Bor i en lägenhet med gipsskivor som innerväggar. En vägg avsedd för TV-upphängning är förstärkt med plywood baktill. Om det bara vore gips har jag förstått att jag ska använda mig utav mollyplugg för upphängning av TV/väggmöbel, t.ex. i övriga lägenheten. Men nu när det är gips+plywood, vad använder man sig utav då? Jag ser på bilder från konstruktionen också att det finns reglar med jämna avstånd gjorda av stål om det tillför något.
 
H Heggemony skrev:
Bor i en lägenhet med gipsskivor som innerväggar. En vägg avsedd för TV-upphängning är förstärkt med plywood baktill. Om det bara vore gips har jag förstått att jag ska använda mig utav mollyplugg för upphängning av TV/väggmöbel, t.ex. i övriga lägenheten. Men nu när det är gips+plywood, vad använder man sig utav då? Jag ser på bilder från konstruktionen också att det finns reglar med jämna avstånd gjorda av stål om det tillför något.
Är det plyfa bakom ska det fungera fint att skruva direkt i den med lämpligt grov skruv.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Är det plyfa bakom ska det fungera fint att skruva direkt i den med lämpligt grov skruv.
Man behöver alltså varken mollyplugg, plastplugg eller något? Bara en ren skruv? Även om det rör sig om en TV eller undertill en vägghängd TV-bänk?

T.ex. en skruv som i bilden?
 
  • Skruv av märket SPAX, 5 x 80 mm, med rundad skalle och fullgängad design, från en produktrecension med högt betyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Skruva fast och häng tv i reglar, så slipper du fundera.
 
Generellt ska man kunna hantera den typen av vägg som en trävägg, dvs ingen plugg.

Men om du är orolig över den tilltagna vikten av en stor TV, speciellt om du har en lång arm eller liknande kan du ju alltid använda dig av mollyplugg avsedda för dubbelgips som expanderar bakom plyfan.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.