GustavAnder skrev:
Finns all anledning att ha härdat glas, det måste man säga med bestämdhet, få aldrig för er nåt annat.
För oss okunniga får du gärna beskriva alla anledningar att ha härdat glas :S

Kjell G
 
F
GustavAnder, kan du dela med dig av nån (eller flera) glasgrossister. Jag skall ha 12st härdade och offerten från glasmästarn var ganska saftig.
 
Varför man måste ha härdat glas är väl tämligen självklart, köket är ju en arbetsplats där olyckor lätt kan hända , värme eller slag påverkar glas, det vet väl alla?

Jag känner bara till en glasgrossist som jag tidigare redovisat.
 
...och eftersom olyckor är mest frekventa i hemmet öht borde kanske allt glas vara härdat i huset? Men jag förstår din tanke

Kjell G
 
Lär väl vara rätt lätt hänt att man kör in stekpannan i stänkskyddet?

Lacobel är dyrt men fint, måla bakom är extremt svårt och vi har aldrig fått det så pass bra att vi släpper det till kund. Möjligen har man lägre krav om man gör det själv.
 
Tillkapade glasskivor kan köpas på Ikea."Malm" Härdade tror jag. 40, 80, och 160 *48. Vita eller grå med slipade kanter. jag har använt en sådan i grovköket. 199:- för den största.
 
  • Gilla
Tesa&MagnusSkogsglänta
  • Laddar…
Härdat glas är överkurs. Glöm dock inte att använda järnfritt glas, då slipper man den gröna tonen som "vanligt" glas kan ge.
 
Beffjiffy skrev:
Härdat glas är överkurs. Glöm dock inte att använda järnfritt glas, då slipper man den gröna tonen som "vanligt" glas kan ge.
Självklart, på samma sätt som impregnerade brädor är överkurs på uteplatsen....
 
Varför man ska ha impregnerat på uteplatsen torde vara allmänt känt, men av vad som hittills framkommit i den här tråden är att om man slår stekpannan mot ohärdade skivan spricker den, men har man härdat glas exploderar det och man får glas i hela köket. Utan att veta mer föredrar jag spruckna bitar, känns lättare att hantera en sån olycka. Förklara gärna mera.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=64.730713,21.065536
 
några bilder på monteringen av glaset i vårt kök (kvar att montera bakom spisen)
är vanligt 5mm ohärdat som är målat på baksidan med oljebaserad färg.
glas.jpg
glas1.jpg
 
  • Gilla
tulpenmichel
  • Laddar…
smil skrev:
Varför man ska ha impregnerat på uteplatsen torde vara allmänt känt, men av vad som hittills framkommit i den här tråden är att om man slår stekpannan mot ohärdade skivan spricker den, men har man härdat glas exploderar det och man får glas i hela köket. Utan att veta mer föredrar jag spruckna bitar, känns lättare att hantera en sån olycka. Förklara gärna mera.


---
I am here: [länk]
Ditt härdade glas går inte sönder i tusen bitar om du slår i en stekpanna, du förstår, härdat glas betyder att det är starkare än ohärdat glas, det tål alltså en betydligt högre påfrestning än ohärdat glas. Det är så att säga det som är den stora poängen med att härda glas.

Vad trodde du? att man härdade glas för att få mindre bitar när det går sönder... lol
 
GustavAnder skrev:
Ditt härdade glas går inte sönder i tusen bitar om du slår i en stekpanna, du förstår, härdat glas betyder att det är starkare än ohärdat glas, det tål alltså en betydligt högre påfrestning än ohärdat glas. Det är så att säga det som är den stora poängen med att härda glas.

Vad trodde du? att man härdade glas för att få mindre bitar när det går sönder... lol
Ett vanligt 6mm glas går inte sönder av att man slår in en stekpanna i det.
 
ullberg
GustavAnder skrev:
Ditt härdade glas går inte sönder i tusen bitar om du slår i en stekpanna, du förstår, härdat glas betyder att det är starkare än ohärdat glas, det tål alltså en betydligt högre påfrestning än ohärdat glas. Det är så att säga det som är den stora poängen med att härda glas.

Vad trodde du? att man härdade glas för att få mindre bitar när det går sönder... lol
Det är riktigt att härdat glas tål mer, de är delvis därför man härdar glas. Den andra anledningen är just den du lite hånfullt undrar är anledningen. Det är nämligen en feature att härdat glas går i tusen bitar när det väl krossas. Om det är ex. en (bil)ruta vill man inte få vassa skärvor som man kan skära sig på, utan man vill att allt ska bli småbitar.

Så ja, man härdar glas för att det ska bli mindre bitar när det går sönder (åtminstone delvis).

/U
 
ullberg skrev:
Det är riktigt att härdat glas tål mer, de är delvis därför man härdar glas. Den andra anledningen är just den du lite hånfullt undrar är anledningen. Det är nämligen en feature att härdat glas går i tusen bitar när det väl krossas. Om det är ex. en (bil)ruta vill man inte få vassa skärvor som man kan skära sig på, utan man vill att allt ska bli småbitar.

Så ja, man härdar glas för att det ska bli mindre bitar när det går sönder (åtminstone delvis).

/U
Jag trodde då aldrig att ett forum för byggfrågor var att ställe där man skulle hitta troll som bara käftar emot för att reta upp folk.:)
Härdat glas använder man bakom diskbänk enkom av den anledning att det tål typ 4-6 ggr mer slag och värme än ohärdat, du är inne på en tråd som handlar om glas bakom diskbänk, detta är inte ett motorforum.
 
Redigerat:
sverkerc skrev:
Tillkapade glasskivor kan köpas på Ikea."Malm" Härdade tror jag. 40, 80, och 160 *48. Vita eller grå med slipade kanter. jag har använt en sådan i grovköket. 199:- för den största.
Fungerar dessa bra? verkar som verkligen ett billigt alternativ till lokala glasmästaren!

Hur fungerar det med glas då man har en gashäll framför, klarar härdat glas av värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.