Byggahus.se
Vi hyr ett hus med flera såna här ventiler överallt. Man öppnar dom genom att dra i snöret, men hur sjutton stänger jag dom? I ett rum sitter det 3 st fullt öppna och det är så himla kallt pga det 🙈.
Jag har tryckt och försökt snurra, händer ingenting.
 
  • Rökdetektor på vägg, taklist, del av svart gardin, inomhus, nötta märken, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska bara vara att dra i snöret. Har den hakat upp sig dtro? Funkar det att dra och trycka lite lätt samtidigt?
 
Drar i snöret igen ?
 
G GladanS skrev:
Det ska bara vara att dra i snöret. Har den hakat upp sig dtro? Funkar det att dra och trycka lite lätt samtidigt?
Har försökt detta med flera gånger🙈
 
N Nyfiknanicke skrev:
Drar i snöret igen ?
Har försökt flera gånger 🙈
 
borpålandet
Verkar ofta bli problem med de där. Byt ut dem.
 
borpålandet borpålandet skrev:
Verkar ofta bli problem med de där. Byt ut dem.
Vi äger inte huset och hyresvärden ville knappt laga kylskåpsdörren som var trasig😅
 
namnbyte
Sätt nån papptejp över i värsta fall, men inte över hela glipan...viss tilluft behöver ni ha kvar
 
Vi har likadana ventiler som också hakar upp sig. Min lösning är att jag drar bort ventillocket och drar och släpper plastpinnen direkt tills fjädern reagerar och pinnen åker in. Därefter trycker jag tillbaka locket.
 
Har precis samma. Om man har ryckt lite för hårt så hoppar den inre mekanismen ur läge och då går den inte att öppna/stänga som normalt. Jag tog ner min, plockade isär mekanismen och satte ihop den. Nu funkar den!

Den funkar likadant som mekanismen i en kulspetspenna, så om man grejat med sån så går det att få ihop den igen.

Ta loss locket genom att trycka hela locket mot väggen och sen vrida medsols, som ett barnsäkert lock på burk..

Ett kaffefilter fyllt med använd kaffesump i en vit behållare på ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plocka bort pinnar och filter.

Bild på en vit taklampas insida utan skärm eller lampa, synliga skruvar och elanslutningar, ovanifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eventuellt går det att få igång mekanismen med tur och med lite försiktiga ryck. Jag fick skruva loss och ta ner mekanismen och operera lite. Kan kan böja två armar så att den faller isär. Sen kommer det viktiga steget med att sätta ihop den igen...
 
  • Gilla
Tom_Höör och 1 till
  • Laddar…
Man kan sen också justera hur stor glipan är när man tagit bort locket genom att snurra på en "mutter" i locket. Om man inte vill stänga helt och hållet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.