Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.

Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.

Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.

Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.

Några tips på hur man går till väga?
 
  • Avklippt klätterhortensia och mur vid tomgräns med synliga stenar och beskurna grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avklippt klätterhortensia vid en stenmur, med återstående stubbe synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avklippta grenar av klätterhortensia nära en stenmur och grönt stängsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
Staffan Roos och 10 till
  • Laddar…
RoTe
Plantera det ni vill ha helt på er sida gränsen kanske? Om grannen ägde 80-90% av fd busken så skulle jag inte brytt mig om den togs bort helt i alla fall.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Freiherren och 10 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Plantera det ni vill ha helt på er sida gränsen kanske? Om grannen ägde 80-90% av fd busken så skulle jag inte brytt mig om den togs bort helt i alla fall.
Jag bryr mig som sagt inte så mycket om själva busken i sig.

Men de har ju varit en halvmeter in på våran tomt utan att ens prata med oss och klippt av den nere vid backen. Vi har tänkt att vi skall "rensa" utmed våran sida av muren nästa år. Eftersom vi precis flyttat in i december så ville vi vänta och se vad för växter som kommer upp och vilka vi vill ta bort.

Lite rädd nu att de även skall gå loss på diverse mindre träd som står på ungefär samma avstånd/hänger över muren. Isåfall har vi inte ett enda träd kvar på våran tomt.
 
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
RoTe
Är det så att ni värdesätter den där halvmetern tomt som är utanför nuvarande mur och staket borde ni nog kanske flytta ut staketet närmare gränsen.
 
  • Gilla
Freiherren och 6 till
  • Laddar…
F
Förutsätter vi att du har koll på tomtgränsen så får de ju naturligtvis inte klippa bort något på er tomt.

Du måste ju ta upp det med grannen.
 
  • Gilla
Mamma4 och 17 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är det så att ni värdesätter den där halvmetern tomt som är utanför nuvarande mur och staket borde ni nog kanske flytta ut staketet närmare gränsen.
Du måste missförstå... Staketet står i tomtgräns.
Bilderna är ifrån vår sida av muren, innanför vårat staket.
 
  • Gilla
Mamma4 och 7 till
  • Laddar…
RoTe
S Snabelsvansen skrev:
Du måste missförstå... Staketet står i tomtgräns.
Bilderna är ifrån vår sida av muren, innanför vårat staket.
Jaha ok jag kunde inte tro att nån är så dum att man sträcker sig över grannens staket och börjar rensa. Då är det ju en helt annan sak!
 
  • Gilla
  • Arg
andreas_bygger och 4 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Förutsätter vi att du har koll på tomtgränsen så får de ju naturligtvis inte klippa bort något på er tomt.

Du måste ju ta upp det med grannen.
Jag skulle säga att jag är 95% säker på vart tomtgränsen går då jag har hittat båda tomtrören i denna ändan. Kan med 101% säkerhet säga att själva växten står på vår sida.

Jag hade tänkt ta upp en eventuell röjning vid muren med grannen under sommaren inför hösten eller nästa år, mest för att se så att inte de har några åsikter på att jag tar ner växtlighet (på min egen tomt) som hänger in över deras tomt. Både hängslen och livrem men det verkar jag ju ha fått bekräftelse på att de inte skulle ha något emot. :D

Sambon hade fått tag på grannen och hon verkade omedveten om att entreprenören hade röjt så som de gjort. Förhoppningsvis kan vi slippa detta i framtiden. Får se vad de kommer fram till.
 
  • Gilla
Mamma4 och 9 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jaha ok jag kunde inte tro att nån är så dum att man sträcker sig över grannens staket och börjar rensa. Då är det ju en helt annan sak!
Jag är förvånad själv... Hade åtminstone kunnat säga till.
 
  • Gilla
Mamma4 och 7 till
  • Laddar…
C
Märkligt beteende, men det är väl inte så mycket annat att göra än att tala om för grannen att det inte är okej.
Vad beträffar klätterhortensian så kan man trösta sig med att den förmodligen snabbt kommer att växa upp igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Sätt pinnar i rören och dra en RÖD lina eller annan färgglad markering (inte plastremsor, de "blåser" av för lätt) mellan dem, så att grannens entreprenör ser var tomtgränsen går. Då är du 100% säker istället för 95%.

Klätterhortensian kommer att hämta sig, men du behöver sätta upp en kraftig spaljé som den kan klättra i istället för på grannens mur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Nu såg sambon att de även varit på andra träd och klippt/kapat grenar som de menar på har "växt in på deras sida". De har alltså jämnat diverse växtlighet som de ansett växt in till dem med marken på våran tomt.

Alltså inte bara kapat av det vid gränsen.

De säger att de fått tillstånd av förra ägaren att röja på detta sättet, men de har inte pratat med oss.
 
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
TessanDoo och 17 till
  • Laddar…
Entreprenören har begått misstaget, ingen idé att göra någon grej av detta öht. Bygg en tydligare gräns/spaljé eller liknande så slipper det hända igen. Man vill inte gå och störa sig på grannar, gör allt oerhört jobbigt.
 
  • Gilla
  • Arg
Marielisan och 6 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Nu såg sambon att de även varit på andra träd och klippt/kapat grenar som de menar på har "växt in på deras sida". De har alltså jämnat diverse växtlighet som de ansett växt in till dem med marken på våran tomt.

Alltså inte bara kapat av det vid gränsen.

De säger att de fått tillstånd av förra ägaren att röja på detta sättet, men de har inte pratat med oss.
Skulle jag vara er skulle jag säga till grannen att från och med nu vill ni bli pratade med innan de rörjer över tomtgräns.
Skit happens, men man kan försöka att se till att det sker så lite som möjligt och bjuder ni på kaffe och bullar och tar det över fikat, tas det nog emot bättre och ni får bättre relation med grannen.
 
  • Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 10 till
  • Laddar…
Finns flertalet sådana här ingrepp längre bort på tomten, ingen växtlighet av värde men ett jävla sätt enligt mig.

Tydligen skall de fortsätta, men om det kommer ändra sitt tillvägagångsätt efter samtalet vet jag inte.

Om jag fattat det rätt så får man enbart klippa sådant som växer över tomtgränsen? Inte klippa bort hela växten jäms med marken på grannens tomt?

Vad gör jag om dem fortsätter? Ringer polisen?
 
  • Beskuren buske med markerat snittställe, stenmur och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beskurna trädgrenar med avskurna ytor framför sten och mark med löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.