Hej.

Har Byggt en form i formplyfa och fyllt med finbetong och armering såklart. Det har nu gått 3 dagar och den synliga ytan har jag fuktat kontinuerligt. Nu är den torr, men det verkar som jag kan skrapa av cement med min hand. Dvs. det blir som mycket fin sand, ungefär som at man slipat med fint sandpapper. Är detta normalt och kanske bara är det yttersta? Har inte varit med om detta tidigare.

Tankar?

Vänliga hälsningar
Johan
 
Har du blandat betingen enligt anvisningarna? Efter tre dagar ska betongen vara hård och intr smula sönder.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Har du blandat betingen enligt anvisningarna? Efter tre dagar ska betongen vara hård och intr smula sönder.
Jag blandade cementen som jag alltid har gjort. Det fanns en beskrivning på förpackningen men jag kunde inte förstå den mängden vatten för det var inte en tillstymmelse till att se ut som cement (alldeles för lite vatten). Så jag böandade som jag alltid har gjort (så även med finbetong) och har aldrig noterat problemet.

Skulle du säga att något gått snett här?
 
Har man för mycket vatten så faller hållfastheten på betongen. Är det bara lite för mycket vatten så gör det ingen praktisk skillnad för hemmabruk men tar man alldeles för mycket så blir det som du beskriver att betongen bara blir smulig.

Hur mycket mer vatten än rekommenderat hade du?
 
Janus82 Janus82 skrev:
Har man för mycket vatten så faller hållfastheten på betongen. Är det bara lite för mycket vatten så gör det ingen praktisk skillnad för hemmabruk men tar man alldeles för mycket så vlir det som du beskriver att betongen bara blir smulig.

Gur mycket mer vatten än rekommenderat hade du?
Jag kan inte svara på hur mycket vatten jag använde tyvärr. Jag gick på min vanliga känsla som aldrig varit något upplevt problem tidigare.
Beskrivningen för Finja finbetong säger max 3liter vatten på 25 kg. Men vid den vattenmängden (dvs. bara 3 liter) så är ju fortfarande allt bara "betongdammet". Det blir inte hanterbar cement på långa vägar med bara 3 liter vatten för en säck.. :)
 
För egen del har jag flertalet gånger varit med om att bygghandeln (i mitt fall Bauhaus) haft bruksprodukter med passerat lagringsdatum på hyllan. Som följd kan då bli att cementen i produkten dragit åt sig fukt och inte funkar som tänkt, kanske är det detta som hänt? Finjas påsar är dock numera av plast vilket förlängt lagringstiden betydligt från det att man körde med papperspåsar (tror det var 6mån då).
 
APR APR skrev:
För egen del har jag flertalet gånger varit med om att bygghandeln (i mitt fall Bauhaus) haft bruksprodukter med passerat lagringsdatum på hyllan. Som följd kan då bli att cementen i produkten dragit åt sig fukt och inte funkar som tänkt, kanske är det detta som hänt? Finjas påsar är dock numera av plast vilket förlängt lagringstiden betydligt från det att man körde med papperspåsar (tror det var 6mån då).
Tack för svar. Oklart hur det är med just dessa påsar. Men jag skrapade lite mer oxh det verkar bara vara det yttersta lagret någon mm som jag kan få bort. Sen är det hårt. Så möjligt att det kanske varit för blött på den öppna sidan. Jag har följt instruktioner på nätet om att man ska hålla ytan fuktig osv. Kanske cementen blivit för utspädd just där vid yttersta ytskiktet. Ska öppna formen på tisdag när jag är hemma igen och se hur övriga sidor ser ut. 😊
 
Har nu öppnat två av sidorna och allt ser bra ut. var bara det översta lagret någon mm som "bösar". Tack alla för svar. :)
 
  • Gilla
muspeljotn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.