Under våren har media ägnat stort intresse åt våra boräntor. Budskapet som upprepas är att vi måste förhandla med bankerna för att få ned kostnaden. Men det finns andra sätt.

Du kan läsa artikeln här: Fyra sätt att slippa förhandla boräntor
 
E
Skrivet av: Fredrik

Hmm, "har inte rätt att förhandla om pris"? Det måste vara ett missförstånd. Man har naturligtvis alltid rätt att förhandla om pris. Att inte så många gör det är en sak, att ha "rättighet" en annan.
 
E
Skrivet av: Anton

Fredrik, läsa igen! Personen som tar betalt har ingen förhandlingsrätt, alltså kassörskan på ICA...
 
E
Skrivet av: Fredrik

Det spelar ingen roll vad som står, vad Jonas skriver. På Ica är det säkert kinkigt, i sportbutiken på hörnet säkert möjligt. Det finns inget juridiskt hinder(att ens förhandla mjölken). (förhandling förresten, svårt utan minst två parter).
 
E
Skrivet av: Nicke

Någon som har - beprövade och fungerande - tips på hur man förhandlar ner boräntan?
 
E
Skrivet av: Mats

Jag har förhandlat ner räntan genom att fråga: "Vilken är den bästa ränta ni kan ge mig". Då brukar dom säga listpriset och då får man förtydliga att det listpriset står på deras hemsida, och sen återupprepa frågan. Oftast får man ett bättre pris bara genom att fråga, det är trots allt inte så många som gör det. Vill man sänka sin ränta ytterligare, så tar man det priset och går till en annan bank och säger: "Jag skulle vilja sänka mina räntekostnader på mitt bolån, idag har jag X%, kan ni hjälpa mig med det?". Du kan sedan gå vidare till en tredje och fjärde tills du inte kommer längre ner. Banken är intresserad av att tjäna pengar, så det finns vissa saker dom tycker är viktigare än andra.1. Dom vill minimera sin risk att förlora pengar, så att ha en trygg inkomst eller en trygg borgenär är ett måste eller väger iaf mycket tingt. 2. Dom vill inte att du amorterar (men att du givetvis skulle klara en hög armortering), desto mindre du amorterar desto mer tjänar dom på dig. Helst vill dom att du binder ditt lån, vilket näst intill alltid är ett dåligt val och du förlorar dessutom möjligheten att flytta ditt lån. Så satsa på rörligt (3-månaders), så kan du förhandla om din ränta precis när som. Dela inte upp ditt lån! Standard frasen från bankpersonal är att säga att det bästa du kan göra är att dela upp ditt lån i tre eller fler delar tex en del rörlig, en del 2år och en del 5år, men då är du fast i fem år med i princip ingen förhandlingskraft. Du kan ju inte flytta bara en del av lånet till en annan bank, det går ingen bank med på. Och du kan ju inte precis hota eller antyda att du kommer att byta om du inte får ett bättre pris, det vet dom att du inte kan. Förmodligen ger dom dig ett lite bättre pris på den rörliga för att du ska vara nöjd. Slutligen. Får du en rabatt så försvinner den efter ett år eller när bindningstiden är slut och gäller det inte glömma att förhandla igen. Lycka till!
 
E
Skrivet av: Jonas

Man förhandlar, det stora "problemet" är att många inte förhandlar alls...sen är det självklart lättare för ngn med hög inkomst, miljoner i sparande osv att få största rabatten.
 
E
Skrivet av: Göran

f ö så är det kommuner och landsting som står för skola, vård och omsorg, de äger onga banker.
 
Budskapet i den här artikeln är att systemet är helt vansinnigt, hur mycket tid är det rimligt att vi konsumenter ägnar åt att förhandla bolån? Finansministern säger att det ligger på oss själva att förhandla, men varför kan inte landets regering skapa ett vettigt system som reglerar konkurrensen? Hur mycket sänker det Sveriges BNP att varje bolånetagare ägnar x timmar per år åt att förhandla och byta bank, istället för att jobba med det man är utbildad till? Jag tycker att hela förhandla-bolån-hysterin är ett systemfel. Man har så olika förutsättningar för att förhandla, någon är duktig någon är kass på att förhandla. Det är orättvist.
 
Om någon saknar sin kommentar så har jag raderat rent "näthat". Tänk på att diskutera konstruktivt och föra diskussionen framåt.
 
E
Skrivet av: andersmc

Intressant att Jonas Lindmark lyfter fram åsikten att det är slöseri att vi behöver lägga så mycket tid på att förhandla. Annars är ju den politiska trenden för tillfället att vi SKA lägga väldigt mycket mera tid på att förhandla och jämföra priser.
 
Han är inte politiker ...
 
E
Skrivet av: DG

"Näthat"?!!! Otroligt tramsig artikel som folk reagerar negativt på, ska det kallas "näthat"?! Löjligt! Artikeln ser ut att vara skriven av en 10-åring och förtjänar kritik.
Ska vi införa planekonomi så att det blir "rättvist" för alla...!!! Klart att man har olika förutsättningar! Så är livet!
 
Säg något konstruktivt då om sakfrågan. Är du någon officiell artikelbedömare? Du låter inte som en vanlig läsare, osäker på om du är "folk" ...

Varför tycker du att alla konsumenter ska ägna x antal timmar på år åt att sköta politikernas arbete? För att det är bekvämt för dem att säga att det är vårt fel att konkurrensen inte fungerar?
 
E
Skrivet av: DG

Jag är en helt vanlig läsare men tillhör inte den lilla klick som på detta forum är extremt "PK".
Tycker du politiker ska lägga sig i att jag lyckas pruta 25.000 mer än min granne när vi köpte bil? Ska jag inte tillåtas förhandla med min återförsäljare av gräsklippare så att jag får ett bättre pris? osv osv osv.
Det är ju min ensak om jag tycker att "vinsten" av mitt förhandlande överstiger "besväret"!
Att några tycker det är jobbigt/pinsamt eller helt enkelt inte klarar av det är ju deras problem. I landet Sverige ska ingen tillåtas att vara annorlunda eller lyckas bättre än någon annan.
När det gäller artikeln så är den usel och det är uppenbarligen många som har tyckt samma sak. Det behöver man inte vara "officielll artikelbedömare" för att kunna ha åsikter om!
Politiker ska inte alls lägga sig i detta! Vad är det för flummeri?!
Jag vill poäntera att jag har inga problem med att läsa din tredje mening men om jag hade skrivit så om dig så hade du kallat det "näthat"! Du är van vid din lilla klubb av människor på detta forum som tycker ungeför samma och inte vågar ha egna åsikter men världen där ute är lite större än så. Och där tillåts vi att tycka att denna artikel är usel. Det kom en hel del förslag om vad som var fel med artikeln som artikelförfattaren kunde ta till sig som konstruktiv kritik men du valde att kalla det "näthat"... Trams!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.