Hejsan,

Vi har köpt ett dödsbo för 2år sedan. Huset är byggt 2009. Precis bredvid huset så såg jag att markplattorna hade sjunkit ner. Jag lyfte upp plattorna för se varför, till min förvåning så är där ett hål under huset. Där finns ingen krypgrund eller liknande på huset. Ingen källare.

Jag tog foto och även filmade. Det är ca 20-30cm höjd mellan mark och bottenplatta. Ca 5meter långt och 3meter bred. Garaget sitter ihop med huset. På filmen där man ser armeringsjärn är från garaget. Hur skall jag gå tillväga?
Vi vet ej hur länge detta har varit….

Vem skall jag kontakta? Låta det vara?
Se bilder + film.
Jag vet inte alls vad jag skall göra.

Tack på förhand!
 
  • Markplattor bredvid ett hus har sjunkit och visar ett hål mellan marken och husets bottenplatta, med verktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sänkta markplattor vid huskant som avslöjar ett hål under huset utan krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inget hur detta ser ut?!? Normalt gräver man ju ur marken och fyller med bergkross och singel och sedan jämnar man till och packar och lägger på isolering. Efter det och ev golvslingor så gjuter man bottenplattan. Här ser det ut som man bara lagt en färdiggjuten betongplatta på marken??
 
J Josth skrev:
Förstår inget hur detta ser ut?!? Normalt gräver man ju ur marken och fyller med bergkross och singel och sedan jämnar man till och packar och lägger på isolering. Efter det och ev golvslingor så gjuter man bottenplattan. Här ser det ut som man bara lagt en färdiggjuten betongplatta på marken??
Förstår det är lite luddigt.
Men som du ser på bilden så är det isolering du ser som ”tak” dvs under plattan. All makadam/grus har sjunkit ner så plattan ”flyger”. Den hänger bara i luften.
 
Ok. Men ser knappt någon makadam alls utan mest sandjord tycker jag det ser ut som. För mig verkar det då ut som ett fuskbygge där de mest bara jämnat till marken med schaktbladet och sedan lagt ut kantbalkar och frigolit och gjutit betongen upptill!? Sedan har jorden packats/sjunkit ihop under en del av huset och garaget. Låt en mycket erfaren besiktningsman titta på det där.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.