Definitivt inte. Tyvärr dyker det ju upp nyutbildade elektriker med frågor som påvisar väldigt dålig förståelse då och då.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast här tycker jag det brister. Man felsöker inte el-installationer "live". Man tar reda på hur man gör först, och sedan kopplar man. Känner man sig osäker så vänder man sig till en elektriker.

Och känner man sig inte osäker trots att kunskapsnivån ligger på den du uppvisat här så jobbar man på sin självinsikt ;)
Måste vara gött för dig att leva i en perfekt värld 😂
 
R
D Daniel 109 skrev:
Definitivt inte. Tyvärr dyker det ju upp nyutbildade elektriker med frågor som påvisar väldigt dålig förståelse då och då.
Vem svarar du nu? Mig? I.s.f. förstår jag ingenting av vad du skriver.


Svarar du @Viking_J förstår jag inte heller, men då bryr jag mig inte :)
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Inlägget jag svarade på tycks inte finnas kvar. Jag förstår förvirringen.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du är ju inte på riktigt? Bara det faktum att det tidigare var dimbart borde ha fått en normalt tekniskt person att direkt inse att det finns dimmerdon installerat. Dina råd och försäkran om att allt ser rätt ut faller också rätt platt. Så det är inte bara kopplat av en person som faktiskt inte skulle göra det, det är också synnerligen dåliga råd av en eltekniskt kunnig person. Tack för ordet…
Du överdriver fortfarande och har orimliga krav på dimmerkunskaperna hos Svenska folket. Du har varit med i hela tråden och förtjänstfullt hjälpt till. Det fick mig att plocka bort dig från min ignore-lista. Så du vet vad som sagts.

När tråden hamnade i BH nyhetsbrev så verkar du plötsligt ha hakat på drevet för att sparka på TS istället!? Sluta nu.

Om vi inte kan svara på dylika frågor så får vi stänga forumdelen. TS fråga och kunskaper skiljer sig inte nämnvärt mot hundratals andra som vill lära sig. Har du inte läst TS inlägg #67 om folk som PMar för att de inte vågar ställa frågan offentligt?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Viking_J Viking_J skrev:
Måste vara gött för dig att leva i en perfekt värld 😂
Det där svaret är ju bara tramsigt. Var skriver jag något om perfekt?

Jag påpekar bara att när man kopplar EL ska man inte testa sig fram. Inser man inte ens det så ska man absolut inte hålla på med det.

EDIT: Sedan kan det förstås bli fel trots att man har läst på, men inte med dubbla dimmers eller en felkoppling på den nivå du gjort i första inlägget. Då känns det som om man bara chansat/testat sig fram.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
En rent teknisk fråga (som inte är relaterad till "friktionen" mellan olika skribenter):

Kan plejdpucken skadas om den bakmatas med fas på sin utgång ?
 
R RoAd skrev:
Fast här tycker jag det brister. Man felsöker inte el-installationer "live". Man tar reda på hur man gör först, och sedan kopplar man.
Ja så gör man, och fråga här, gärna innan man börjar koppla. Det brukar jag svara, fast i lite snällare ton eftersom detta brister hos så många.
R RoAd skrev:
Och känner man sig inte osäker trots att kunskapsnivån ligger på den du uppvisat här så jobbar man på sin självinsikt ;)
Jag uppfattar inte TS som så.
 
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag uppfattar inte TS som så.
Han borde läst på (frågat här) innan han började koppla för att skaffa sig nog information för att undvika kopplingen i första inlägget och att i efterhand inse att två dimmers i samma koppling inte fungerar.

Men fine, alla gör fel.

Men när han efter detta uppdagats beskriver detta som "normalt felsökande" så tycker i.a.f. jag att det tyder på en felaktig inställning som bör påpekas. Men man behöver inte vara otrevlig för att göra det :)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Något hysterisk nivå av en del kommentatorer. Ingen annan än TS har anledning att bli upphetsad. Det är hans "business" s a s.
 
Jag kan tycka att den enda relevanta frågan här är "Varför Plejd?". 😉😂
 
  • Haha
  • Älska
BSOD och 4 till
  • Laddar…
F
David Wallin David Wallin skrev:
Jag kan tycka att den enda relevanta frågan här är "Varför Plejd?". 😉😂
Snälla, gör det inte…..
 
  • Älska
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Snälla, gör det inte…..
😂
 
  • Älska
Jocke Best
  • Laddar…
F
Viking_J Viking_J skrev:
Bry dig inte om honom Bo, det finns sådana på varenda forum och tyvärr förpestar dem allt.
Ursprungsfrågan jag lade upp var vad som var fel i min installation, och du hjälpte mig. Sedan fungerade inte det och då kom man fram till varför, dvs drivdon. Normalt felsökande.

Har förövrigt 4+ personer som skrivit privat till mig här nu att de undrat liknande, men inte vågar lägga upp pga allt hat .. därför har jag kvar tråden för att förhoppningsvis hjälpa andra även i framtiden, även om jag har lust att bara avsluta tråden nu.
Det finns inget hat, det är snarare ömma tår och att du har svårt att acceptera din egen kapacitet och kunskapsnivå och vad som faktiskt är lämpligt att ge sig på själv. Eventuellt lite bristande självinsikt. Ingen har ”hatat”, ingen har varit dum och ingen har gått till nån form av personangrepp.

Förstår inte heller vad du menar med ”har tråden kvar” tror du att du kan ta bort den eller vad menar du?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du överdriver fortfarande och har orimliga krav på dimmerkunskaperna hos Svenska folket. Du har varit med i hela tråden och förtjänstfullt hjälpt till. Det fick mig att plocka bort dig från min ignore-lista. Så du vet vad som sagts.

När tråden hamnade i BH nyhetsbrev så verkar du plötsligt ha hakat på drevet för att sparka på TS istället!? Sluta nu.

Om vi inte kan svara på dylika frågor så får vi stänga forumdelen. TS fråga och kunskaper skiljer sig inte nämnvärt mot hundratals andra som vill lära sig. Har du inte läst TS inlägg #67 om folk som PMar för att de inte vågar ställa frågan offentligt?
Förstår inte vad du menar ”så du vet vad som sagts”. Du kan ha vem du vill på din ignorelista men dessa kan läsa allt så jag vet absolut vad som skrivits.

Och läser du så ser du att jag redan i inlägg #9 påpekade det lämpliga i att veta ungefär vad man gör, vilket inte landade bra hos TS trots att det var formulerat på ett respektfullt sätt.

Sen tog jag upp det igen när det uppenbart var så att TS totalt missat drivdon och det faktum att det rimligtvis fanns en annan dimmer som inte demonterats. Det missade jag från början och det gjorde uppenbart du med. Det hade alltså ingen koppling alls till att det hamnade på BHs förstasida (vilket jag inte var medveten om innan du skrev det eller att andra pep. Jag har inte hatat nåt, jag har inte förlöjligat eller nervärderat TS eller varit det mista otrevlig.

Min åsikt är däremot att skall man hempula (vilket jag med gör) så skall man ha lite koll annars ringer man elektriker, uppenbarligen nåt TS i det läget också insåg då en elektriker nu verkar vara kontaktad.

Bra så?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.