Ska bygga en stor carport på 48 2m. Bor på landet utanför detaljplanerat område, endast en granne, en jättestor lantgård, så inge klunga av hus.

Ringt kommunen och det behövs inte skickas in några papper alls om det är under 50 m2 och ligger mer än 4,5 m fr tomtgränsen, vilket det gör.

Det finns dock redan en gäststuga på kanske 35 m2 på tomten. Denna finns med på ritningar från 60-talet då dåvarande ägare gjorde en omfattande renovering och jag tror att man då byggde om/ut denna gäststuga så som den är nu. När vi lade om taket på den ser vi nämligen att den är byggd i två etapper.

Det verkar alltså finnas bygglov för stugan utfärdat på 60-talet.
Carporten blir ju en bygglovsfri komplementbyggnad men ska gäststugan ändå räknas in i den ytan (50m2)?

Tankar?

Nu kan jag inte detta men ur min lekmannasynvinkel blir det följande:
Om befintlig komplementbyggnad är byggd via bygglov så ingår den inte i bygglovsfria ytan.

Från när är ritningen som byggnaden finns med på?

Redigerat:
Jag tror det ör som Demmpa skriver. Är det ett kryss eller ett streck på byggnadens tak på er tomtkarta?

Nu har jag kollat närmre i papprena.

Ritningen är från -69 (det är inte en situationsplan utan fasadritningar och vanliga ritningar över rummen i de båda byggnaderna)

Stugan finns även med på en avstyckningskarta från 40-talet och faktiskt ser den ut att ha samma storlek då som den har nu.
Kartan fr ansökan om bygglov f renovering visar dock att ytterdörrarna har annan placering än vad de har nu. Där är även en skorsten inriktad på kartan fr -69 och när vi rev taket såg vi mkt riktigt att där varit en eldstad. Jag vet med 100% säkerhet att detta är gjort av samma person som sökte bygglov f renovering av fastigheten på 60-talet (de ägde fastigheten mellan 67-2000), sen en annan ägare i ca 10 år och nu vi.

Redigerat:
På avstyckningskartan fr början av 40-talet är stugan med.
Boningshuset är ihopbyggt med det gamla stallet och bostaden är utbyggd in i en del av stalldelen. En mindre del av det som är utbyggt in i stallet är inritat på bygglovsansökan fr 60-talet, övrigt är gjort senare men rimligen är det minst 20 år sedan.

På avstyckningskartan fr 40-talet är bostadshuset märkt med ett kryss över taket, på stallet och stugan är takåsarna bara markerade.

Vad betyder krysset?

Kan tillägga att huset trol. är fr mitten-slutet av 1800-talet.

Redigerat:
Som jag förstår det betyder ett kryss bostadshus, streck kompl.byggnad. Men dubbelkolla med kommunen innan så det inte blir en otrevlig överraskning i efterhand.

hannaz skrev:
På avstyckningskartan fr början av 40-talet är stugan med.
Boningshuset är ihopbyggt med det gamla stallet och bostaden är utbyggd in i en del av stalldelen. En mindre del av det som är utbyggt in i stallet är inritat på bygglovsansökan fr 60-talet, övrigt är gjort senare men rimligen är det minst 20 år sedan.

På avstyckningskartan är den ursprungliga bostadshuset märkt med ert kryss över taket, på stallet och stugan är takåsarna bara markerade.

När du pratade med kommunen, och de sade att du fick bygga 50 kvm utan bygglov. Var de medvetna då om att du hade en granne med byggnad (er ?) i närheten. Det har varit lite otydligt i tolkningen av senaset PBL, vissa kommunenr har tolkat att det räcker med en grannbyggnad inom 100m för att du skall anses vara inom sammanhållen bebyggelse.

Jag tror dock att den vanligare tolkningen är att det skall finnas 2 eller 3 byggnader inom det avståndet.

Rätten att bygga "lite" utan bygglov är kopplat till att man bor utanför detaljplanerat område, och inte inom sammanhållen bebyggelse. Senaste PBL skärpte definitionen för vad som är utanför sammanhållen bebyggelse.

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Det finns en karta på kommunens hemsida där de ritat in var sammanhängande bebyggelse är och vi bor klart utanför. Vi grävde om avloppet efter konstens alla regler för 2 år sen och då var det också utanför sammanhängande bebyggelse enl. byggnadskontoret.

Då är den saken säkert klarlagd.

Tror inte att du behöver oroa dig för den bef. stugan. Enl. samma regler så får du ju även bygga ut huset en del (har inget med Attefalls utbyggnader att göra). Och jag har uppfattat att man sedan kan göra flera sådana fria utbyggnader, på samma sätt tror jag att du kan bygga flera 50kvm komplementbyggnader, så länge du inte bygger dem samtidigt. Men där är jag långt ifrån säker. Kan ha jättefel.

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Det var visserligen ett par år sedan men jag ställde då frågan till min kommun om vad som gällde om jag ville bygga till utanför planlagt område. De svarade då att för upp till 50 kvm så krävdes inget bygglov. (Däremot tror jag de ville ha en bygganmälan.) Eftersom tidigare ägare hade byggt ut det vidbyggda garaget enligt samma regler ca 15 år tidigare så undrade jag om vi inte hade förbrukat den möjligheten. Jag fick då ett svävande svar om att det behövde vi nog inte bry oss om eftersom det ju "var ganska länge sedan". Jag fick inget bra svar på hur många gånger man kunde göra så men det lät ungefär som om man kunde bygga ut 50 kvm sådär var tionde år. Det är möjligt att reglerna har blivit tydligare sedan dess,

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Ja då bör ju stugan som är minst 75 år gammal vara "preskriberad". Tomten är på dryga 2000 m2.

Jag vill helst prata så lite som möjligt m byggnadskontoret för vi har gjort en grej på tomten, som inte direkt berör kommunen iofs, som vi gärna hållet tyst om.... Jag vill inte väcka den björn som sover helt enkelt och planer på att flytta finns inte.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Du får kolla, men det är möjligt att du måste göra en bygganmälan, så att helt hålla kommunen utanför kan bli svårt. men jag tror inte att de åker ut och tittar i onödan.

harry73
hempularen skrev:
Du får kolla, men det är möjligt att du måste göra en bygganmälan, så att helt hålla kommunen utanför kan bli svårt. men jag tror inte att de åker ut och tittar i onödan.
Bygganmälan behövs inte längre för dessa komplementbyggnader på landet. Finns en tråd på byggahus precis om det.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Och det verkar ju stämma med kommunens åsikt

harry73
Du frågade kommunen och fick svar att du fick bygga utan bygganmälan, då borde det räcka. Eventuellt kan du ställa samma fråga skriftlig och be dom skicka en bekräftelse att så är fallet.

• Gilla
KarroZoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.