Hej!

Glömde bort att göra en anmälan när jag sålde huset för några månader sedan, jag trodde det gick med automatik men insåg att jag har missat det.

Nu fått fakturan som anser avlopp/vatten för perioden där jag inte bott i fastigheten.

Hur ser juridiken ut? Ska jag bara betala och göra en flyttanmälan nu?

Kundtjänst är stängd på helgen ska prata med dem på måndag.

Men vad tror mina möjligheter ser ut att komma undan betalning? Jag har inte nyttjat vatten/avlopp men samtidigt glömt bort göra anmälan.
 
Claes Sörmland
Det är väl snarare köparens sak att ta hand om detta? Den som har nyttjat vatten och avlopp är köparen så den ska betala. I värsta fall kan ju köparen betala till dig och du betala till kommunen för att hålla det enkelt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kollade lagen om allmänna vattentjänster och det är "fastighetsägaren" som enligt 24 § har skyldighet att betala VA-avgifterna. D v s din skyldighet att betala upphörde när fastigheten fick en ny ägare. Den nya ägaren, din köpare, har en skyldighet att betala.

Fastighetsägare definieras i lagen som "den som äger en fastighet inom en allmän va-anläggnings verksamhetsområde eller innehar sådan fast egendom med tomträtt, ständig besittningsrätt, fideikommissrätt eller på grund av testamentariskt förordnande,"
 
  • Gilla
Henke1993
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.