Hej,
Jag har sedan 2 år tillbaka hyrt ett garage i min Brf. Garagen hade tidigare radiatorer men dessa byttes ut mot direktverkande element.
Förre året gjorde jag många mätningar o kunde se att de +10grader som ska vara hos oss inte kan uppnås när det är vinter.

Nu -13 ute o det är +2 i garaget. Det var -17 inatt o jag vågar inte tänka tanken på att min nya högtryckstvätt kanske fryst sönder(nej jag borde inte ha den där på vintern, dock står det ganska nära elementet).

Jag har i formerat styrelsen om detta o att vi i alla fall bör täta dörrarna som glipar friskt på ovansidan! Men jag tror detta inte ger oss mer än max +3 till 4(?) graders vinst. Vi har kallt tappvatten i varje garage o dessa får ju inte frysa sönder.

Behöver vi dubbla effekten på elementen för att vara "safe" ? ...o täta dörrarna.
 
Ja +2 grader i garaget när det finns vatten indraget är alldeles för lågt. Definitivt kraftigare radiatorer krävs det där. Det behövs också mycket ventilation eller avfuktare i ett varmgarage, annars blir det alldeles för fuktigt och bilarna rostar snabbt.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja +2 grader i garaget när det finns vatten indraget är alldeles för lågt. Definitivt kraftigare radiatorer krävs det där. Det behövs också mycket ventilation eller avfuktare i ett varmgarage, annars blir det alldeles för fuktigt och bilarna rostar snabbt.
Ojdå, räcker det med hål i väggen för ventilation? Vi har sådana uppningsbara upptill, med kedja, som finns i gamla kök. O låta dörrarna vara otäta.
Men öppnar jag ventilationen lär det krävas monsterelement.
 
Sätt in en luft luft så kan den lösa både fukten och värmen
 
Ja en kraftig luftluftvärmepump kan vara bra för att få värme och luftcirkulation i garaget men bra ventilation eller avfuktare behövs också. Om flera bilar fulla med snö kör in i garaget blir det fuktigt som tusan... Gäller ju också att få tillstånd att sätta upp en luftluftvärmepumps utedel på fasaden till huset.
 
A Alexn72 skrev:
Sätt in en luft luft så kan den lösa både fukten och värmen
Det är en brf som äger garagen, det är en länga mad flera separata platser med egna dörrar o väggar emellan. Jag kan tänka mig det blir väldigt dyrt med flera sådana kontra större element. Men visst det låter annars bra :)
 
A Alexn72 skrev:
Sätt in en luft luft så kan den lösa både fukten och värmen
Nja, inte sammtidigt.

När en LLVP avfuktar så kyler den luften.

Betydligt bättre med en LLVP för uppvärmning och en separat avfuktare för avfuktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.