Nej, man ringer inte polisen pga sly som ändå borde röjas.

Värdera grannfriden högre.

Det är klantigt oxh taffligt av grannen att stampa in på er sida, men säg vänligt till dem att ni vill röja på er sida själva.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Hemmapysslaren och 20 till
  • Laddar…
P proxi skrev:
Nej, man ringer inte polisen pga sly som ändå borde röjas.

Värdera grannfriden högre.

Det är klantigt oxh taffligt av grannen att stampa in på er sida, men säg vänligt till dem att ni vill röja på er sida själva.
Fortsätter dem i samma anda så känns det ju inte som att dem värderar grannfriden särskilt högt.
 
  • Gilla
Joakim654 och 16 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
De säger att de fått tillstånd av förra ägaren att röja på detta sättet, men de har inte pratat med oss.
Ett sådant tillstånd gäller ju inte när fastigheten byter ägare!
 
  • Gilla
andreas_bygger och 18 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Om jag fattat det rätt så får man enbart klippa sådant som växer över tomtgränsen
Japp, och dom får inte klippa innan dom get dig en chans att göra det själv.

Inträngande växtlighet regleras i 3 kap. 2 § JB.
I paragrafen stadgas att rot eller gren som tränger in över en grannes tomt får tas bort om den medför olägenhet.
Om det kan antas att ett borttagande skulle medföra skada för växtens ägare måste dock först ägaren ges chansen att ta bort roten eller grenen.
Grannen ska få skälig tid på sig att åtgärda detta, vilket tidigare har ansetts vara ca sex månader.
https://lawline.se/answers/finns-det-en-skyldighet-att-avlagsna-trad-som-skadar-grannens-uppfart
 
  • Gilla
  • Haha
Nynaeve och 14 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Fortsätter dem i samma anda så känns det ju inte som att dem värderar grannfriden särskilt högt.
Jag förstår att man blir irriterad, de har inget på er sida att göra.

Men det lönar sig att vara vänlig och samtidigt markera tydligt att ni vill röja på er sida själva.

Undvik dock att eskalera det hela, det kommer bara slå tillbaks på er själva.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Skulle jag vara er skulle jag säga till grannen att från och med nu vill ni bli pratade med innan de rörjer över tomtgräns.
Skit happens, men man kan försöka att se till att det sker så lite som möjligt och bjuder ni på kaffe och bullar och tar det över fikat, tas det nog emot bättre och ni får bättre relation med grannen.
Förstår inte varför brottsoffer alltid ska bjuda till i dessa sammanhang? Är det inte saft och bullar så är det en back öl eller whiskey, för att få förövaren att sluta. Det är väl grannen som ska bjuda för att be om ursäkt!
 
  • Gilla
  • Älska
Tinte och 71 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ett sådant tillstånd gäller ju inte när fastigheten byter ägare!
Sant, men hur många kör inte på
"vi kör på som vanligt till dess nya ägarna säger något annat" ??
Ganska många skulle jag tro.

Därvid att ta upp det med att man vill röja själv med grannen så fort som möjligt över kaffe och bullar.
 
  • Gilla
  • Arg
SuperMarius83 och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Förstår inte varför brottsoffer alltid ska bjuda till i dessa sammanhang? Är det inte saft och bullar så är det en back öl eller whiskey, för att få förövaren att sluta. Det är väl grannen som ska bjuda för att be om ursäkt!
Håller med.
Försöker dock vara realist och tyvärr är det så att om man vill ha kvar grannsämjan som nyinflyttad måste man bjuda till lite från början. Inte rätt, men så ser ofta verkligheten ut
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
SuperMarius83 och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Sant, men hur många kör inte på
"vi kör på som vanligt till dess nya ägarna säger något annat" ??
Ganska många skulle jag tro.

Därvid att ta upp det med att man vill röja själv med grannen så fort som möjligt över kaffe och bullar.
Nej, ta upp ämnet är såklart rätt, men bullarna får grannen fixa, det är väl det minsta man kan begära! Annars lär sig grannen snabbt att det bara är att köra på!
 
  • Gilla
possum77 och 16 till
  • Laddar…
De du ska göra är att själv gå ut och ta tag i problemet och klippa ner ert som växer in hos grannen.
Att dem klippt ner rotskott till 20cm från marken är inte juridiskt rätt men som sagt ni har inte skött er del.
Sköt den först innan ni klagar på grannen.
Varför ska grannen behöva vänta på att ni ska ta tag i det?
Växer det över på deras sida så har ni haft tid på er att klippa.
Så varför har ni inte sagt till om de är okej att de växt över och om de är okej att vänta med att klippa?
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Joakim654 och 12 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
De du ska göra är att själv gå ut och ta tag i problemet och klippa ner ert som växer in hos grannen.
Att dem klippt ner rotskott till 20cm från marken är inte juridiskt rätt men som sagt ni har inte skött er del.
Sköt den först innan ni klagar på grannen.
Varför ska grannen behöva vänta på att ni ska ta tag i det?
Växer det över på deras sida så har ni haft tid på er att klippa.
Så varför har ni inte sagt till om de är okej att de växt över och om de är okej att vänta med att klippa?
Du missade helt att läsa att vi flyttade in i december ?

Inte som att man springer ut i tomtedräkt för att beskära träd som hänger över till grannfastigheten som i det här fallet är en sommarstuga där ingen vistas förens i början av sommaren.

Som sagt så hade jag tänkt ta en dialog med grannen när de dök upp just för att JAG inte ville göra ett ingrepp som de skulle kunna likna vid exakt det som dem nu har gjort.
 
  • Gilla
magnuse74 och 30 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
De du ska göra är att själv gå ut och ta tag i problemet och klippa ner ert som växer in hos grannen.
Att dem klippt ner rotskott till 20cm från marken är inte juridiskt rätt men som sagt ni har inte skött er del.
Sköt den först innan ni klagar på grannen.
Varför ska grannen behöva vänta på att ni ska ta tag i det?
Växer det över på deras sida så har ni haft tid på er att klippa.
Så varför har ni inte sagt till om de är okej att de växt över och om de är okej att vänta med att klippa?
De flyttade in i December...
 
  • Gilla
virvlade och 7 till
  • Laddar…
Hittade muren och gränsen i detaljplanen, vet att tomtrör går före kartor men det bekräftar min tolkning av rörmarkerigarna som jag skrivit om i huvudinlägget faktiskt sitter i verkligheten.

Röda krysset är ungefär där Hortensian tidigare stod.
Bilderna på slyt som de (bland annat) tagit 20cm ovan mark är i högra hörnet av tomten i bild.
 
  • Del av detaljplan där muren mellan 'Vår fastighet' och 'Grannen' visas, med ett rött kryss markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kreri och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Japp, och dom får inte klippa innan dom get dig en chans att göra det själv.

Inträngande växtlighet regleras i 3 kap. 2 § JB.
I paragrafen stadgas att rot eller gren som tränger in över en grannes tomt får tas bort om den medför olägenhet.
Om det kan antas att ett borttagande skulle medföra skada för växtens ägare måste dock först ägaren ges chansen att ta bort roten eller grenen.
Grannen ska få skälig tid på sig att åtgärda detta, vilket tidigare har ansetts vara ca sex månader.
[länk]
Jag klipper utan att ge grannen chansen att göra det själv. För hittills har jag aldrig antagit att växtens ägare kan lida skada av borttagandet.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.

Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Här verkar det ju vara grannen som är helt ointresserad av grannsämja via denna ensidiga åtgärd utan kommunikation med dig. Efter egen erfarenhet ser jag det som viktigt att sätta gränser tidigt, agera hårt och extremt tydligt. I annat fall kommer det bli fler överträdelser när grannen "lärt sig" att det är ok att bete sig egenmäktigt, det eskalerar snabbt när du väl visat dig undergiven och foglig. Ge inte lillfingret, aldrig.

Regel nummer ett är att aldrig någonsin gå in och göra åtgärder på en grannes tomt, inte utan överenskommelse.
 
  • Gilla
sannamaria67 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.