Hösten är här och rätt tid för att plantera ett fruktträd. Den som har egna fruktträd i trädgården har tillgång till gratis goda vitaminer, fria från diverse bekämpningsmedel. Pomolog Christer Sandberg hjälper oss i urvalet med vilka fruktträd man ska välja. Han har tagit fram konkreta förslag och förklarar hur du kan tänka när du väljer bland äppelträd, päronträd, plommonträd, vinbärsbuskar och rabarber.

Du kan läsa artikeln här: Fruktträd – goda sorter, inköpspris, näringsinnehåll – bli självförsörjande på ekologisk frukt och bär

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
Blommar
  • Laddar…
Vad jag tycker saknas är att det ibland kan krävas mer än ett träd och av en annan sort för att kunna pollineras.

Värt att tänka på är att vinbär och rabarber är enkla att föröka om man vill ha fler.
Vinbär kan man lägga ner en avliggare som då bildar rötter, eller helt enkelt bara tar ett relativt långt skott, drar av alla utom de översta bladen och sedan bara sticker ner i jorden.
Ung vinbärsplanta som förökas genom avläggare i jordgubbe. Trädgårdsland med stenkanter, unga växter och ett växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rabarbern kan man dela rotklumpen på:
Trädgårdsland med rabarber och flisad gångväg omgiven av stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BiFuel och 7 till
  • Laddar…
Tycker prissättningen på äpple och päronträd var ganska optimistisk (300-600 kr) när jag handlade på plantagen i helgen kostade alla runt 750 kr ordinarie pris (fast hade tur och det var 20 % rabatt). Var på en annan plantskola först med liknade priser. Var hittar man ett äppelträd för 300 kr?
 
kikarhus kikarhus skrev:
Tycker prissättningen på äpple och päronträd var ganska optimistisk (300-600 kr) när jag handlade på plantagen i helgen kostade alla runt 750 kr ordinarie pris (fast hade tur och det var 20 % rabatt). Var på en annan plantskola först med liknade priser. Var hittar man ett äppelträd för 300 kr?
300:- ? Kanske på Jem o fix?
Köpte för 2 år sedan på Granngården, plommon o körsbärsträd för 399 :- styck ordinarie pris.
Då skulle plantskolan ha 100:- mer styck, för samma sorter.
 
D dibb skrev:
300:- ? Kanske på Jem o fix?
Köpte för 2 år sedan på Granngården, plommon o körsbärsträd för 399 :- styck ordinarie pris.
Då skulle plantskolan ha 100:- mer styck, för samma sorter.
Köpte ett äppelträd för 100 kr på netto i våras men det är ju inget "normalpris"
 
MultiMan
Står "oldlar" i bildtexten: "Oldlar du egen frukt är det bara att kliva ut och hämta när man behöver. Foto: Marlén Eskilsson" :)

Jag har köpt hallon, björnbär, krusbär och svarta vinbär på Lidl för 25kr plantan som växer så det knakar, så det är ett budgetalternativ för de med maläten plånbok.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen - Rubriken är ju "Fruktträd - goda sorter"
Undrar bara vilka körsbärsträd/bigarå som rekommenderas.
Vinbärsträd och rabarberträd! Var köper man dem? ;)
 
Jag har köpt några träd på jem o fix och netto. Det har nog handlat om 150 eller så. Nackdelen är ju att sorterna inte alltid är helt lämpliga. I allmänhet är de även klart mindre. Ett träd köpt på det viset var helt dött. Men persikoträdet jag planterade förra året har nu gett skörd.

De billigaste är dock de man skäl ympar på en grundstam, men det tar ju ännu längre tid. Men då kan man få de sorter man vill ha. Att hitta Ringstad i handeln var tex omöjligt.
 
Min begränsade erfarenhet säger att hållbarheten på Transparente Blanche är usel, så man får en massa äpplen som snabbt försämras i smak och konsistens (blir mjöligt) för att sedan ruttna. Men TB kanske ändå är norrlänningarnas hopp...
 
Det enda fördelen det äpplet har är att det är tidigt. Så om man har många träd är det vettigt att ha för att förlänga säsongen. Det funkar till mycket, men inte lagring.
 
Transparente Blanche är utsökt gott men ska helst plockas direkt från trädet och in i munnen. Det är bara lämpligt att sätta ett sådant träd om man har flera andra sorter. Lämpar sig mycket bra för äpplemos.

För min del irriterande eftersom ungarna brukade vara på sommarlov och jag fick ensam ta hand om skörden ...
 
MultiMan
Vi hade Transparente Blanche i barndomshemmet i Skåne och sämre smakande äpplen kan jag inte minns varken förr eller senare. Alltid sura och hade äppelsmak ibland. Gick bra att göra äppelmos av med massor av socker och det var det enda mamma använde de till. Cox Orange med flera andra vi hade smakade däremot utmärkt.

Faktiskt första gången på 54 år som jag hör någon kalla Transparente Blanche för "utsökt gott" som ätäpple. :rofl:
 
Det är ett helt okej ät äpple. Om man inte äter dem omogna så är de inte särskilt sura. Men det är definitivt inte det första träd jag skulle plantera.
Det äpple jag tyckte bäst om som barn var Ringstad. Jag har tiggt ympris från trädet av nuvarande fastighetsägare. Han tyckte att det var det absolut bästa trädet. Då finns det många sorter i den trädgården. Inklusive Transparate blanch. Ringstad är framför allt ett gott ät äpple. Men svårt att få tag i.
 
  • Gilla
calidris02
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vi hade Transparente Blanche i barndomshemmet i Skåne och sämre smakande äpplen kan jag inte minns varken förr eller senare. Alltid sura och hade äppelsmak ibland. Gick bra att göra äppelmos av med massor av socker och det var det enda mamma använde de till. Cox Orange med flera andra vi hade smakade däremot utmärkt.

Faktiskt första gången på 54 år som jag hör någon kalla Transparente Blanche för "utsökt gott" som ätäpple. :rofl:
Det kanske beror på vilken zon den växer i? Har haft förmånen att smaka på Transparente Blanche från bl à Dalarna och sen dess är jag fast :) utsökt :)
Har tom satt en i trädgården i Uppsala
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.