Har ett hus byggt 1954 där undersidan av gavelsprånget är klätt med masonit...
Hade en slarvig byggfirma som ej vek upp takpappen mot vindskivan när dom la om mitt tak för ca 10 år sedan (firman existerar inte längre), så masoniten har sugit fukt när det regnar och färgen flagnar...
Jag har lagt på ny takpapp längs gavelsprånget, så förhoppningsvis kommer inte framtida lösning bli fuktig..

Började skrapa bort lös färg, men är rädd att jag inte kommer få bort allt som är löst, utan färgen kommer troligtvis flagna igen...

Funderade på att sätta dit ny masonit, men tappade lusten när jag läste att masonit måste blötläggas innan montering...

Finns det något lämpligt skivmaterial som kan ersätta masonit som är lika följsamt, eller hade ni gjort något annat?

Under masoniten ligger det glesa läkten längs yttervägg/vindskivan som troligtvis bara håller ihop råsponten, så jag måste dölja det med något.
Var inne på att sätta korta bitar med råspont så det hade sett ut som om det är råsponten som syns underifrån, men vindskivan sticker bara nr några millimeter nedanför masoniten, så då hade råsponten behövt vara lika tunn som masonitskivorna.
Hur hade ni gjort?

• Flagad färg på masonitskiva under gavelsprång på ett hus. Vit masonit, delvis skrapad, med omgivande tegelvägg och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande masonit under gavelsprång på gammalt hus; färgen har lossnat och blottlagt området under masoniten, inklusive trästrukturen som har blivit synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt någon tunn falspanel i stället. Finns t ex i ohyvlad gran på Byggmax

Ta bort allt och ha bara råsponten synlig, som de flesta hus?

Hej och tack för era förslag.
Det slutade med att jag slipade bort all färg från masoniten och målade om den, så problemet är löst..

Som framgår på en av bilderna ligger det längsgående bräder under masoniten på råsponten, misstänker att vindskivan är fäst i den.
Masonitskivan är endast ca 3-4mm tjock, så eftersom den tunnaste falspanelen hos byggmax är 14mm tjock hade den stuckit ner nedanför vindskivan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.