Då har vi olika uppfattning om vad som är konstruktiv kritik, du och jag.

Bolån handlar om så mycket pengar, jag tycker att det är en helt annan sak än att förhandla priset på en bil. Jag tycker definitivt att man ska ha utdelning när man är arbetsam, flitig, duktig jämfört med om man är lat. Det är inte det.
 
E
Skrivet av: DG

Vill också förtydliga att jag är helt säker på att konkurrensen hade fungerat bättre om "folk" hade skött sina förhandlingar med banker bättre. Då hade bankerna tvingats att se över sina marginaler. Som det är idag så är det allt för många som är korkade och inte förhandlar om sina ränter. Det gäller samma sak när "folk" är nöjda med sina "nya" hus. Folk klagar inte utan accepterar att husen är skräpprodukter. Hade alla konsumenter krävt bättre produkter så hade vi inte sett denna mängd skräphus som finns på marknaden som snart kommer att behöva rivas/renoveras. Hur miljövänligt är det?! Folk är för mesiga!
 
E
Skrivet av: DG

Om jag skriver (det var fler som antyde det) att det verkar som om artikelförfattaren är 10-12 år gammal så kanske artikelförtattaren ska ta sig en funderare på att förändra sitt sätt att skriva alternativt inte skriva den alls! Det är väl en form av kritik som man faktiskt kan förstå?!
Det är helt ok att han skriver men om man är dålig på att skriva så får man kanske acceptera att folk reagerar på det.
Jag har ju fått en mängd kritik för mina inlägg (även i andra trådar) men det är helt ok. Ibland är det rimligt kritik och ibland är det bara för att argumenten tryter men det är ju upp till mig att avgöra vad som är vad. Sluta vara så PK! Ta debatten istället och ha lite kul istället för att kalla allt för "näthat"! Du har stoppat många konstuktiva debatter på detta forum och därför ser det ut som det gör idag...
 
Du ser ju vem Jonas Lindmark är, en respekterad finansanalytiker. Det är väl ett slag under bältet att skriva en sådan sak om person istället för att argumentera sakligt. Du är själv rätt dålig på att skriva måste jag säga. Jag föreslår att du och jag fortsätter vår diskussion via mail, det här är inte av allmänintresse. Inläggen kommer att raderas. Du når mig på marlen@byggahus.se
 
E
Skrivet av: Klas2k

Det är väl egentligen inte konstigare att förhandla räntan på bolån än priset på huset ?
Skall bolånen tvingas till fasta värden av staten ? (brrrr)
Skall då huspriserna också tilltvingas fasta värden - det är väl slöseri att man skall hålla på o ge bud och förhandla om priserna när man köper huset ? Bättre vore väl då att använda taxeringsvärdet - alla intresserade skickar in en anmälan - så lottar man ut huset ?
Och sen får man förstås förbjuda folk från att ta bolån utomlands, för där kanske man kan få lägre ränta eller positiva valutaeffekter (negativa också iof) ?

Nej, jag anser nog att det inte alls är vansinne - boräntor liksom massa annat är typiskt ngt som inte skall fingras för mkt på av klåfingirga politiker.
Tycker man de "giriga marknaden" fått för stor makt så tycker jag man kan börja med andra mer samhällsviktiga funktioner och ta tillbaka kontroll på infrastruktur, elproduktion/fjärrvärmeproduktion, vård/skola/omsorg osv - inte pilla på marknader där produkter/tjänsters efterfrågan vs tillgång funkar helt ok.
Det är ok om staten vill återinliva SBAB som en prisjämförelse/prispressare - men viktigt är att det inte skall skattesponsras...
 
Husets pris uppmanas du väl inte omförhandla varje år. Däremot ska du byta bank, förhandla med minst tio och spela ut dem mot varandra. Ha möten med alla, ta ledigt från jobbet, byta bank, lära dig nya koder och nya system. En gång per år. Tidsslöseri anser jag. Se till att konkurrensen mellan bankerna fungerar istället.
 
E
Skrivet av: Finansanalytiker

Man blir inte en bra skribent för att man är finansanalytiker. Marlene lägg ner. Du gör bort dig. Det är ju många som tycker artikeln är absurd, köp det.
 
E
Skrivet av: J-O

Håller faktiskt med! Det är inte "Näthat" att kritisera en artikel. Den var faktiskt inget vidare.
 
E
Skrivet av: zäta

Bolån hit och bolån dit, det finns betydligt enklare sätt att slippa förhandla lån:
Spara så mycket du kan tills du har råd att köpa huset kontant - då slipper du förhandla om bolåneräntan. Omöjligt säger ni? Nej, verkligen inte, är man dessutom 2 så går det alldeles utmärkt tom med löner under medel. För oss tog det 5 år att spara ihop till "Sverigevillan". Är det dyrare i Stockholm? Flytta därifrån så får ni livskvalitet, strandtomt och pengar över. Glöm inte att pruta på huset också - det ger effekt i plånboken meddetsamma till skillnad från bolånet. Den som är satt i skuld är icke fri!
 
E
Skrivet av: David

Jag håller inte alls med de första talande, dessa tips är nog de bästa vanliga människor som inte kan få 50% i rotavdrag kan få. När vi skulle köpa vårt hus så frågade vi om vi kunde få bättre ränta, speciellt eftersom banken höjde räntan på fredagen när vi skulle skriva på kontraktet på måndagen. Men det var inte aktuellt eftersom ingen av oss hade tillsvidareanställning och jag studerade. Tycker att det är skit att de som har gott om pengar ska kunna komma ännu lättare undan genom att pruta! I många andra affärer är det ju tvärt om, där man kan få en hundrings avdrag på mobilen för att man inte har denna. Men det är väl dessa nya tiderna.

De två sista tipsen var kanske inte så mycket att hänga i julgranen, det krävs nästan en organisation för att kunna föra en grupptalan och som ovan nämnt så går inte vinsterna från statliga bolag automatiskt till skola och sjukvård även om det känns bättre än att de går till giriga aktieägare.

Tycker inte att man ska behöva förhandla om räntan, bankerna borde kunna ha fasta priser precis som Ica har på sin mjölk!
 
E
Skrivet av: Steve

Välkommen till Svenska kommuniststaten!!
Givetvis ska allt vara lika för alla.
Grannen grillade oxfilé igår, själv fick jag klara mig med korv, varför gör inte politkerna någonting??
Sverige dör ut om vi får eget ansvar för våra liv, stoppa detta nu....
 
E
Skrivet av: Carina

Ha, ha..kunde inte sagts mer mitt i prick!
 
E
Skrivet av: Finansanalytikern

Byggahus.se=Pravda
 
E
Skrivet av: DG

Att artikelförfattaren är finansanalytiker gör inte att han blir en bra artikelförfattare. Min yrkestitel skulle nog de flesta tycker smäller högre men för den saken skull hävdar jag inte att jag kan skriva artiklar. Det är lite skillnad på att krafsa ner några rader här på ett forum och att faktiskt författa en artikel. Jag antar att man bör lägga ner lite mer energi då.
:D Det är rart att du skriver: " Du är själv rätt dålig på att skriva måste jag säga." Det känns nog snarare som om argumenten tryter än att du faktiskt menar det. Men återigen, jag hävdar inte att jag är en bra artikelförfattare och har aldrig gjort det.
Att mejla dig och fortsätta denna diskussion är helt meningslöst, du har så många gånger tidigare visat att du är helt oresonlig när det gäller att tillåta andra på forumet att ha åsikter som inte stämmer överrens med vad du tycker.
Du ser ju att det är fler som tycker att artikeln är usel, varför kan du inte acceptera det?!
Sen håller jag med de andra som tycker det är befängt att staten ska blanda sig i hur vi medborgare förhandlar våra bolån.
Varför skulle man göra skillnad på de förhandlingar man har om priset på bilen eller billånet?! Du menar att man förhandlar om huslånet varje år... Det fungerar ju inte riktigt så i praktiken för de flesta.
Om man tycker att det är en förolämpning att tro att artikelförfattaren är väldigt ung så är det väl inte orimligt att tycka att han är extremt naiv?! Extremt naiv! Oavsett om han kan titulera sig "finansanalytiker" eller ej... :D
Du skriver att han är respekterad finansanalytiker, tja det är han kanske men det tog mig inte allt för många sekunder att hitta detta uttalande om honom:
"Jonas Lindmark på Morningstar och hans oftast mkt tveksamma kommentarer"
Jag har ju givetvis inga belägg för att han inte är respekterad men det har ju inte du för att han är det! Oavsett så är det ganska många här som tycker att han har skrivit en usel artikel! Det får du tugga i dig!
Så, nu får du gärna deleta min kommentar. Så brukar du ju göra... Lite fegt men så är det...
 
E
Skrivet av: Svea

Lite intressant det här, det verkar som om det har trampats på några ömma tår.
Faktum är att konkurrensen inte fungerar, om det sedan beror på att gemene hen inte byter bank eller förhandlar tillräckligt ofta, eller ett systemfel, med oskäliga vinster åt skrupelfria ägare som kan agera utan någon som helst politisk styrning, tål nog att diskuteras djupare.
Men var och en är väl lycklig i sin tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.