Hej Forumet.

Planerar just nu att installera FTX i huset, och har även nyligen skaffat en ny värmepump med kylfunktion.
Dock så räcker inte det normala flödet från FTX-aggregatet för att kyla ordentligt utan jag har tänkt kompletta med två fläktkonvektioner, en i vardera del av huset.
Den ena hamnar i vardagsrummet så det är inga problem, men den andra hamnar i en del med ett Allrum och tre sovrum, initialt var tanken att bara sätta konvektorn i allrummet och se glad ut, men sedan såg att den tilltänkta konvektorn finns som en flerkanalig variant (https://www.innovaenergie.com/en/products/fancoils/ducto-multi/) vilket gör att jag skulle kunna använda en kanal per rum och förhoppningsvis sprida kylan effektivare dit den behövs.

Men det känns som det kommer se tokigt ut med flera tilluftsventiler i varje rum, samtidigt går det ju inte att justera in ventilationen med två olika fläktar, så tankar och idéer tas tacksamt emot =)

Bifogar en skiss på hur min ritning ser ut idag, orange markeringar är där jag tänkte att konvektorerna skulle sitta.
3D-modellering av rörinstallationer i en byggnad, visar värmesystem eller vattenledningar, teknisk design, ingen person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hej Forumet.

Planerar just nu att installera FTX i huset, och har även nyligen skaffat en ny värmepump med kylfunktion.
Dock så räcker inte det normala flödet från FTX-aggregatet för att kyla ordentligt utan jag har tänkt kompletta med två fläktkonvektioner, en i vardera del av huset.
Den ena hamnar i vardagsrummet så det är inga problem, men den andra hamnar i en del med ett Allrum och tre sovrum, initialt var tanken att bara sätta konvektorn i allrummet och se glad ut, men sedan såg att den tilltänkta konvektorn finns som en flerkanalig variant ([länk]) vilket gör att jag skulle kunna använda en kanal per rum och förhoppningsvis sprida kylan effektivare dit den behövs.

Men det känns som det kommer se tokigt ut med flera tilluftsventiler i varje rum, samtidigt går det ju inte att justera in ventilationen med två olika fläktar, så tankar och idéer tas tacksamt emot =)

Bifogar en skiss på hur min ritning ser ut idag, orange markeringar är där jag tänkte att konvektorerna skulle sitta.
[bild]
Det borde fungera bra. Du behöver också få tillbaka luften till konvektorn så det behövs antingen överluftsventiler eller återluftskanaler.

Rätt utfört system skall inte någon ge större inverkan på FTX-flöden. Du bör eftersträva att få ett visst tryckfall över till och frånluftsdon eller i kanalen till dessa. Då kommer den lilla tryckpåverkan fläktkonvektorn ger att sakna betydelse.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det borde fungera bra. Du behöver också få tillbaka luften till konvektorn så det behövs antingen överluftsventiler eller återluftskanaler.

Rätt utfört system skall inte någon större inverkan på FTX-flöden. Du bör eftersträva att få ett visst tryckfall över till och frånluftsdon eller i kanalen till dessa. Då kommer den lilla tryckpåverkan fläktkonvektorn ger att sakna betydelse.
Jag inser att jag inte fick med min huvudfundering 🙃
Skulle gärna vilja hålla mig till en tilluftsventil per rum, så funderingen var om man kan slå ihop dessa kanaler på något vettigt sätt eller om just injusteringen kommer stöka till det 🤔

Eller om man kan hitta på en annan lösning 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag inser att jag inte fick med min huvudfundering 🙃
Skulle gärna vilja hålla mig till en tilluftsventil per rum, så funderingen var om man kan slå ihop dessa kanaler på något vettigt sätt eller om just injusteringen kommer stöka till det 🤔

Eller om man kan hitta på en annan lösning 🤔
Ja det kan man. Principen blir då att en tilluftskanal till ett rum ges ett strypspjäll med mätuttag. Efter spjället måste du sannolikt gå upp i dimension ett gäng, tex 100 till 200 mm. Här ansluter du luften från fläktkonvektorn och så vidare in till rummet. Frånluften lämnas orörd och du sätter upp ett överluftsdon mot allrummet.

FTX-systemet regleras in med ledning av flödet över spjället. Med tillräckligt stort tryckfall över spjället kommer det inte att påverkas av om du kör konvektorn eller inte.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det kan man. Principen blir då att en tilluftskanal till ett rum ges ett strypspjäll med mätuttag. Efter spjället måste du sannolikt gå upp i dimension ett gäng, tex 100 till 200 mm. Här ansluter du luften från fläktkonvektorn och så vidare in till rummet. Frånluften lämnas orörd och du sätter upp ett överluftsdon mot allrummet.

FTX-systemet regleras in med ledning av flödet över spjället. Med tillräckligt stort tryckfall över spjället kommer det inte att påverkas av om du kör konvektorn eller inte.
Ja det är ju en lösning! 👍

Tur du skrev om överluft, inser nu att det kanske inte är optimalt att blanda luften från sovrummen 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja det är ju en lösning! 👍

Tur du skrev om överluft, inser nu att det kanske inte är optimalt att blanda luften från sovrummen 🤔
Det är bra luft i båda rummen så det skulle inte tveka om. Är dock inte helt uppdaterad på regelverket här. Förr fick man iaf.
 
Jag kommer förvisso ha rejält med tilluft, ca 10l/s per rum, eller 40l/s i den delen.

Tål att fnulas på detta 😊
 
En sak jag kom att tänka på är att jag tänkt ha donen innanför vid dörren in i rummen, främst eftersom är väldigt att komma åt ovan fönster.

Hur blir det med omblandningen i rummet när man inte kör fläktkonvektorn? 🤔
Ett stort don borde ha svårt att kasta så långt med det låga flödet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.