Jag ska göra om hallen hemma. Bort med golvspån, regla och isoleringen.

Kvar (ovanifrån) blir åldersbeständiga plast på betongplattan.
Enligt min snickare ska jag ta bort den åldersbeständiga plasten, städa plattan, primea plattan och sedan gjuta med EPS.

Till min fråga: behöver jag täcka omkringliggande trä?

Vilket jag hört och läst att man ska göra, med en icke-åldersbeständiga plast. Antar det finns reglar runt om där jag ska gjuta, och syllen osv. Ska jag tejpa fast en ”remsa” plast i plattan cch vika upp? (Vilket också hade hjälp vid flytningen sen)
 
BigR
Ja, plast mellan trä och betong. 15-20 cm vid golvet med uppvik mot vägg. Helst plast under innerväggssyll om det går, särskilt om du ser spår av fuktpåverkan.
 
Allt organiskt skall täckas med ålders plast , behöver ingen plast på plattan då eps andas
 
lägger med lite bilder hur det ser ut nu. Den plasten som är kvar är åldersbeständiga på plattan och under syllen som jag vikt upp för att primea plattan.

Ska jag skära av den åldersbeständiga mer och istället trejpa fast en icke-åldersbeständiga (målartäckplast) i plattan med vävtejp och upp på väggen, mot befintliga trä golvet och upp mot syllen/trä vid dörren?

Lite så som den åldersbeständiga är på bilderna.
 
  • Åldersbeständig plast uppvikt mot husets syll vid en byggplats med diverse byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldersbeständig plast vikt upp längs syll på betongplatta med synlig foam och kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplatsdetalj med åldersbeständig plast vikt upp längs en träsyll vid en dörröppning, redo för primning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldersbeständig plast vikt upp mot en vägg och fäst med blå tejp vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
F freppe.ar skrev:
lägger med lite bilder hur det ser ut nu. Den plasten som är kvar är åldersbeständiga på plattan och under syllen som jag vikt upp för att primea plattan.

Ska jag skära av den åldersbeständiga mer och istället trejpa fast en icke-åldersbeständiga (målartäckplast) i plattan med vävtejp och upp på väggen, mot befintliga trä golvet och upp mot syllen/trä vid dörren?

Lite så som den åldersbeständiga är på bilderna.
Blir kanon de ? Skall de värmekabel å spackel sen då ? Vilken höjd på eps ?
 
Yes, eps, elvärmeslinga, flytspackel, klinker.

EPSen blir ca 65-70 mm
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Får jag fråga, vad ska du använda för icke-åldersbeständig plast? Jag har sökt med ljus och lykta efter det då jag om två veckor ska gjuta ett golv av eps men varken jag eller killarna på lokala byggvarubutiken blir klok på var man får tag på ej åldersbeständig, därav hade jag gett upp det och tänkte köra på åldersbeständig ändå - men nu vart jag ju nyfiken...
 
Vad är anledningen till att använda icke åldersbeständig plast?
Det är väl vanlig täckplast. Lika tät som åldersbeständig dito. Skillnaden är att den är tunnare, förmodligen inte uv-beständig och kanske blir spröd av tidens tand. Kan eventuellt på sikt brytas ner av fukt också.
Den kommer säkert hålla fint i den här användningen där den inte utsätts för rörelser och väder och vind.
Men vad är skälet till att aktivt och specifikt välja "icke åldersbeständig plast"?
 
Kom ihåg att prima eps dagen efter rikligt , sen bara börja med armering , 3cm spackel på detta sen ?
 
J Jonaskaboonas skrev:
Snyggt jobbat! Får jag fråga, vad ska du använda för icke-åldersbeständig plast? Jag har sökt med ljus och lykta efter det då jag om två veckor ska gjuta ett golv av eps men varken jag eller killarna på lokala byggvarubutiken blir klok på var man får tag på ej åldersbeständig, därav hade jag gett upp det och tänkte köra på åldersbeständig ändå - men nu vart jag ju nyfiken...
Jag tog vanlig målartäckningsplast på Beijer, rätt eller fel vet jag inte. Hade inte så mycket att täcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.