F
Müssli Müssli skrev:
Jag hoppas verkligen inte TS har fullstora spottar i fönsterna.
Fråga TS.
 
F fsn skrev:
Vad har du för diameter på spottarna? Är det typ 73-83mm diameter så finns det väl en rätt stor sannolikhet att en eller ett gäng drivdon ligger direkt bakom spotten. Och kanske tillsammans med separat dimmerdon med.
Det är fönsterspottar jag har, ja. Jag vet bara inte exakt vilken modell det är eftersom jag inte fick det på papper av elektrikern då han installerade dem samtidigt som de byggde huset. Eller också har jag tappat bort dem.
 
På ett sätt vill jag bara avsluta hela detta forum nu för det spårar, som det alltid gör, och diskussionerna går bara i cirklar.
Jag behåller den dock utifall någon annan kan lära sig lite från den.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
du kan inte på nåt sätt försvara att man ger sig på sånt här med de kunskapsbrister TS uppenbarligen har.
Det har jag heller inte gjort.
F fsn skrev:
Du kan inte annat än hålla med om att det finns ett högst påtagligt behov av en elektriker här.
Jag har inte sagt något om det. Jag frågade vår erfarne och griniga nykomling vad som är direkt personfarligt med det TS presterade, dvs elchock. Det är sant att TS förtjänar klander för sitt provande. Men detta är så enkelt att jag inte ser behov av att rekommendera en elfirma.

Låt oss hålla oss på jorden här.
 
F

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte sagt något om det. Jag frågade vår erfarne och griniga nykomling vad som är direkt personfarligt med det TS presterade, dvs elchock. Det är sant att TS förtjänar klander för sitt provande. Men detta är så enkelt att jag inte ser behov av att rekommendera en elfirma.

Låt oss hålla oss på jorden här.
Det är svårt att helt hålla med dig när man inte ens klarar av att identifiera om det är 12V eller 230V system, att förstå att det eventuellt redan finns en dimmer och/eller en transformator mm. Sen är det personfarligt under installation med. Det är uppenbarligen inte lika enkelt som du vill göra gällande, åtminstone inte för alla och din inställning och respekt för ett behörighetskrävande jobb förvånar mig en aning, speciellt när det så uppenbart görs av en person som kopplar friskt och håller tummarna.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Viking_J Viking_J skrev:
Det är fönsterspottar jag har, ja. Jag vet bara inte exakt vilken modell det är eftersom jag inte fick det på papper av elektrikern då han installerade dem samtidigt som de byggde huset. Eller också har jag tappat bort dem.
Är det inte bara att lossa lampan och läsa vad det står på baksidan?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det har jag heller inte gjort.

Jag har inte sagt något om det. Jag frågade vår erfarne och griniga nykomling vad som är direkt personfarligt med det TS presterade, dvs elchock. Det är sant att TS förtjänar klander för sitt provande. Men detta är så enkelt att jag inte ser behov av att rekommendera en elfirma.

Låt oss hålla oss på jorden här.
Bry dig inte om honom Bo, det finns sådana på varenda forum och tyvärr förpestar dem allt.
Ursprungsfrågan jag lade upp var vad som var fel i min installation, och du hjälpte mig. Sedan fungerade inte det och då kom man fram till varför, dvs drivdon. Normalt felsökande.

Har förövrigt 4+ personer som skrivit privat till mig här nu att de undrat liknande, men inte vågar lägga upp pga allt hat .. därför har jag kvar tråden för att förhoppningsvis hjälpa andra även i framtiden, även om jag har lust att bara avsluta tråden nu.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Viking_J Viking_J skrev:
På ett sätt vill jag bara avsluta hela detta forum nu för det spårar, som det alltid gör, och diskussionerna går bara i cirklar.
Jag behåller den dock utifall någon annan kan lära sig lite från den.
Det är ju ditt eget fel att "det spårar" när du inte ens kan bemöda dig att köpa rätt kabel när du hempular. Det är ju såna som du som ger hempulare dåligt rykte....
Du ägnar dig dessutom åt ren kapitalförstöring för när du ska sälja huset och nån ser det där så sjunker värdet direkt i deras ögon för då antar man det blir problem...🙄
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det har jag heller inte gjort.

Jag har inte sagt något om det. Jag frågade vår erfarne och griniga nykomling vad som är direkt personfarligt med det TS presterade, dvs elchock. Det är sant att TS förtjänar klander för sitt provande. Men detta är så enkelt att jag inte ser behov av att rekommendera en elfirma.

Låt oss hålla oss på jorden här.
Jag tycker inte det är TS förmåga utan nonchalans om det här med färger på kablar som är mest oroande och talande för att elektriker bör anlitas.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker inte det är TS förmåga utan nonchalans om det här med färger på kablar som är mest oroande och talande för att elektriker bör anlitas.
Vilken färg skulle TS ha valt då?
 
Att det är en kort brun tändtråd är inget att oja sig för. Jag skulle inte heller investerat i en annan färg för det om jag inte hade det hemma.

Att man tror att man kan styra en dimmer med en dimmer tyder ju på något bristande kunskaper om vad man håller på med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och jag tycker att ni som klagar överdriver kraftigt. Fick ni ingen semla? Förinstallerade dimmers i nya bostäder är något nytt som elfirman uppenbarligen misslyckats med att informera om.
F fsn skrev:
så uppenbart görs av en person som kopplar friskt och håller tummarna
och dylika helt grundlösa påståenden tillför ingenting.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker inte det är TS förmåga utan nonchalans om det här med färger på kablar som är mest oroande och talande för att elektriker bör anlitas.
och du behöver göra en mer jordnära bedömning av graden av överträdelse och vilka slutsatser som kan dras av det.
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och jag tycker att ni som klagar överdriver kraftigt. Fick ni ingen semla? Förinstallerade dimmers i nya bostäder är något nytt som elfirman uppenbarligen misslyckats med att informera om.

och dylika helt grundlösa påståenden tillför ingenting.

och du behöver göra en mer jordnära bedömning av graden av överträdelse och vilka slutsatser som kan dras av det.
Du är ju inte på riktigt? Bara det faktum att det tidigare var dimbart borde ha fått en normalt tekniskt person att direkt inse att det finns dimmerdon installerat. Dina råd och försäkran om att allt ser rätt ut faller också rätt platt. Så det är inte bara kopplat av en person som faktiskt inte skulle göra det, det är också synnerligen dåliga råd av en eltekniskt kunnig person. Tack för ordet…
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju ditt eget fel att "det spårar" när du inte ens kan bemöda dig att köpa rätt kabel när du hempular. Det är ju såna som du som ger hempulare dåligt rykte....
Du ägnar dig dessutom åt ren kapitalförstöring för när du ska sälja huset och nån ser det där så sjunker värdet direkt i deras ögon för då antar man det blir problem...🙄
Först och främst så köpte jag ingen kabel, alls. Så jag köpte inte fel kabel. Och för det andra så åtgärdade jag till rätt färg på kabel långt innan någon ens påpekade om färgerna. Så bespara mig tack.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
Viking_J Viking_J skrev:
Bry dig inte om honom Bo, det finns sådana på varenda forum och tyvärr förpestar dem allt.
Ursprungsfrågan jag lade upp var vad som var fel i min installation, och du hjälpte mig. Sedan fungerade inte det och då kom man fram till varför, dvs drivdon. Normalt felsökande.
Fast här tycker jag det brister. Man felsöker inte el-installationer "live". Man tar reda på hur man gör först, och sedan kopplar man. Känner man sig osäker så vänder man sig till en elektriker.

Och känner man sig inte osäker trots att kunskapsnivån ligger på den du uppvisat här så jobbar man på sin självinsikt ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.