Ulltand Ulltand skrev:
Var ligger den juridiska gränsen i en BRF-lägenhet? Rimligen borde det vara mitt i väggen mot en granne?
P pmd skrev:
Det är alltså den grannen som sitter i styrelsen?
Ja, han sitter i styrelsen och det är en bra person. Tror han litat på att hans renoveringsfirma kan sin sak.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
E E11a skrev:
Jag bor i brf och ska renovera badrumme. Nu är mitt kakel och puts borta och då ligger grannens infällda vattenrör helt synliga. Väggen mellan våra badrum är bara 10 cm av svarta block. När de fällt in sina rör har de alltså spårat in dem i väggen alldeles bakom mitt kakel. Är det tillåtet? Om jag (dvs min hantverkare) borrar upp något tex fästen till mina utanpåliggande rör så riskerar jag ju att borra rakt in i deras plaströr.
Hej Du skriver plaströr kan det vara el ledningar som ligger i väggen , bara en tanke
 
J jonaserik skrev:
Alla talar om att något är feldraget och börjar med att tala om dolda fel o.s.v , Det finns inget fel i den rördragningen, börjar TS att hacka mer i den väggen så kommer nog kanske även avloppsrör fram som är för köken. Så drogs alla ledningar förr, så TS och ni andra kan nog lägga ner det mesta i kommentarer om dolda fel och annat.
Nej, nu blandar du ihop stammar med andra rördragningar. Det här är ju en infälld rördragning som grannen (eller hens hantverkare) gjort själv, utan att vara medveten om att väggen är så tunn som 10 cm.
 
J jonaserik skrev:
Jepp frågan är fri, men svaren är många och icke entydiga om att det är rätt utfört, utan ett dolt fel. det är det inte. Om grannen har renoverat sitt badrum så har nya rör kopplats på befintliga rör i väggen. Så TS bara putsa igen rännan, lämpligt är att lägga isolering på rören och fästa ett putsnät som putsen kan fästa och sitta kvar på. Och sen glömma allt och fortsätta i livet.
Nej, enligt vad TS skriver så har grannen fällt in rör i väggen som tidigare varit utanpåliggande. Man kan fälla in rör i väggen, men det ska då vara i väggar mot den egna lägenheten, inte i lägenhetsavskiljande vägg.
 
P pmd skrev:
Som icke-jurist (jag är inte ens amatörjurist) ställer jag upp tesen att det som finns mellan ytskikten hos respektive granne är föreningens ansvar (vilket dock styrelsen bör kunna delegera vid behov).

Juridiska gränser för ägande är knappast tillämpliga när det gäller bostadsrätter.
Även om en granne på eget bevåg fällt in rör i väggen?
 
S Stefan1972 skrev:
Man får ju dock komma ihåg att med dylika fastigheter så kommer det alltid bli dolda skarvar i vägg om man nu inte byter hela stammen åt alla samtidigt då.......En del skriver ungefär som att man kan göra detta korrekt ovillkorligen. Stammar och sånt kan ju ligga så det inte ens går att ha inspektionslucka.
Nej, stammen är ju ett öppet utrymme med inspektionslucka i varje lägenhet, så det är inte dolt i den bemärkelsen.
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Även om en granne på eget bevåg fällt in rör i väggen?
I BRFens stadgar kan det finnas kompletterande regler om underhåll. Dessa gäller så länge de inte strider mot bostadsrättslagen. Jag misstänker att för att infällning av rör i en lägenhetsskiljande vägg ska vara tillåtet så ska det stå något om det i stadgarna. Det skulle kunna vara en gummiparagraf som säger att om man vill göra något som påverkar väggarna innanför ytskikten så behövs styrelsens tillstånd.

Bostadsrättsinnehavaren äger inte någon del av fastigheten, utan innehar rätten att bo i en del av den.
Fastigheten ägs kollektivt av medlemmarna i bostadsrättsföreningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P pmd skrev:
I BRFens stadgar kan det finnas kompletterande regler om underhåll. Dessa gäller så länge de inte strider mot bostadsrättslagen. Jag misstänker att för att infällning av rör i en lägenhetsskiljande vägg ska vara tillåtet så ska det stå något om det i stadgarna. Det skulle kunna vara en gummiparagraf som säger att om man vill göra något som påverkar väggarna innanför ytskikten så behövs styrelsens tillstånd.

Bostadsrättsinnehavaren äger inte någon del av fastigheten, utan innehar rätten att bo i en del av den.
Fastigheten ägs kollektivt av medlemmarna i bostadsrättsföreningen.
Ja, precis. Och att vara medlem i styrelsen som väl grannen var ger inte exklusiva rättigheter.
 
P
Det beror på. Om föreningens årsstämma ger styrelsen ansvarsfrihet efter att den senare har gett en styrelsemedlem godkännande att gräva i väggen så var det åtminstone vid det tillfället en given exklusiv rättighet. Möjligen kan en föreningsmedlem som inte gillar stämmobeslutet klaga hos tingsrätten.

I det aktuella fallet tror jag dock att det snarare är så att ingen har funderat över eventuella konsekvenser av att fälla in rör i en mellanvägg.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.