Hej,

Jag har en fuktskadad trälist i mitt badrum som behöver bytas, vänligen se bilder. Listen har blivit fuktskadad eftersom den ligger precis i anslutning till duschingången. Tar gärna lite tips på hur man skulle kunna fixa detta smidigt. Tänkte mig att man skulle kunna såga av ca 3-4cm upp på listen och sedan byta ut den, spackla och sedan klart? Är inte alls händig och ingen tidigare erfarenhet från att laga saker i badrum.

Alla tips mottages gärna.

Mvh
 
  • Skadad tätningsmassa vid dörrpost och golvkakel i en hörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä på nedre delen av en dörrkarm med tecken på fuktskador och mögel på anslutande vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrtröskel med slitage och behov av underhåll vid mötet mellan trägolv och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med dörröppning, synliga dörrkarmar och en tröskel mot klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det bakfall på golvet? Ser ut som att det brukar rinna ändå bort till tröskeln. Sockeln närmast tröskeln ser ju lagat ut efter en tidigare fuktskada.
 
Centano Centano skrev:
Är det bakfall på golvet? Ser ut som att det brukar rinna ändå bort till tröskeln. Sockeln närmast tröskeln ser ju lagat ut efter en tidigare fuktskada.
Bra poäng och det tänkte jag faktiskt inte på, men visst ser det ut som det reparerats tidigare. Om bakfall menas att vattnet rinner utåt från duschen så nej, möjligtvis ibland om jag duschar ”för nära” glaset, men då rinner det inte ut mot sockeln. Mvh
 
Okay. Men på något sätt tar sig vattnet dit. Tittar man lite närmre på bilderna ser det ut som att plåtlisten i golvet kan vara en del av att vattnet leds mot dörren.
 
Vattnet går väl bakom kaklet fram till dörröppningen, och sedan ner.
 
O Olf Oggler skrev:
Vattnet går väl bakom kaklet fram till dörröppningen, och sedan ner.
Låter rimligt när du säger det och sedan rinner det längs med plåtlisten i golvet och därav avlagringarna på golvet.
 
O Olf Oggler skrev:
Vattnet går väl bakom kaklet fram till dörröppningen, och sedan ner.
Centano Centano skrev:
Låter rimligt när du säger det och sedan rinner det längs med plåtlisten i golvet och därav avlagringarna på golvet.
Tack för svar. Vad menar ni med går bakom kaklet?
 
Mellan tätskikt och kakel.
 
O Olf Oggler skrev:
Mellan tätskikt och kakel.
Var skulle vattnet ta sig in mellan kakel och tätskikt? Menar du in genom där trälisten är skadad?
 
Fogarna släpper igenom vatten. Det är alltid vatten bakom kakel. Beroende på guru fixet ligger så kan vattnet gå i sidled bakom kaklet. Det är därför man bör undvika att ha en dörr bredvid dusch.
 
O Olf Oggler skrev:
Fogarna släpper igenom vatten. Det är alltid vatten bakom kakel. Beroende på guru fixet ligger så kan vattnet gå i sidled bakom kaklet. Det är därför man bör undvika att ha en dörr bredvid dusch.
Ok tror jag förstår. Vi har ett väldigt litet badrum om kanske 3kvm, det är därför dörren är bredvid dusch.

Hur skulle man ordna detta på bästa sätt tror ni? Kan man ta bort plåtlisten, vad har den för funktion?
 
Liten skada. Slipa ytan med sandpapper och måla sedan ytan.
Så hade nog jag gjort.
 
E etompau skrev:
Liten skada. Slipa ytan med sandpapper och måla sedan ytan.
Så hade nog jag gjort.
Känns som träet borde vara skadat. Var lite inne på att såga bort nån centimeter på de skadade delarna
 
Frågan är också hur det ser ut med tätskiktet, hur långt det sträcker sig mot dörröppningen?
 
Centano Centano skrev:
Frågan är också hur det ser ut med tätskiktet, hur långt det sträcker sig mot dörröppningen?
Ingen aning. Det var tidigare ägare som renoverade badrummet för säkert 8-10 år sedan. Antar att man måste riva upp för att kolla det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.