Byggahus.se
T ToreJ01 skrev:
Några detaljer
Nu går du för fort fram - jag måste hinna med men tack! Du verkar kunna dina saker.
 
Fina ritningar. Hur har du tänkt invändigt? Ska den stå på plint eller gjuter du platta?
Vad kostar ett bygglov för en så stor gäststuga?
 
D DanielKa skrev:
Du menar så här [länk]
Precis så, ett hämmar band om man önskar kan vara bra det med. Ä
F fribygg skrev:
Blir det inte onödigt kostsamt, det räcker ju bra att skruva en 2x2 regel att fästa innertaket i.

Nä, du kan spara in ett par takstolar om du låter väggreglarna gå ända upp.
Javisst kan man spara in 2 takstolar på det viset, men du måste istället som du skriver lösa reglerna för innertak, samt lösa tassar och något att spika råsponten i, med samma geometri som takstolarna. Skillnaden i kostnad för 2 extra takstolar blir ju inte så stor, om allt detta vägs in.
 
T trojlee skrev:
Fina ritningar. Hur har du tänkt invändigt? Ska den stå på plint eller gjuter du platta?
Vad kostar ett bygglov för en så stor gäststuga?
Albabalkar - vad tror du om det?
 
D DanielKa skrev:
Albabalkar - vad tror du om det?
Det används väl när man gjuter isolerad platta.
Cementsten blir väl billigare om du vill göra typ torpargrund eller krypgrund.
 
D DanielKa skrev:
Albabalkar - vad tror du om det?
Har aldrig använt Albabalkar bara kantelement och lättvikts element. Men då gjuter du platta då och isolerar 200?

Spontant så känns det dom en enkel lösning och balkarna ser lättare ut än dom jag använt men mannåker väl på att putsa utsidan? Jag tror dock inte att försäljningstexten stämmer att dom isolerar bättre än vanliga kantelement🤓.

Värt att gjuta när man lika kostar på ett bygge tycker då jag!
 
Bästa forumvänner

Nu är det dags att ta saker och ting vidare. Jag har nu räknat om från fasaden och inåt. Fasaden kommer att bestå av en bottenbräda som är 145x22 mm, en lockläkt som är 45x22 mm och ett mellanrum på 5 mm mellan bottenbrädan. Stommen består av 170x45 mm.

Bjälklaget består av 220x45 mm. Jag har förtätat avståndet till cc 300 mm mellan bjälkarna där badrum och hall kommer att vara. Dessa bjälkar kommer att vara 195x45 mm för att kunna få till ett fall och lägga in golvvärme utan att det bygger för höga kanter mellan dessa rumsytor. Det är markerat i rött i den länkade ritningen.

Grunden blir 11 433 x 3 933 mm.

Jag ska ha saxtakstolar.

Fråga 1: Takstolar ställs på hammarbandet och punktmässigt vilar på de stående stomreglarna, MEN jag tycker det ser tunt ut i gavlarna. Utan att kunna byggteknik så kanske man ska börja med takstolar från insidan av gavlen/stommen och sedan köra cc 600. Det kommer självklart att bli ett udda mått eller två udda mått i mitten som är mindre än cc 600.

Extern länk till: Ritningsvy - https://collaborate.shapr3d.com/v/ZntvL7wjXCJmO5QhAAEIZ

Tack för alla tips.
 
Bifogar tre bilder avseende takstolar och vad jag försökte förklara ovan.
 
  • 3D-modell av en röd byggnad med takstolar synliga, vilket visar uppbyggnaden av takkonstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av röd byggnad med öppna takstolar under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av takstolar för byggprojekt med markerade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När stommen klar i sitt råa format. Nu ska jag såga ut för fönster och dörrar.
 
  • 3D-modell av ett hus i rött med svart tak före utskärning för fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av trähusstomme i råformat redo för utskärning av fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se planeringen, ska själv bygga nått liknande i sommar!
Hur går det för dig? 🙂
 
F flimsy skrev:
Kul att se planeringen, ska själv bygga nått liknande i sommar!
Hur går det för dig? 🙂
Det går si så där. VA och grävning har offererats till sådana extremt höga priser. Men däremot är albabalkar och stomme mycket billigare än vad jag hade räknat med. Jag har gjort några nya ritning som jag kan lägga upp lite senare. Jag inväntar även bygglovet.
 
Hej - Hur bär man bäst av för fönster och dörrar? De röda ramarna visar modulmåtten för fönster och dörrar. De är placerade för att få matcha med fasaden. Min takfot ska vara öppen, dvs. synlig, men på bilden kan jag ha ritat fel (takstolen är ännu inte beställd). Eftersom jag kommer att ha en synlig takfot, vill jag säkerställa en konsekvens mellan takstolarna, även om de två yttersta är något mindre än 1200 mm. Har jag gjort avlastningen korrekt?

Länk: https://collaborate.shapr3d.com/v/LGb_zbNO44HLDRtiiIfNG

Tack!
 
  • 3D-modell av husstomme med markerade röda rammoduler för fönster och dörrar samt synlig takstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av trästomme till hus med markerade modulmått för fönster och dörrar i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av trästomme till byggnad med rödmarkerade modulmått för fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en husstomme med rödfärgade markeringar för modulmåtten på fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimensionering av balkar över långsidornas öppningar måste beräknas utifrån spännvidd, vikt på takkonstruktion samt snözon. Inget av detta framgår av ditt material.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.