Installerade värmepumpen i fredags och flyttade in i lördags. Första dagarna fick vi köra med byggfläkt för att få upp värmen. Ena slingan i vardagsrummet var helt kall på returen. Rörmokaren (som inte kan pumpen) var här och höjde ciskulationshastigeheten till max. Själv så bytte jag från värmekurva 5 till 9.

Enligt LK:s diagram så ska framledningstemperaturen vara 40 grader. (Därav bytet till kurva 9.) Men den har aldrig kommit upp i mer än 38. Med kurva 5 låg den på 32.

När jag kollar på gradminuterna så ligger det aktuella värdet på mer än -800 så nu bytte jag tillbaka till kurva 5.

Vi har haft alla slingor fullt öppna eftersom att jag läst att man vid injusteringen ska öppna alla slingor och att det rummet med längsta slingan ska ha rätt temperatur då och sedan justerar man ner de andra. Problemet är att det aldrig blir riktigt varmt där den längsta slingan ligger.

Nu börjar jag fundera på om den slingan möjligen är för lång. I vårt vardagsrum och kök så har vi 2 slingor på vardera 94 meter. Takhöjden i hela huset är 2,6 + ryggås på ytterligare 1 meter i vardagsrum/kök. Ytan där är ca 55 kvm och det är 6 st 11-16 fönster + en altandörr på den delen där det inte känns tillräckligt varmt. Huset i sig är ett 1-plans på 144 kvm så det är ju inte så stort.

Jag har nu justerat ner de kortare slingorna för att se om det påverkar de längre (men det är ju inte så att det är överdrivet varmt i de rummen heller). Nu så är det ju inte superkallt. Kanske ca 20 i vardagsrummet och 22 i övriga rum. Men det känns som att värmepumpen går på max och då borde det ju vara obehagligt varmt.Vi har hittills på ca 5 dagar haft över 100 kompressorstarter.

Vad kan jag göra för att få en behaglig temp på ca 21-22 grader i hela huset utan att kompressorn startar 2 gånger i timmen?
 
Redigerat:
Ligger slingorna i betong? Hur grov är slangen, är det 20mm ska 100 meter vara ok.

Vad är utetempen?

Slingorna ska inte alls vara "öppna" utan borde justerats in efter en ritning man får från tex uponor när man dimensionerar systemet.

Mycket fönster etc. gör ju att man bör dimensionera upp den slingan något (högre w/m²).

Hursom är det inte för sent det är bara att göra en ritning på hur slingorna ligger och en enkel planritning och skicka till uponor så kan de räkna ut förinställningen är det LK-grejjer så räknar de.

Det tar även ett tag att höja värmen i en kåk särskilt om den är genomkall räkna med uppemot en vecka innan allt är genomvarmt.

Däremot är de många starterna INTE bra tycker jag.
 
Utetempen är runt 0 så jag tycker inte att dte borde vara några problem. Har en lista från LK om hur det ska justeras men där står det att de flesta ska justeras 0,75 och de långa 5. Enligt kontakt med LK så är det antalet varv från stängt men det går ju bara att vrida 0,75 varv mellan helt stängd och helt öppen så nu väntar jag på ytterligare svar från dom. Har hur som helst justerat ner dom till hälften.

Känns ju bra i alla fall att slingan inte är för kort, det är ju ingenting som går att ändra.
 
Om du har LK så sitter det väl flödesmätare på fördelarshunten? Bättre att gå på dom än antalet varv, när jag gick efter varven blev det inte alls bra, men när jag justerade enligt beräknade flödet med flödesmätarna så blev det bra.

Kompressorn kommer nog gå mest hela tiden när det är nollgradigt eller kallare. Men den justerar frekvensen (antal Hz). Så är det 0 grader ute behöver den nog bara gå på låg frekvens. Inget konstigt alls att den går mest hela tiden, men att den stannar två gånger i timmen känns lite knas.

Har du skruvat upp rumstermostaterna? Om de står på pricken så slår de ifrån vid 20 grader, och det blir ju inge bra... Det kan leda till många start stopp plus att du får kass verkningsgrad. Pumpens kurva ska styra tempen i huset, inte rumstermostaterna. De ska bara slå ifrån vi t ex kamineldning eller stark solinstrålning.
 
Vi har inga rumstermostater alls då vi inte sett något behov av det utan tänkt att det bästa måste ju vara om det sköts via flödet vid pumpen så att man inte riskerar att gasa vid pumpen samtidigt som man bromsar i rummena. Det sitter någon form av mätare (röda plastpiggar i en glashatt). Hur läser man av dom?
 
  • Gilla
Wikingen
  • Laddar…
Precis, det är dom du ska gå på. Tar man på sig glasögonen så ser man att det står siffror på dom, som står för typ liter/minut, eller vad nu är för enhet. Sen har du hur många liter/minut som varje slinga behöver i papprena. Bara att skruva tills nivån i flödesmätaren är rätt. Vänta ett dygn och kolla igen.
 
Ett tips om du vill ha hjälp och råd om din Nibe 750 är att gå in här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=114.0

Där finns det en del folk som har Nibe 750. Vet bland annat att många har uppdaterat programvara i den pumpen till nyare version. Nu vet ju inte jag vad du har för version på din men det kan ju vara värt att kolla upp.
 
Jag har kollat en del där. Men jag tänkte att jag börjar här då det är här jag brukar "hänga". Diskussionerna där är mer tekniska också så det är svårare att hänga med. Igår så startade kompressorn bara en gång melllan lunch och midnatt, men nu så har den startat 6 gånger sedan dess. Verkar vara i samband att driftprioriteringen byter mellan vatten och värme som den går igång. Nu ör det inställt på 20/20. Finns det någon bättre inställning för det? Vilket läge bör cirkulationshastigeheten stå på?

Programvaran borde väl vara den senaste med tanke på att pumpen är helt ny. Den var restad vid beställningen också så det är ingen som har stått i lager. Hur ser man vilken version av programvara den har?
 
Jag hänger på båda forumen, det är det optimala.
Men jag håller med om att nivån är bättre här. ;)
Vilken version på programvaran du har ser du i Info-menyn -> Serviceinfo -> sista sidan.
Display Version heter den. Jag har version 1237, tror det är den senaste. Har du inte den så
skicka ett meddelande till mig så kan du få den.

Gick det bra att kolla/justera enligt flödesmätarna?

Förresten, har du fått ventilationen injusterad? Vad står fläkthastigheten på?
 
Redigerat:
Jo det gick hyfsat. Fick minska cirkulationshastigheten också då det knappt hände något när jag skruvade.
 
Och har du fått ventilationen injusterad? Vad står fläkthastigheten på?
Min fläkhastighet står på 65%.
Min cirkulationspump står på II.
Jag har 1,5 plan om 156kvm, golvvärme och radiatorer.
 
Det var 1237 jag hade också. Ska kanske skapa mig ett konto på värmepumpsforum också. Nu har vi i alla fall perfekt temperatur inne så nu är det bara alla kompressorstarter som inte känns så bra.
 
byggankan skrev:
Det var 1237 jag hade också. Ska kanske skapa mig ett konto på värmepumpsforum också. Nu har vi i alla fall perfekt temperatur inne så nu är det bara alla kompressorstarter som inte känns så bra.
Så vitt jag förstått det så ska kompressorn gå så mycket som möjligt, dvs den ska i princip bara stå still när den avfrostar så länge det finns ett uppvärmningsbehov (gradminuter < -60). Avfrostar gör den väl 2-3 ggr i timmen när det är några minusgrader ute.
 
Just nu ligger gradminuterna på -1100 och det känns ju inte så bra. Tog en dusch vid lunchtid och sedan så har jag fyllt på diskhon för handdisk 2 gånger med varmt vatten. I övrigt så har det varit väldigt litet varmvattenuttag. Nu kör även elpatronen (det är väl den som är tillsatsen).

Kompressorn har 120 starter på en vecka...
 
jhenrikj skrev:
Så vitt jag förstått det så ska kompressorn gå så mycket som möjligt, dvs den ska i princip bara stå still när den avfrostar så länge det finns ett uppvärmningsbehov (gradminuter < -60). Avfrostar gör den väl 2-3 ggr i timmen när det är några minusgrader ute.
Helt rätt att den ska gå mest hela tiden. Men den behöver inte avfrosta oftare än typ varannan var tredje timme enligt mina loggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.