hej,
Jag visste inte var jag skulle lägga denna post så jag testar här. Jag gör ett universitetsprojekt som innebär att ordna en (fiktiv) projektplan för bygge av undervisningslokaler i centrala linköping. Lokalerna blir ca 1000-1500 kvm i två plan + källare mao 3000-4500 kvm totalt.

Jag kan tyvärr inte särskillt mycket om byggande. Har någon några tips på var man kan hitta information om "större" byggprojekt på nätet eller om det finns några bra böcker om detta. Det jag skulle vilja veta mer om är själva byggprocessen. Vilka steg som ingår, hur mycket det kostar(jag har fått lite statistik som säger ca 17000/bruksarea, kan detta stämma ungefär?). Har någon några tips på vad jag bör tänka på i tidsplan och budgetering, byggnadsdelen behöver inte vara helt verklighetstrogen eftersom det är själva projektplanen som är det viktiga men det är roligare att försöka göra saker på riktigt.

Tar som sagt gärna emot tips på informationskällor samt allmänna tips gällande ett bygge.

mvh
 
Inte mycket till råd kanske, men i dina kläder hade jag kontaktat några av de större byggföretagen i Linköping (NCC, Skanska, Peab och vilka som nu finns där) och bett att få praktisera tillsammans med en projektledare där under en vecka eller två. Det som du skall göra skiljer sig väldigt mycket från att bygga en vanlig villa, som många här har gjort, och jag kan ärligt säga att jag är full av beundran till människor som klarar av att hålla ett stort bygge igång. Många trådar att hålla isär samtidigt som ett icke föraktligt antal bollar skall hållas i luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.