E
Skrivet av: Sorken

Själv hittade jag flera hinkar med skelettdelar när vi grävde för bergvärme. 90% var djurben, men då vi bor på en gammal medeltida kyrkogård visade sig en del vara människoben...
 
E
Skrivet av: noone70

När vi var små (30-35 år sedan) hittade vi massor med lårben, en del nästan kompletta döskallar mm ca 100 meter från byns lokala badplatsen. Tydligen hade kyrkogårdsförvaltningen tidigare använt platsen för dumpning av schaktmassor från stadens begravningsplatser...
 
E
Skrivet av: khina

På min förra fastighet hittade jag både gravstenar och skelettdelar. Han som byggde huset ,1927, arbetade som kyrkovaktmästare och nyttja matjord från kyrkogården när gamla gravar togs bort. Gravstenar hade han lagt som grund på uthusen. Drevningen av försukvisten bestod av överblivna svepset etc. Det spökade inte i huset å i trädgården växte det som bara den....
 
E
Skrivet av: Fredrik

Just gravstenar på tomten behöver inte betyda att man bor på en kyrkogård eller något annat "läskigt". Det är ganska vanligt att framförallt landsortskyrkor har sålt ut gamla gravstenar som inte längre har en tillhörande grav till bönder i socken. Oftast hittar man dem som brunnslock, hörnsten eller motsv. Det var en win-win för både bonden som köpte och kyrkan som sålde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.