Hej!
Ska sätta upp ett par lyktstolpar längs vägen, det är förberett med ett grävt dike där rör för elkablar lades ner (men detta gjordes för ett par år sedan, jag har således glömt instruktioner från de som var här och var lite mer sakkunniga..)
Hur som helst, jag vill gjuta fästen själv innan elektrikern kommer och kopplar in allt. Såhär ser diket ut:
Flera färgade plastslangar på marken bland gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är tanken att elektrikern kommer skära upp rören här och dra ut en kabel till lyktan? Ska man gjuta in en bit rör i betongen? Jag har överblivet gult rör liggande, är det sådant som ska användas isåfall?
Såhär? En skiss av en lyktstolpe ovanpå betong med ett gult rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyktan har ett fäste som ser ut såhär Metallram på träbord, konstruktionens del, tekniskt sammanhang, oklart användningsområde, verktyg och delar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och botten på lyktstolpen ser ut såhär Svart plastbas och metallpelare, del av möbel eller stativ, omonterad med verktyg och instruktioner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att hälla betong i en hink och sen trycka fast triangeln och skruvarna. Det behöver ej bli snyggt för det kommer ändå inte synas. Men vill ju inte att elektrikern ska vända på plats. Så har ni några tips? Tänker jag rätt? 😅
 
Gjutprocessen låter rimlig, dock är frågan om inte elektrikern behöver jobba med rören och få in kabel innan grejorna fixeras i cementen.

Är det lång kabeldragning som ska göras? Finns det dragtråd i rören?
 
Det är ganska långt, kanske 100 meter, men jag är ganska säker på att det finns snöre i rören.
 
OK, 100 m låter som en rejäl sträcka att dra in kabel genom.
Annars så bör slangen komma upp genom fundamentet på lämplig plats så att armaturen och elanslutningar kan göras på korrekt sätt. Kapa ej slangen utan det får ske när armaturen monteras.

Jag hade nog tagit ett snack med tilltänkt elektriker innan jag hade satt igång med detta.
 
  • Gilla
Mon Amie
  • Laddar…
Gjuta in ett grövre rör, typ 75mm avloppskrök så att du kan trä in det gula efteråt?

Grå plast PVC-rör böj, avloppsdel, 90 grader, vanlig rördel inom VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Gjuta in ett grövre rör, typ 75mm avloppskrök så att du kan trä in det gula efteråt?

[bild]

/Höghus
Om det är flera lyktstolpar på rad borde det väl vara bättre med ett t-rör upp till lyktstolpen (utom den sista då)?
PVC-röranslutning, T-form, brun, för avloppsvatten, glatta ändar för limning, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mon Amie
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om det är flera lyktstolpar på rad borde det väl vara bättre med ett t-rör upp till lyktstolpen (utom den sista då)?
[bild]
Ja just det, det är ju två på rad. Detta kanske är en idé!
 
M Mon Amie skrev:
Ja just det, det är ju två på rad. Detta kanske är en idé!
Du lär ju inte få in två kabelskyddsrör där uppåt. Och bökigt att trä genom en sån skarp 90graders.
Kanske bättre att grena utanför?

Gula flexrör sammanlänkade med en grå T-koppling mot en grusig undergrund.

/Höghus
 
Båka inte med en massa rördelar, dom är stora, ta två bitar av 25 PEM-slang och gjut in. Det med att gjuta i en hink, TJA det går det med. Gör ett hål i marken ca 40 cm dimm och 50 cm djupt , slå i lite betong i botten och kancka ner stenar, på med mer betong och mer sten. När du kommer till topp så gnuggar du ner fästena och väger in med vattenpass. Se då till att betongen ligger precis under fästet och är slätt. När du sätter upp stolpe så så ska det vara så tätt som möjligt mellan fäste och betong. När stolpen är på plats så lägger du en sträng med silikon i skarven. Detta för att inte myrorna ska bygga bo i stolpen, med fukt och jordfelsbrytaren löser ut. Dom är snabba dom små liven med att bygga sin bostad i ett perfekt hus.
 
  • Gilla
Mon Amie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.