsatt att ovannämnda rattventil är ställd i öppet läge.

Jag har haft rosthål på två radiatorer som haft glassbyttor under sig. Jag fyllde på vatten i systemet med hjälp av denna ventil tills det kom ut ur skvallerröret (heter det så?)
Person pekar på vattenmätare, kopparledningar, värmepanna, rörinstallation, suddig bakgrund.
Skapa konto

Vatten har nog fyllts på då och då i många år, är det ett problem? Skulle tankarna behöva totaltömmas och rengöras till exempel?

Expansionskärlet verkar stå uppe på vinden i en igenspikad trälåda som det spretar glasull ur, behöver man inspektera eller hålla koll på den ibland för just nu är den helt oåtkomlig.

Om någon har någon vetskap om hur just Viadrus beter sig, och därmed hur jag ska bete mig med dragluckan när jag eldar och även sekundlärluftventilen så är alla tips välkomna. Hittills har jag haft dragluckan helt öppen vid tändning, rattventilen stängd, sen stängt dragluckan lite mer och öppnat rattventilen när brasan tagit sig. Man vill ju inte pyrelda. Tycker ni jag ska justera utspjället eller alltid ha öppet?

Sorry för en monstertråd, men informationen från tidigare ägarna är obefintlig och jag känner ingen som är haj på pannor alls. Jag har hittat på asbest lite överallt i huset och känner mig lite deppig nu så om någon kan hjälpa mig på traven att få det varmt för mig och familjen hade det varit helt jäkla underbart.

Tack så jättemycket på förhand!

• Två stora gulaktiga vattentankar med rör, mätare och isolering i mörkt utrymme.
    Skapa konto
Utan att vara speciellt insatt i vedpannors rördragning så verkar du ha eldat så pass lite att bara övre delen av acktankarna har värmts upp och du har fungerande skiktning som jag antar är positivt.

Att sota ur pannan rejält och ingående är nog en mycket bra idé innan du eldar mer ordentligt. Vet du om skorstenen är sotad och helst ordentligt kollad nyligen? Jag skulle boka en sotning snart för att få råd innan vintern är här.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Utan att vara speciellt insatt i vedpannors rördragning så verkar du ha eldat så pass lite att bara övre delen av acktankarna har värmts upp och du har fungerande skiktning som jag antar är positivt.

Att sota ur pannan rejält och ingående är nog en mycket bra idé innan du eldar mer ordentligt. Vet du om skorstenen är sotad och helst ordentligt kollad nyligen? Jag skulle boka en sotning snart för att få råd innan vintern är här.
Jag har sotat den lite oproffsigt för att bli av med beläggning mest men annars har en sotare varit ute ofta och är väl säkert snart på ingång..

Jag är fortfarande i experimentstadiet och behöver nog mixtra med spjällen en del då jag upplever att mina vedinlägg brinner upp fort. Barrved också...

Jag har haft en sådan panna. Det är en koks panna som fungerar tämligen dåligt med ved. En första brasa fungerar bra om man fyller upp och tänder på toppen. Men när det sedan finns en glödbädd behöver man mata in en pinne i taget för att den inte ska börja puffa rök. Det hår ut en hel del rök och värme i skorstenen också. Med reservation till att din eventuellt är den uppgraderade varianten med underförbränning. Den har jag inte testat.

Laddomaten ska vara igång när det brinner i pannan.

D Daniel 109 skrev:
Jag har haft en sådan panna. Det är en koks panna som fungerar tämligen dåligt med ved. En första brasa fungerar bra om man fyller upp och tänder på toppen. Men när det sedan finns en glödbädd behöver man mata in en pinne i taget för att den inte ska börja puffa rök. Det hår ut en hel del rök och värme i skorstenen också. Med reservation till att din eventuellt är den uppgraderade varianten med underförbränning. Den har jag inte testat.

Laddomaten ska vara igång när det brinner i pannan.
Okej, detta var ny information för mig. Jag har fått tips från andra eldare om att tända i toppen, får prova det. Men med 3 inlägg under dagen fick jag upp värme i tankarna och förra ägarna har ju inte haft någon annan värme i detta stora huset så helt menlös tror jag inte att den är.

M
Jag tror det ligger manualer för hur Laddomaten fungerar på nätet. Det finns även mängder med principskisser för att förstå hur den jobbar. Själv har jag inte 21'an så hur den jobbar kan jag inte hjälpa dig med.
På pannan ska det sitta ett överhettningsskydd som fyller på kallvatten om den kokar, det har jag monterat iaf., tror det var krav när jag installerade min. SYR3065 heter min.

Att det blir olika temperatur i tankarnas nivå betyder att vattnet är skiktat som det ska.
http://www.termoventiler.com/sv/vara-produkter/laddomat/laddomat-21-60

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.