Jag bor i brf och ska renovera badrumme. Nu är mitt kakel och puts borta och då ligger grannens infällda vattenrör helt synliga. Väggen mellan våra badrum är bara 10 cm av svarta block. När de fällt in sina rör har de alltså spårat in dem i väggen alldeles bakom mitt kakel. Är det tillåtet? Om jag (dvs min hantverkare) borrar upp något tex fästen till mina utanpåliggande rör så riskerar jag ju att borra rakt in i deras plaströr.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Det var ju tur att du upptäckte rören. Om det är tillåtet och du borrar i rören så får du stå för skadan (ditt försäkrningsbolag). Kolla upp innan du borrar.

En bekant skulle sätta upp ett TV-fäste i väggen som innehöll en vattenledning, upptäckte de. De fick bo hos sina föräldrar några månader medan lägenheten reparerades. Det hinner komma rätt mycket vatten innan någon hinner hitta huvudkranen i ett flerfamiljshus.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Nybörjarsmurfen och 9 till
  • Laddar…
Inte ens väggen är godkänd.
Är det möjligtvis en lägenhet som blivit delad nån gång i tiden.
Lägenhetsdelande väggar ska hålla en brandklass. De 7 cm tjocka så kallade slaggplattorna (ca 10 cm med puts) är inte godkända som lägenhetsskiljande.
Kolla med styrelsen när det byggdes om, och om det finns ritningar på det.
Vill du inte väcka en björn som sover, håll tyst och glöm grannens rör, fast notera var de finns så du inte borrar i de.
 
  • Gilla
Nyfniken och 31 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det var ju tur att du upptäckte rören. Om det är tillåtet och du borrar i rören så får du stå för skadan (ditt försäkrningsbolag). Kolla upp innan du borrar.
Nej, det är föreningen som står för hela återställningen av vattenledningsskada. Särreglering i bostadsrättslagen.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det låter som en olämplig lösning av rördragningen för ett badrum. Den ska ha getts tillstånd av föreningens styrelse när den utfördes. Men som sagt, hela väggens konstruktion är ju olämplig.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det är föreningen som står för hela återställningen av vattenledningsskada. Särreglering i bostadsrättslagen.
Det var intressant. Jag ska kolla vem som fick stå för kalaset hos de som ville ha TV på väggen.
 
  • Gilla
dennis svensson och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inte ens väggen är godkänd.
Är det möjligtvis en lägenhet som blivit delad nån gång i tiden.
Lägenhetsdelande väggar ska hålla en brandklass. De 7 cm tjocka så kallade slaggplattorna (ca 10 cm med puts) är inte godkända som lägenhetsskiljande.
Kolla med styrelsen när det byggdes om, och om det finns ritningar på det.
Vill du inte väcka en björn som sover, håll tyst och glöm grannens rör, fast notera var de finns så du inte borrar i de.
Den är inte avdelad, har kollat originalritningar, men fastigheten byggd 1927 så kanske var annan standard då. Men kanske bäst att inte säga något alls då.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inte ens väggen är godkänd.
Är det möjligtvis en lägenhet som blivit delad nån gång i tiden.
Lägenhetsdelande väggar ska hålla en brandklass. De 7 cm tjocka så kallade slaggplattorna (ca 10 cm med puts) är inte godkända som lägenhetsskiljande.
Kolla med styrelsen när det byggdes om, och om det finns ritningar på det.
Vill du inte väcka en björn som sover, håll tyst och glöm grannens rör, fast notera var de finns så du inte borrar i de.
Har reglerna ändrats nyligen? Vi bodde på 90-talet i ett hus byggt 1920 och det var den är typen av vägg mot grannen, vars förehavanden vi ofrivilligt fick ta del av genom den tunna väggen. Cigarettrök passerade också via golvbjälklaget.
 
  • Gilla
Tombla och 1 till
  • Laddar…
E E11a skrev:
Den är inte avdelad, har kollat originalritningar, men fastigheten byggd 1927 så kanske var annan standard då. Men kanske bäst att inte säga något alls då.
Det sämsta är nog att inte säga något alls därför om det blir skada och du nyss renoverat badrummet så har du plötsligt ansvar för att ha byggt in dom här rören igen.
 
  • Gilla
Anna_H och 17 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inte ens väggen är godkänd.
Är det möjligtvis en lägenhet som blivit delad nån gång i tiden.
Lägenhetsdelande väggar ska hålla en brandklass. De 7 cm tjocka så kallade slaggplattorna (ca 10 cm med puts) är inte godkända som lägenhetsskiljande.
Kolla med styrelsen när det byggdes om, och om det finns ritningar på det.
Vill du inte väcka en björn som sover, håll tyst och glöm grannens rör, fast notera var de finns så du inte borrar i de.
Men det är väl byggreglerna som gällde när huset byggdes som är aktuella när det gäller sådana här saker?
 
  • Gilla
franzke och 7 till
  • Laddar…
Kanske en idé att be föreningen ta kostnaden för att ”tjocka” till väggen med ytterligare ett lager med lättbetongplattor? Klart, du blir av med 8cm men kanske känns säkrare plus att du kan fräsa in dina rör med?
 
  • Gilla
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
Gå raka vägen till BRFs styrelse och meddela vad du hittat, sedan får de berätta vad som nu gäller.
 
  • Gilla
Anna_H och 30 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Gå raka vägen till BRFs styrelse och meddela vad du hittat, sedan får de berätta vad som nu gäller.
Ja, det ska jag göra. Ska först bara kolla med ett proffs om det finns någon regel för hur nära väggen rören får gå. Styrelsen består nämligen av grannen och två gubbar till. Mina hantverkare kan ju inte borra fast mina rör där hans inneliggande går.
 
  • Gilla
  • Wow
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det är föreningen som står för hela återställningen av vattenledningsskada. Särreglering i bostadsrättslagen.
Om någon utan Styrelsens medgivande gjort otillåtna ändringar i tätskiktet (utan Styrelsens medgivande). Så spelar det ingen roll vad som står i den otydligaste lagen någonsin.

Det är sådana som du som gör livet för oss som sitter i Styrelsen till ett rent helvete. Särskilt i ekonomiskt svaga föreningar. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Jonaspfb och 13 till
  • Laddar…
E E11a skrev:
Jag bor i brf och ska renovera badrumme. Nu är mitt kakel och puts borta och då ligger grannens infällda vattenrör helt synliga. Väggen mellan våra badrum är bara 10 cm av svarta block. När de fällt in sina rör har de alltså spårat in dem i väggen alldeles bakom mitt kakel. Är det tillåtet? Om jag (dvs min hantverkare) borrar upp något tex fästen till mina utanpåliggande rör så riskerar jag ju att borra rakt in i deras plaströr.
Har du gott om plats i badrummet? Såpass att du kan mura upp en ny vägg av någon typ av tunna block med en luftspalt emellan din nya och den gamla så får du ljudisolerat samtidigt och så får grannen lösa sina rör bäst han vill.

Är det spårat rakt genom väggen från grannens sida? Kan ju vara gjort från "din" sida när det byggdes. Om rakt igenom horisontellt, är det hela väggens längd? Då hänger ju övre delen av väggen i luften😮😆.

Visst en del jobb kanske att mura upp en ny. Tänker inte på det eftersom jag själv är byggare så det "är ingen stor grej".
 
  • Gilla
Allsidig man och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.